Karoliner tidigare

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Karoliner tidigare

Inlägg av mattep74 » 27 mars 2007, 20:51

Läste Hermans Stolthet och fall i helgen igen och kom att tänka på följande.

Karolinerna uppfanns ju för att få en stark svensk arme för att skydda det vi hade. Men vad hade hänt om Gustav Vasa fått den iden och skapat en sådan typ av arme, hade det fungerat?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2007, 20:58

Idéer uppkommer väl oftast när behov finns, och Gustav Vasa hade väl inte behov av mer än den armé han hade. Vad skulle Gustav använt en stor indelt armé till?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 28 mars 2007, 19:31

Markus Holst skrev:Idéer uppkommer väl oftast när behov finns, och Gustav Vasa hade väl inte behov av mer än den armé han hade. Vad skulle Gustav använt en stor indelt armé till?
Det kan man fråga sig.
Att Dacke, västgötarna och dalmasarna skulle ha använt den indelta armén
till att avsätta Gustav Eriksson är tämligen självklart.

Sanningen är väl den att en indelt armé krävde en form av centralisering av makten
och en rädsla och/eller ovilja att revoltera mot centralmakten,
som inte fanns förrän tidigast under Karl IX, eller Gustav II Adolfs dagar.

En indelt armé var helt sonika inte möjlig under Gustav Erikssons dagar
av den enda anledningen att Gustav Eriksson ännu inte hade hunnit tukta allmogen,
vilket f.f.a. Dackefejden visar på.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Knurd » 1 april 2007, 03:27

Som den historiematerialist jag är så har jag svårt att se enskilda idéer som avgörande för historien. Idéer kan bara bli verklighet med rätt materiella förutsättningarna - i det här fallet en nationell infrastruktur (som byggdes upp under sent 1500- och tidigt 1600-tal). Förlåt om jag upprepat mig.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 1 april 2007, 18:34

Ok, så den enda kung som verkligen fick tiden att bygga upp denna organisation var även den enda som i realiteten kunde genomföra detta? Karl den elfte fick iaf nästan 20 års fred att bygga upp den indelta armen. Karl den tionde angrep Polen så fort han bara kunde. Nu gick ju det bra till slut ändå, men det är intressant att se att han invaderade Själland med 6000 man och att hans armeer aldrig nådde den volym som hans sonsons armeer nådde

Skriv svar