Finlands sak är vår sak

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 29 januari 2007, 12:39

Hans skrev:I sammanhanget kan nog den här tråden vara av intresse.

MVH

Hans
Tack för tipset. Är det något som inte har behandladts tidigare? I :roll: alla fall behöver vi inte gå in på materialfrågan, och bra är det. Konsekvenserna för ett aktivt deltagande av Sverige i vinterkriget ger så många andra tänkbara scenarion att debattera om :lol:
Kan någon komma med en tanke om hur Tyskland skulle kunna ha reagerat i fall av Svensk invention i Finland.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 29 januari 2007, 12:47

Jag tror inte Hitler hade haft några invändningar trots pakten, han hade ju mer än gärna sett ett ryskt praktfiasko. Att han som någon skrev tidigare hade passat på att anfalla Sovjet då skulle absolut inte ske, man hade ju fullt upp på andra håll och västfronten var inte säkrad så det är uteslutet.

Tysklands respekt för Sverige lär ju knappast ha skadats av det och det är troligt att man i Sverige då sett ytterligare en potentiell bundsförvant inför den oundvikliga uppgörelsen med Stalin, vilket ju såfall resulterat i ett tyskt närmande. Gentemot detta hade regeringen ju garanterat ställt sig avvisande om inte något sensationellt hänt som en följd av vinterkriget.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 29 januari 2007, 13:42

steben skrev:Jag tror inte Hitler hade haft några invändningar trots pakten, han hade ju mer än gärna sett ett ryskt praktfiasko. Att han som någon skrev tidigare hade passat på att anfalla Sovjet då skulle absolut inte ske, man hade ju fullt upp på andra håll och västfronten var inte säkrad så det är uteslutet.
.
Men hade Hitler blivit glad över en svensk inblanding i vinternkriget, om det potentiellt hade utsatt norra Sverige för sovjetiska angrepp? Järnmalmsförsörningen till Tyskland hade ju kunnat störas, eller avbrytas?
Ett svenskt ingrepp hade väl månne kunnat förlänga kriget några månader, men inte mer.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 29 januari 2007, 14:26

tryggve skrev:
steben skrev:Jag tror inte Hitler hade haft några invändningar trots pakten, han hade ju mer än gärna sett ett ryskt praktfiasko. Att han som någon skrev tidigare hade passat på att anfalla Sovjet då skulle absolut inte ske, man hade ju fullt upp på andra håll och västfronten var inte säkrad så det är uteslutet.
.
Men hade Hitler blivit glad över en svensk inblanding i vinternkriget, om det potentiellt hade utsatt norra Sverige för sovjetiska angrepp? Järnmalmsförsörningen till Tyskland hade ju kunnat störas, eller avbrytas?
Ett svenskt ingrepp hade väl månne kunnat förlänga kriget några månader, men inte mer.
Det hade ju vart ett intressant scenario det.. :D Frågan är väl om ryssen hade några resurser att sätta in där...?

Jag tror nog också att ett svenskt ingripande hade resulterat i en förlängning bara, möjligtvis lindrigare fredsvillkor för Finland. Om inte då Tyskland skulle ge sig in i leken..

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 31 januari 2007, 07:56

Man får inte heller glömma den paranoida tidsandan som rådde. Från Finlands sida ville man ha hjälp, men lika mycket som man ville ha hjälp var man rädd för att den allierade kunde bli en ocupationsmakt.
Tänk om Sverige haft sådana tankar och ocuperat Finland. Granlandet var ganska utsatt vid den här tiden. Med "hjälp" vid rätt tidpunkt skulle de ha haft en möjlighet att återställa gränserna från 1808. :idea: Istället för StorFinland, hade vi haft StorSverige.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 1 februari 2007, 20:22

steben skrev:
cats skrev: Gustav V verkar ha haft en roll i det så kanske är något för Psilanders "Tennismatchen". :idea:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweden_and_the_Winter_War
Som jag förstår det enligt stebens länk måste regeringen bytas ut, för att denna tråd skall vara realistisk. Inte ens ett finskt sammanbrott på näset skulle ha påverkat den sittande regeringens intsällning till vinterkriget.
Något förslag till en alternativ regering. Måste bli en borgerlig, eftersom de tygligtvis var inne på folkets linje om aktivt deltagande. Moderaternaspartiledare mest trolig tronföljare när vi väl avsatt regeringen i en kupp.
Jag har tyvärr ingen aning om vem som var moderatledare 1939, ett svart hål i min allmänbildnig 8O . alla vet vem som var etta, men ingen vet vem som kom tvåa....

Skriv svar