Jeltsin återupprättar 1939 års gräns till Finland

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Jeltsin återupprättar 1939 års gräns till Finland

Inlägg av cocteau » 11 juli 2007, 12:01

Lite inspirerad av dokumentärserien Landet som Stalin Tog så tänkte jag lite på ett "what if" scenario om Jeltsin tagit sitt uttalande några steg längre.
Utan att beröra frågan om det är bra eller dåligt, rätt eller fel, sannolikt eller ej, så tänkte jag att det kunde vara intressant och diskutera hur det skulle ha skett rent praktiskt. POD blir alltså 18 maj 1994.

Bild

Den 18 maj 1994 presenteras i en gemensam presskonferens i Kreml där Boris Jeltsin och Martti Ahtisaari meddelar att de av Finland till Sovjetunionen avträdda områdena vid Moska och Paris-frederna ska återlämnas till Finland:

Boris Jeltsin sa bland annat: "Vinterkriget och annexeringen av finska karelen var kriminella angrepp av Stalin och Herr Ahtisaari och jag kan aldrig acceptera den sortens handlingar. Därför har vi beslutat gemensamt att ett återbördande av berörda områden till Finland ligger i båda våra nationers intresse."

Martii Ahtisaari fortsatte: "Det är av yttersta vikt för oss att detta inte ses som en återerövring utan som ett återställande av historiska misstag. Sådeles kommer vi att garantera för dom ryska innevånarna av områdena fulla rättigheter, antingen som Finska medborgare eller som Ryska medborgare med permanent uppehållstillstånd i Finland. Ryska språket kommer också att upphöjas till officiellt språk i Finland för att värna om dessa människors rättigheter."

Den gamla gränsen mellan Ryssland och Finland mäts ut av gemensamma lantmäterigrupper under 1994 och under 1995 byggs de nya gränsområdena upp med gränsövergångar och bevakningszoner på liknande sätt som längs den gamla. Vid flera platser är det mycket enkelt då de gamla gränsrösena och rågångarna finns kvar.

1 januari 1996 så överförs så områdena officiellt vid en ceremoni i Viborg till Finland. Områdena kommer att vara demilitariserade enligt avtalet mellan länderna.

Personal från polisen, tullverket och gränsbevakningen samt övrig statlig civil förvaltning tillsammans med tillförordnad regional och lokal förvaltning börjar sitt arbete med att kartlägga och planlägga det enorma arbete som behövs för att lyfta området till finsk standard.

Är denna start trolig, vad händer sedan?

Själv är jag böjd och tro att det kommer att ta årtionden innan området är på paritet med övriga Finland. Att det kostar ofantliga summor pengar att ta hand om föroreningar. Detta hade nog inneburit att den Finska ekonomin varit än mer ansträngd under 1990-talet. Kanske skulle detta leda till att man i efterhand rent av frågade sig om det egentligen var värt det,

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 juli 2007, 12:29

Nog hade det kostat alltid. I synnerhet som infrastrukturen och närligslivet är vänt mot St. Petersburg och inte den finska sidan.

Nästa fråga är ju hur löser staterna frågan om medborgarskap och egendom.

Dvs, skall

1) Den befintliga befolkningen behålla sina ryska medborgarskap eller bli finska medborgare (och därmed ge Finland en ryskspråkig minoritet på 5 - 8 %)

och

2) hur ställs de som idag äger fastigheter, mark osv gentemot de tidigare fördrivna finska medborgare med anhöriga som kan ställa krav på konfiskerad egendom?

Johnny Puma
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 juli 2007, 16:11
Ort: Göteborg

Inlägg av Johnny Puma » 11 juli 2007, 16:59

Med tanke på hur Jeltsin bemötte Tjetjeniens självständighetskrav låter det helt osannolikt. Samtidigt var Jeltsin med och eldade på Sovjetunionens upplösande och i Tjetjeniens fall slog det tillbaka på honom. Dessutom hade väl Japan hade i sin tur krävt Kurillerna och södra Sakhalin tillbaka, tyskland hade krävt Kaliningradenklaven osv.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 11 juli 2007, 19:57

Finland vill nog inte ha området tillbaka då de ser hur mycket Tyskland fick betala för att återställa sin östra halva

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 12 juli 2007, 07:41

Jag är nog böjd att hålla med Jonny Puma och mattep74, men det som ändå är intressant att diskutera, IMO, är hur det praktiskt skulle gå till att genomföra det i en nordisk demokrati i 90-talet.

Jag tror på Mathias Forsbergs två punkter att följande:
1) En lösning som jag (som lekman) ser är att dom får välja mellan tre varianter: finskt medborgarskap, ryskt medborgarskap med permanent uppehållstillstånd i Finland, ryskt medborgarskap och flytt till Ryssland.

2) Åter igen från ett lekmannaperspektiv så skulle jag kunna tänka mig något slags specialliserade skiljedomstolar som tar hand om dom konflikter som inte partena löser själva. Om jag förstått det hela rätt så är all rysk skog statsägd, så den skulle man då kunna göra med som den finska riksdagen önskar.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 12 juli 2007, 08:08

cocteau skrev: Jag tror på Mathias Forsbergs två punkter att följande:
1) En lösning som jag (som lekman) ser är att dom får välja mellan tre varianter: finskt medborgarskap, ryskt medborgarskap med permanent uppehållstillstånd i Finland, ryskt medborgarskap och flytt till Ryssland.

2) Åter igen från ett lekmannaperspektiv så skulle jag kunna tänka mig något slags specialliserade skiljedomstolar som tar hand om dom konflikter som inte partena löser själva. Om jag förstått det hela rätt så är all rysk skog statsägd, så den skulle man då kunna göra med som den finska riksdagen önskar.
Det är klart, att det hade varit ett vansinnesföretag. Lika klart är, att man efter en viss tids tvekan, helhjärtat hade gått in för ett genomförande. Den kollektiva finska skallen är kanske inte lika hård 1994 som 1941, men tillräckligt hård för detta. :D

Beträffande punkt 1) tror jag inte, att man hade gått in för automatiskt medborgarskap, däremot naturligtvis permanent uppehållstillstånd för dem som önskar.

Beträffande punkt 2) finns det bara ett alternativ, all fast egendom skulle återbördas till sina lagliga ägare från 1944. Vad jag kan förstå, fanns det ingen fast egendom i privat rysk ägo 1994, så i princip skulle detta inte medföra några svårlösliga tvister.

Däremot skulle det bli problematiskt att hitta bostäder åt dem som blir vräkta, och inte vill flytta till Ryssland. Sannolikt finns det dock ett tillräckligt antal bostäder som kan ombildas i första hand till statliga hyreshus. Den ryska kommunförvaltningen skulle bestå en tid för att sköta löpande ärenden, men på sikt skulle den ersättas av en finsk kommunförvaltning, grundad på de gamla finska kommunerna. I praktiken skulle området dock förvaltas av en statlig finsk specialmyndighet, som skulle placeras i Viborg.

Eventuellt skulle det bli tvister mellan finska staten och de nygamla fastighetsägarna. Staten skulle bli tvungen att tvångsinlösa en del mark, såsom miltäranläggningar, vägar och hamnar, och liknande, som byggts efter 1944. En parallell hittas från 1956, då Sovjetunionen oväntat drog sig tillbaka från Porkala-området. All fast egendom återbördades till ägarna, men Obbnäs-området tvångsinlöstes av staten, som inrättade en marinbas där. Fallet Porkala var förvisso enkelt i jämförelse, då inga ryssar blev kvar i området.

Det officiella förvaltningspråket på områdena skulle bli finska. Att införa ryska som förvaltningsspråk skulle innebära en alltför stor fara för det nationella oberoendet. Ryskan skulle få officiell status som nationalspråk, men inte samma status som svenskan har som officiellt språk. De ryskspråkiga skulle få rätt att sköta sina ärenden med myndigheterna i området på ryska. Ryssarna skulle alltså garanteras ett slags kulturautonomi, med ryska skolor o.s.v. men målet skulle vara, att en finsk (åter)inflyttning så småningom skulle göra det möjligt att återupprätta någonting som liknar den gamla kommunstrukturen. Konflikter mellan grupperna blir oundvikliga senast i det här skedet. Staten höjer de från förut rätt generösa flyttningsbidragen åt dem, som nu önskar flytta tilbaka till Ryssland.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 13 juli 2007, 11:56

Hur många finländare som ägde hus i Karelen 1944 är idag i livet?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 13 juli 2007, 14:01

Vysotskij skrev:Hur många finländare som ägde hus i Karelen 1944 är idag i livet?
Du syftar väl på mitt resonemang ovan? Jag tror inte, att någon vet hur många fastighetsägare som lever idag. Men särskilt många kan det inte vara, kanske några tusen? T.ex. på bondgårdarna var det oftast "de gamla" som ägde gården, de som var i 20-25 års åldern, och rimligtvis kan leva ännu, ägde säkert mera sällan sina hemställen.

Men det är egentligen irrelevant för mitt resonemang, som är en ren tankelek utgående från de givna förutsättningarna. Mitt resonemang utgår från den närmaste parallellen jag kommer på, Tysklands återförenande. Också i Tyskland hade de ursprungliga ägarna oftast dött, och äganderätten gick då till arvingarna. Även företag som hade ägt fastigheter i den ryska zonen fick dem tillbaka, om bolaget fanns kvar.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 13 juli 2007, 14:43

Angående den gamla kommun och länsstrukturen, Finland har väl genomfört länssammanslagningar nyligen. Men jag vill dra mig till minnes att de finska kommunerna vanligen är mindre än dom svenska, betyder detta att kommunerna i Finland idag är i stort sett lika stora som dom var 1939?

Hur hanterade man i Tyskland besittningsrätten av exempelvis en lägenhet eller hus. Vräktes dom som bott där under DDR-tiden om det var ett hus som stod där innnan?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 13 juli 2007, 14:57

cocteau skrev:Angående den gamla kommun och länsstrukturen, Finland har väl genomfört länssammanslagningar nyligen. Men jag vill dra mig till minnes att de finska kommunerna vanligen är mindre än dom svenska, betyder detta att kommunerna i Finland idag är i stort sett lika stora som dom var 1939?
Ja, ett mindre antal små kommuner har slagits ihop med andra, men vi har väl fortfarande ca 500 kommuner kvar. Men som bäst är en process igång, som skall minska antalet ganska radikalt.
cocteau skrev:Hur hanterade man i Tyskland besittningsrätten av exempelvis en lägenhet eller hus. Vräktes dom som bott där under DDR-tiden om det var ett hus som stod där innnan?
I princip ja, skulle jag tro, om invånarna t.ex. inte kunde komma överens om ett hyreskontrakt med de nygamla ägarna. Men jag har för mig, att man tillämpade rätt långa övergångstider, och att det för det mesta gick lugnt och ordnat till.

Hur man gjorde t.ex. med kommunala hyreshus, som var byggda på tidigare privatägd mark, vet jag inte. Men jag antar att de ombildades på något sätt, och att den gamla markägaren fick kompensation i form av pengar av det nya bolaget, som blev ägare till hyreshuset.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 17 juli 2007, 22:59

Är det inte SCA som äger pappersbruket i Svetogorsk (Enso) nu förtiden. Nu vet jag inte hur ägarförhållandet var 1994, men hur skulle man hantera sådant om vi leker med tanken att dom hade köpt det redan 1994?

Kunde ju knappast bli förstatligat finskt för att sedan säljas eller?

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Inlägg av svartekaptenen » 17 september 2007, 19:08

Jag har läst någonstans att Ryssarna erbjöd Finland att få köpa tillbaka Karelen för ett par år sedan, men Finnarna tackade nej för de insåg hur mycket det skulle kosta att rusta upp området till Finsk standard.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 18 september 2007, 05:35

svartekaptenen skrev:Jag har läst någonstans att Ryssarna erbjöd Finland att få köpa tillbaka Karelen för ett par år sedan, men Finnarna tackade nej för de insåg hur mycket det skulle kosta att rusta upp området till Finsk standard.
Nja, ryssarna lär ha diskuterat internt denna möjlighet (att sälja Karelen till Finland, och Kurilerna till Japan) efter 1991, men de kom till slutsatsen, att det var alltför riskabelt. Frågan togs, så vitt det är känt, aldrig upp på mellanstatlig nivå. Däremot spekulerades det nog ganska vilt i pressen, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 18 september 2007, 07:41

Jag satt och läste en artikel på svt.ses' webbsajt på mobilen i på semestern i somras (runt 17 augusti tror jag) där det hänvisades till att någon Finsk tidning hade grävt fram att Finland hade fått ett erbjudande av Ryssland men att dom efter nogranna analyser kommit fram till att det skulle varit för dyrt och tackat nej. Om jag minns rätt så var det 150 miljarder (kronor?) för att köpa tillbaka landet, och beräknat 700 miljarder för att lyfta det till Finsk standard.

Den dåvarande finske presidenten skulle ha gjort en luddig dementi i stil med att det inte var helt med sanningen överrensstämmande.

Tyvärr så hade jag inga möjligheter vid tillfället att snoka mer via mobilsurfning.

Finns det någon som har bättre koll på den ursprungliga nyheten och vad som blev sagt efter den?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 18 september 2007, 14:06

svartekaptenen skrev:Jag har läst någonstans att Ryssarna erbjöd Finland att få köpa tillbaka Karelen för ett par år sedan, men Finnarna tackade nej för de insåg hur mycket det skulle kosta att rusta upp området till Finsk standard.
I samma period cirkulerade det rykten att Ryssarna och Tyskland diskuterade ett eventuellt Tyskt köp av Kaliningrad. Något som inte heller blev av. Och den situationen är väl helt överspelad i dag.......

Skriv svar