Israel drar sig tillbaka

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Israel drar sig tillbaka

Inlägg av mattep74 » 28 juli 2006, 16:46

Låt oss säga att Israel får nog av den första intifadan i juni 1990 och drar sig tillbaka till 67 års gränser i utbyte mot fred. Vad tror ni händer?

Min teori är att då uppfattar arabländerna runt landet Israel som svagt och Saddam sänder trupper till Syrien istället för Kuwait och några månader senare angriper Irak, Syrien, PLO, Hizbolla, Hamas och alla antiisraeliska länder i regionen Israel.

1. är detta troligt

2. I det fallet, kan Israel stå emot?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 28 juli 2006, 17:16

Var vänlig läs igenom avdelningens regler på viewtopic.php?p=353832#353832, som det nu är så följer tråden inte reglerna.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 28 juli 2006, 17:29

vad saknas?

<Trådarna ska behandla perioden fram till 2000

Dena behandlar tiden före

<En kontrafaktisk tråd måste vara trovärdig
Är det inte trovärdigt att de får nog av intifadan och bestämmer sig för att följa FN resolutionen?


<En tråd måste bestå av mer än en fråga
Det har jag väl också gjort?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Re: Israel drar sig tillbaka

Inlägg av Bulldog » 31 juli 2006, 10:06

mattep74 skrev:Låt oss säga att Israel får nog av den första intifadan i juni 1990 och drar sig tillbaka till 67 års gränser i utbyte mot fred. Vad tror ni händer?

Min teori är att då uppfattar arabländerna runt landet Israel som svagt och Saddam sänder trupper till Syrien istället för Kuwait och några månader senare angriper Irak, Syrien, PLO, Hizbolla, Hamas och alla antiisraeliska länder i regionen Israel.

1. är detta troligt

2. I det fallet, kan Israel stå emot?
På fråga 1 svarar jag nej. Israel anser nog det är för stor risk och det finns nog inga garantier i världen som skulle få Israel att dra sig tillbaka. Men om man gjorde det beroror det nog på skälen till tillbakadragandet hur nämnda länder skulle agera. Om Israel drog sig tillbaka frivilligt skulle de nog inte våga sig på ett millitärt äventyr igen, men om Israel helt enkelt inte kunde/hade råd att hålla okuperat område och vore försvagat skulle risken nog för ett storanfall öka. Hamas, Hezbollah och andra organisationer skulle nog däremot ta tillfället i akt och intensifiera sina aktioner, och där tror jag det stora problemet ligger. Om Israel drar sig till baka nånstans ser arabiska fundamentalister det som en seger.
- Vi har jagat ut dem osv och så säger dom att detta var ett mål på vägen att kasta ut judarna i havet.

På fråga 2 blir således om 1990 års Israeliska arme inom 1967 års gränser klarar att stå emot nämnda länder/organisationer och det tror jag som amatör att man gör, men det för nog nån mer inbiten militär expert/nörd :wink: utreda.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 10 augusti 2006, 20:42

Nej, det är väldigt otroligt att Israel skulle göra det. Speciellt eftersom de inte gjort det ännu. Första intifadan bestod väl mest av bilbomber och stenkastning (om jag minns rätt, är dålig på första intifadan). Det är under den andra som självmordsbomber och raketer från Hezbollah kommit så att de skulle "få nog" är högst otroligt.

Skriv svar