Sovjet segrar vid Warszawa 1920

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Sovjet segrar vid Warszawa 1920

Inlägg av Niedzwiadek » 6 november 2006, 20:44

Hur tror ni det hade fortsatt. Inbegripet är att hela Polen faller i scenariot och Sovjet nu får gränser mot bl.a Tyskland. Ofta har det spekulerats ifall kommunismen hade spridits vidare och isåfall hur långt. Jag tror att ifall Lenin skött det hela smart och speciellt om han senare efterföljts av Trotskij så hade nog femtekolonnarna i de närliggande länderna kunnat åstadkomma allvarliga hot mot Europa

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 7 november 2006, 01:09

En sådan Sovjetisk framgång hade nog möts av en motreaktion. Vi hade nog sett en ännu starkare antikommunism i Tyskland och andra hotade länder. Jag tror vi hade fått ett annat andra världskrig, det hade blivit Tyskland mot Sovjet mer direkt. Kanske hade ett Frankrike styrt av en auktoritär högerregering gett sitt stöd till en tysk fascistisk/högerextrem regim till att påbörja ett befrielsekrig i Östeuropa.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 november 2006, 01:39

Jag håller med LasseMaja, hade Polen redan 1920 blivit en sattelitstat till Sovjetunionen hade inte Storbritannien och Frankrike gått i krig för Polen 1939. Det är dock osäkert om Sovjetunionen hade lyckats ta kontrollen även om man segrat vid Vistula. Offensiven var redan på upphällningen och vad hade man gjort om polackerna hade dragit tillbaka ännu längre? Det är även möjligt att ententen hade intervenerat ännu mer i Ryssland, även om jag tvivlar på det. Fler krigsexpeditioner efter första världskriget var inte populärt.

Jag tror att man hade haft mycket svårt att nå några fler framgångar med att föra ut kommunismen med vapen, Rysslands offensiv var slut och bristerna i samhället började göra sig kännbara. Vart skulle man i så fall rikta offensiven? Tjeckoslovakien, mycket svårt företag, Rumänien eller Ungern. Ungern möjligtvis då man hade den ungerska revolutionen i färskt minne och åtminstone kunde vänta sig lite stöd i det landet, men egentligen var det ju mot väst man ville och hade man gett sig på Tyskland så hade man fått räkna med en mycket häftig reaktion från Västeuropa.

Tror inte att utvevecklingen i Sovjetunionen hade sett så annorlunda ut med Polen som satellit.

/Martin

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 5 december 2006, 19:11

Jag tror att speciellt med internationalisten Trotskij vid rodret så hade det satsats pengar och andra hjälpmedel för att de inhemska socialsterna skulle kunna försöka sig på kupper. Var inte kommunisternas stöd i Tyskland och speciellt Ungern väldigt stora vid denna tidpunkt?

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 september 2006, 02:15
Ort: Stor Litwa
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 26 januari 2007, 20:06

Då Polen skulle bli fria i 1991

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 27 januari 2007, 17:34

Vad menar du med det? Att Sovjet skulle efter Warszawaupprorets seger komma in och själva besegra AK för att senare inlämma dem i Sovjetunionen?

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 september 2006, 02:15
Ort: Stor Litwa
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 27 januari 2007, 19:38

Just nu jag tanker att sovjet med polen inne skulle kollapsa innan 1991

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 28 januari 2007, 17:02

Men så du håller fast vid Sovjet skulle fortsätta sin mission med aktiva strider mot AK efter en evntuell seger i upproret?

Användarvisningsbild
eugenlitwin
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 september 2006, 02:15
Ort: Stor Litwa
Kontakt:

Inlägg av eugenlitwin » 28 januari 2007, 19:04

Ja det tror jag. De planerade att sprida kommunismen i hela europé.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 januari 2007, 21:46

eugenlitwin skrev:Ja det tror jag. De planerade att sprida kommunismen i hela europé.
Planerade och ville, men hade de möjlighet till det? Mitt svar blir nej, de hade inte kunnat pressa ur offensiv förmåga från sina förband, ännu mindre behålla områdena.

För övrigt är jag lite förvirrade över vad diskussionen rör sig om, är det 1920 eller upproret 1944. Rör det sig om det senare så behandlas det i lämpligare tråd.

/Martin

Skriv svar