Sverige i 2 VK

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Sverige i 2 VK

Inlägg av steben » 19 juli 2006, 17:24

1940 hade Sverige i Italien lyckats inhandla en mängd välbehövlig militär materiel bla flygplan, torpeder och jagare. För att hämta hem de fyra jagarna Puke, Psilander, Romulus och Remus sändes besättningar ner till La Spezia med fartyget Patricia. Efter fullföljd utbildning och provturer avseglade jagarna och Patricia från La Spezia den 14 April. Hittils hade man lyckats hålla det hela hemligt, detta kom dock att ändras då man den 21 April vart tvungna att anlöpa Cartagena,Spanien, efter att Puke och Psilander kolliderat. Efter nödvändiga reperationer anlände förbandet till Lissabon den 28. I Lissabon vart man liggande io en månad i väntan på tankfartyget Castor vilket rekvirerats av staten och hade till uppgift att förse jagarna med olja. Under jagarnas vistelse i Lissabon motog den svenska legationen där en uppmaning från brittiska Foreign Office att inte fortsätta resan. I Stockholm hade dock marinledningen fått de engelska och tyska marinattachéernas bifall till resplanen så den svenska förbandschefen fick order om att avgå till Queenstown, Irland den 25 Maj.
Väl i Queenstown vart jagarna och Patricia tvungna att fortsätta till nästa bunkringshamn Thorshavn, Färöarna, då Castor blivit uppbringad av franska örlogsmänn och blivit försenad. Den 19 Juni anlände det svenska förbandet till Thorshavn och ankrade upp på redden. Dagen efter anländer tre brittiska jagare och några beväpnade trålare, den engelska förbandschefen lämnade över ett ultimatum från den brittiska regeringen vilka krävde att jagarna skull utrymmas och beslagtas. Den svenska förbandschefen Kommendörkapten Torsten Hagman protesterade det skarpaste mot detta och medelade att han inte kunde gå med på kraven utan skulle upptaga strid och alternativt sänka jagarna.

Som det nu skedde så beslutade trots allt svenskarna att gå med på de engelska kraven tills vidare efter man konstaterat att endast två kanoner bar mot engelsmännens 24....! Så jagarna övertogs av engelsmännen fördes till Shetland där dom efter diverse skarpa diplomatiska noter återlämnades till Sverige.

Från engelsk sida så var kapningen av de svenska jagarna sanktionerad från högsta ort dock hade man väl inte räknat med sveriges kraftiga respons på detta.

Så vi ponerar nu då att den svenska förbandschefen stått kvar vid sina ord och beordrat klart skepp och en strid uppstått mellan de de svenska och engelska jagarna, dom svenska jagarna hade utan tvekan sänkts. Följderna av detta intermezzo blir att den svenska regeringen förklarar sig befinna sig i krigstillstånd med England och går således med i kriget mot England på Axelmakternas sida. Så vad hade skett, hur hade kriget sett ut efter det? Juni 1940...
Senast redigerad av 1 steben, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i 2 VK

Inlägg av Hans » 19 juli 2006, 18:43

Öland sade du att en av av de svenska jagarna var och att fartygschefen hette Psilander?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: Sverige i 2 VK

Inlägg av steben » 19 juli 2006, 19:50

Hans skrev:Öland sade du att en av av de svenska jagarna var och att fartygschefen hette Psilander?

MVH

Hans
:roll: Har jag missat något?? :? Ingen Öland här...jagarna var Puke, Psilander, Romulus och Remus...

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 juli 2006, 20:04

Jag funderar lite över hur sverige agerat mot ryssland, hade man tagit Leningrad? Man hade ju knappast kunnat sitta ut det hela och bara delta med ubåtar och andra enheter i Ishavet, dom svenska ubåtarna hade ju garanterat blivit involverade mot konvojerna i Ishavet skulle jag tro, Kanske t o m svenska förband i Nordafrika, mot Ryssland hade man väl fått bidra också.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i 2 VK

Inlägg av Bjernevik » 19 juli 2006, 20:42

steben skrev:
Hans skrev:Öland sade du att en av av de svenska jagarna var och att fartygschefen hette Psilander?

MVH

Hans
:roll: Har jag missat något?? :? Ingen Öland här...jagarna var Puke, Psilander, Romulus och Remus...
Den gode Hans syftar på en något tidigare episod där flottan var i strid med Royal Navy. :wink:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 19 juli 2006, 20:59

Att Sverige skulle gått i krig pga förlusten av några jagare finner jag nästan helt uteslutet. Samlingsregeringen accepterade rätt konsekvent att andra stater angrep svenska fartyg och flygplan utan att förklara krig mto de skyldiga. Den svenska poltiken var inriktad på att undvika krig och man var villig att göra en rad eftergifter och svälja mycket förtret för att nå det målet. Desutom så hade en krigsförklaring varit förödande för den svenska ekonomin pga att man helt skurits av från importen ifrån USA mfl.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: Sverige i 2 VK

Inlägg av steben » 19 juli 2006, 21:04

Bjernevik skrev:
steben skrev:
Hans skrev:Öland sade du att en av av de svenska jagarna var och att fartygschefen hette Psilander?

MVH

Hans
:roll: Har jag missat något?? :? Ingen Öland här...jagarna var Puke, Psilander, Romulus och Remus...
Den gode Hans syftar på en något tidigare episod där flottan var i strid med Royal Navy. :wink:
Nu är jag med...236 år tidigare alltså.. :lol:

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 juli 2006, 21:07

Kapten_Gars skrev:Att Sverige skulle gått i krig pga förlusten av några jagare finner jag näst helt uteslutet. Samlingsregeringen accepterade rätt konsekvent att andra stater angrep svenska fartyg och flygplan utan att förklara krig mto de skyldiga. Den svenska poltiken var inriktad på att undvika krig och man var villig att göra en rad eftergifter och svälja mycket förtret för att nå det målet. Desutom så hade en krigsförklaring varit förödande för den svenska ekonomin pga att man helt skurits av från importen ifrån USA mfl.
Förmodligen inte...men får väl ponera att några tysklandsvänliga röster gjort sig hörda och måhända tyskarna kommit med ett "erbjudande" om "beskydd"..vilket tvingat regeringen att gå i krig mot England eller komma under tyskt "beskydd"

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 19 juli 2006, 21:11

steben skrev:Jag funderar lite över hur sverige agerat mot ryssland, hade man tagit Leningrad? Man hade ju knappast kunnat sitta ut det hela och bara delta med ubåtar och andra enheter i Ishavet, dom svenska ubåtarna hade ju garanterat blivit involverade mot konvojerna i Ishavet skulle jag tro, Kanske t o m svenska förband i Nordafrika, mot Ryssland hade man väl fått bidra också.
Jag tror inte att nämnda händelse, även om de svenska båtarna tog upp strid, nödvändigtvis skulle resultera i krig. Men om man nu mot förmodan skulle hamnat i krig med Storbritannien på grund av detta, så skulle man ju hamna på tyskarnas sida endast som fiendens fiende. Tyskarna hade ju dessutom precis tagit Sveriges grannländer Norge och Danmark så det skulle nog vara svårt att i Sverige i det läget motivera att man kastade sig rakt i famnen till tyskarna, ens efter en sådan incident. Tyskarna skulle behöva komma upp med rätt mycket stöd för att motivera att svenska soldater skulle börja operera utanför den egna geografiska intressesfären. Detta var ju dessutom i juni 1940 så vare sig Ishavskonvojerna eller Rysslandsfronten var aktuellt just då.

Vid ett krigsläge skulle Sverige måhända föra en aggresivare hållning till sjöss och luften mot närmande brittiska fartyg, varit marginellt öppnare mot tyskarna än vad man redan var vad gällde tågtrafik, export etc men i övrigt fört ett skymningskrig mot britterna. Och britternas fokus låg ju någon annanstans än Sverige just då. Långsamt skulle Sverige sedan bli mer och mer tyskvänliga, förmodligen acceptera tysk enheter stationerade i Sverige som förstärkning av försvaret och vid operation Barbarossa bidra rätt aktivt på den finska fronten. Hela rollen skulle vara rätt lik den Finland intog under fortsättningskriget - banden mellan Finland och Sverige skulle definitivt stärkas ytterligare och vara starkare än idag.

När tyskarna sedan krackelerar skulle en separatfred slutas med de allierade (precis som skedde med Finland -44) och tyskarna drivas ut ur landet.

Paradoxalt nog skulle ett svenskt krig mot Storbritannien i början av det stora kriget kanske leda till en mer aktiv roll för Sverige mot Tyskland i slutet av kriget.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 19 juli 2006, 21:12

steben skrev: Förmodligen inte...men får väl ponera att några tysklandsvänliga röster gjort sig hörda och måhända tyskarna kommit med ett "erbjudande" om "beskydd"..vilket tvingat regeringen att gå i krig mot England eller komma under tyskt "beskydd"
Föga troligt, det finns helt enkelt inga trovärdiga skäl till en sådant agerande hos någon av parterna. Regeringen föll inte till föga i mer laddade situationer än den du målar uppså ser jag inte varför man skulle falla till föga i det här läget.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 juli 2006, 21:20

Vad jag tänkte på i det fallet att det nu skulle bli så att sverige slöt sig till tyskland, vad hade då sagt att man som Finland inte deltagit aktivt i ett anfall på Leningrad...?! Hade man deltagit i fältåget på Ryssland bör man ju haft några motiv som t e x baltikum....?! Annars tror jag själv att det nog skulle utspelat sig som du skriver, Woosteer :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 juli 2006, 21:39

Hotet mot vår försörning hade ökat eftersom Sovjet kunnat rikta en stöt mot malmfälten i lappland. Men rätt ansträngd relation till gEngland hade varit att vänta såvida inte britterna försökt "köpa" tillbaka Sveriges lojalitet med krigsmateriel osv, eftersom man inte velat se hela norden Tysk lieart och hotet från sovjetiskt dominans efter evemntuellt sovjetiskt motanfall.

Skriv svar