Jag har ofta gått och funderat på hur USA skulle ha gjort för att vinna Vietnamkriget, som slutade tämligen dråpligt för landet. Anledningen till att jag undrar är inte för att USA är USA, utan jag undrar mer i allmäönhet hur en stormakt vinner i ett scenario som Vietnamkriget, där fienden kan leva mer eller mindre ostört i djunglerna och får mer sympatisörer ju mer bomber den större makten öser ner över dessa djungler?
Jag lutar åt att man på något sätt skickar in überelittrupper för att dekapitera det övre lagret av nordvietnamesiska ledare, eller punktbomba nogrant utvalda platser där man VET att de högre makterna residerar, och "arbetar sig nedåt" i rangordningen om det skulle behövas. Samtidigt som man i Sydvietnam satsar på lite bättre och populärare styre, jag är ingen vietnamexpert, men presidenten (Bien Phong Thu?) var väl föga populär bland de breda folklagren?
Till slut - Gick Vietnamkriget att vinna för USA över huvud taget? Ibland tvivlar jag, men om de kan landsätta människor på månen med mindre datakraft än vad som finns i min mobil (ja, jag har köpt bluffen med hull och hår.

Jag vill inte att tråden halkar över i politik, och är medveten om att det är riskabel mark jag beträder. Men om vi kan diskutera en tråd som handlar om Sveriges val 2006 under tiden valet gick av stapeln, VET jag att vi kan diskutera det här också.

MvH
Tomas Ibsen