Tennismatchen, Sverige med annan kung i VK2

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Tennismatchen, Sverige med annan kung i VK2

Inlägg av Psilander » 3 juli 2006, 20:48

Varen 1939, kungen av Sverige, Gustav V spelar en hard tennismatch med sin adjutant, efter 4 set avbryter man för kungen är trött. Kungen säger sig vilja fram till lunch, en dryg timma senare. Lunchen är med ett mindre sällskap släkt och vänner bla prins Eugen och kronprins Gustaf Adolf närvarar.

Klockan gar och gästarna väntar, adjutanten har redan knackat pa en gang utan svar och beslutar sig för att efter 20minuter knacka ytterligare och känner pa dörren, vilken är olast. I sin länsstol sitter kungen, ihopsjunken och till synes livlös. Kungens livmedicus kan snabbt konstatera att kungen fallit offer för ett slaganfall.

Efter en begravning och kröningscermoni av den gamla skolan, där alla eurorpas gamla kungafamiljer och representanter för nya länder deltar blir känslan som en sista familjeträff innan stormen, kyligast är det mellan Kaiser Wilhem som vrider sina vita mustascher i sällskap av Kejsar Karl av Österrike och det tredje rikets representant von Ribbentrop.

6 juni 1939 intar Gustaf VI Adolf Sveriges tron, vid sin sida har Drottnig Louise född Mountbatten med förgreningar högt upp i den engelska makteliten och kungahuset.

Där börjar det intressanta, med en mer anglifierad, och yngre kung som tungan pa vagen i Sverige, även om han inte sätter den politiska agendan sa leder han konseljen osv. Hur skulle det ha sett ut?

Vart förhallande med Tyskland skulle kanske sett annourlunda ut, tex skulle de ha fatt betydligt svarare med permittenttag (Gustav V hotade ju abikera om de inte fick aka), skulle drottnings kontakter i England kunnat hjälpt Sverige med materiel, hon var ju syster till en av de mer namnkunniga brittiska amiralerna, Louis Mountbatten dy. Ev skulle vi vagat, med stöd av kungen stoppa malmtransporterna tidigare osv.

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Knurd » 18 augusti 2006, 15:55

Om Sverige krånglat med malmexport och transitering så skulle Tyskland sannolikt ha invaderat.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 25 augusti 2006, 10:29

Med tanke på Per-Albins motvilja att blanda sig i storpolitiken är det inte troligt att en annan kung skulle låtit honom påverkas. Och det var trots allt Per-Albin som var folkets ledare under kriget.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 augusti 2006, 10:38

Vi hade åtminstone sluppit Haijby-affären. Alltid något.

andols
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 december 2006, 16:28
Ort: Partille

Inlägg av andols » 24 januari 2007, 14:08

Tänkte väcka liv i denna tråd.

Skulle inte ett annat scenario varit att arvprins Gustaf Adolf blivit kung istället för sin far, så var det väl tänkt att bli om arvprinsen inte omkommit i flygolyckan 1947.

1939 var Gustaf VI Adolf 57 år och arvprins Gustaf Adolf 33, jobbigt när de har samma namn.

Arvprinsen var ju enligt några historiker mycket tyskvänlig. Hans svärfar var med i NSDAP. Om han varit regent tror jag Sveriges stöd till Finland varit mer omfattande. Och han hade säkerligen varit positiv till permittenttåg och malmexport.

Personligen tror jag inte att Svergie skulle gått med i vk2 på tysklands, det borgade Per-Albin och samlingsregeringen för. Men det kunde blivit hårda slitningar mellan kungen och regeringen. Om kungen varit öppen med sitt stöd för tyskland skulle han kanske varit tvungen att abdikera efter kriget till förmån för någon av sina bröder.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 24 januari 2007, 16:38

andols skrev:Tänkte väcka liv i denna tråd.

Skulle inte ett annat scenario varit att arvprins Gustaf Adolf blivit kung istället för sin far, så var det väl tänkt att bli om arvprinsen inte omkommit i flygolyckan 1947.

1939 var Gustaf VI Adolf 57 år och arvprins Gustaf Adolf 33, jobbigt när de har samma namn.

Arvprinsen var ju enligt några historiker mycket tyskvänlig. Hans svärfar var med i NSDAP. Om han varit regent tror jag Sveriges stöd till Finland varit mer omfattande. Och han hade säkerligen varit positiv till permittenttåg och malmexport.

Personligen tror jag inte att Svergie skulle gått med i vk2 på tysklands, det borgade Per-Albin och samlingsregeringen för. Men det kunde blivit hårda slitningar mellan kungen och regeringen. Om kungen varit öppen med sitt stöd för tyskland skulle han kanske varit tvungen att abdikera efter kriget till förmån för någon av sina bröder.
Kontrafaktisk historia är intressant, men förutsättningarna för denna bör väl vara något så när korrekta!

Det är alltså inte alls visat att prins Gustav Adolf var nazist. Jag har berört detta under viewtopic.php?t=23495&postdays=0&postorder=asc&start=30

Men däremot kan jag tro att han som sin farfar Gustav V (som inte heller var nazist!) åtminstone de första krigsåren var tyskvänlig. Men om detta skulle ha gjort till eller från under kriget är väl tveksamt. Vi hade ju en parlamentatisk demokrati med Per-Albin Hansson som kraftfull styrande och någon egentlig motsättning mellan Gustav V och regeringen, där kungen vid några tillfälle agerade självständigt, uppkom ju aldrig. Det är nog att förmoda att prins Gustav Adolf som kung skulle ha agerat på samma försiktiga sätt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 24 januari 2007, 17:01

andols skrev:Skulle inte ett annat scenario varit att arvprins Gustaf Adolf blivit kung istället för sin far, så var det väl tänkt att bli om arvprinsen inte omkommit i flygolyckan 1947.
Har du någon källa på det? Jag finner det lite tveksamt om man skulle ha ändrat successionsordningen.

andols
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 december 2006, 16:28
Ort: Partille

Inlägg av andols » 26 januari 2007, 12:42

Bjernevik skrev: Har du någon källa på det? Jag finner det lite tveksamt om man skulle ha ändrat successionsordningen.
Jag har letat i min minnes gömmor men inte hittat var jag hört/läst det. Får acceptera att min trovärdighet är lika med noll nu.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Tennismatchen, Sverige med annan kung i VK2

Inlägg av a81 » 26 januari 2007, 21:22

Psilander skrev:Efter en begravning och kröningscermoni av den gamla skolan, där alla eurorpas gamla kungafamiljer och representanter för nya länder deltar blir känslan som en sista familjeträff innan stormen, kyligast är det mellan Kaiser Wilhem som vrider sina vita mustascher i sällskap av Kejsar Karl av Österrike och det tredje rikets representant von Ribbentrop.
Kröning skulle det nog inte ha blivit, Oscar II var den siste (eller i alla fall senaste) kungen som kröntes i Sverige och det var 12 maj 1873 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscar_II). Alltså skulle troligen inte en ny kung i Sverige 1939 ha krönts.

Frågan är också om det skulle ha varit så annorlunda med Gustav VI Adolf istället för Gustav V på tronen under kriget. Redan på 1940-talet var ju den svenske kungen i princip helt maktlös.

Egentligen är det väl mera intressant att fundera på vad som hade hänt om Gustav VI Adolfs äldste son, Gustav Adolf, inte hade omkommit, utan efterträtt honom. Hade han (Gustav VII Adolf), på grund av anklagelser om tyskvänlighet under kriget, fått abdikera till förmån för sin son Carl XVI Gustaf? Hade monarkin överhuvudtaget överlevt i Sverige? Skulle han långt tidigare avsagt sig kronprinstiteln, så att Carl XVI Gustaf direkt kunde efterträda sin farfar?

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tennismatchen, Sverige med annan kung i VK2

Inlägg av Richard J » 26 januari 2007, 23:00

a81 skrev:Egentligen är det väl mera intressant att fundera på vad som hade hänt om Gustav VI Adolfs äldste son, Gustav Adolf, inte hade omkommit, utan efterträtt honom. Hade han (Gustav VII Adolf), på grund av anklagelser om tyskvänlighet under kriget, fått abdikera till förmån för sin son Carl XVI Gustaf? Hade monarkin överhuvudtaget överlevt i Sverige? Skulle han långt tidigare avsagt sig kronprinstiteln, så att Carl XVI Gustaf direkt kunde efterträda sin farfar?
Jag tror inte det hade blivit särskilt dramatiskt eller annorlunda om nu Hertigen av Västerbotten eftertätt sin fader i Herrens år 1973, kanske hade hans yngre broder, Hertigen av Halland, redan tidigare gift sig borgerligt precis om sina två andra bröder (förutvarande Hertigarna av Uppland respektive Dalarna) gjorde...

Skriv svar