Första Världskriget, England utmanövreras fran Ententen

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Första Världskriget, England utmanövreras fran Ententen

Inlägg av Psilander » 1 juli 2006, 16:58

Tänk om Trippelalliansen lyckats utmanövrera England att ga med i tripple ententen och därmed lyckats fa England neutralt i allafall de första krigsaret.

Resultatet hade blivit hade chanserna för Schliffen planen att lyckas ökas markant, i och med Frankrike fall runt 1916 och sedan Rysslands samma ar eller 1917 sa har Tyskland lyckats etablera mycket starkt europiskt imperium, kolonierna i Afrika osv är problemet eftersom britterna sitter pa nyckeln dit, nämligen en stark flotta, även om tysklands inte är att leka med heller sa riskerar ett krig med england att strypa den tyska platsen i solen. Av Frankrike avtvingas viktiga kolonier som Indochina och en demilitäriserad zon söder om Alcase och Lorainne.

Troligtvis blir det ett kolonialkrig med England, vilket jag tror England vinner, men omkring 1920 tyvärr till en mycket hög kostnad. Kriget kan jämföras med 7 ars kriget pa 1700-talet.

Dessutom sa för demokratiseringsrörelsen sig ett avbräck efterosm de inte kan utnyttja vaccumet de gamla regimerna lämnat efter sig i VK1.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 1 juli 2006, 17:25

Jag tror inte england accepterat en tysk dominans i europa. Varför ett kolonialkrig? Afrika var redan uppdelat liksom resten av världen och gränserna fastställda. Ett tyskt övertagande av Indokina hade nog inte bekommit engelsmännen till den grad att de gått i krig för det. Hade dock kunnat bli en mycket intressant händelseutveckling i Asien, Tyska riket och Japan som allierade redo för ett nytt storkrig mot england, ryssland och USA. Vilken flottkapprustning det blivit :roll: . Kan inte tyskland få marocko också?
Senast redigerad av 1 steben, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 1 juli 2006, 17:30

Tråden uppfyller inte avdelningens krav på trovärdighet och detaljering. Kommer att tas bort om detta ej ändras.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 juli 2006, 18:42

England var sena att komma med i Ententen, ponera att de inte hunnit eller hade fatt ett bra erbjudande fran tyskland, eller inte kunde acceptera Ryssland pga intressetvister i Indien osv. Eller rent av en Fransk kollaps som i Vk2 som tvingar England retiera till kanalen igen.

Frankrike kunde kollapsat om en tysk offensiv genomförts under de stora armémyterierna 1917 ocksa.

Jag gav bara förslag pa saker som Tyskarna kunde tvingat av Frankrike, jag tror inte Tyskland kunde/ vill ockupera mer land i norra Frankrike. Möjligtvis att Belgien annekteras och en marjonett regim tillsätts i Frankrike. Troligast som jag ser det är att Frankrike tvingas avträda kolonier till tyskland.

Jag tror inte att Indochina skulle bli avgörande för ett krig mellan Tyskland och England, möjligtvis om tyskarna börjar sprida sina tentackler mot Burma eller Australien men konflikten uppstar snarare i Afrika.

England skulle da vara i motsvarande det läge som det befann sig i under Napoleon krigen, möjligtvis hade Tyskland tvingat fram fredsförhandlingar beroende pa krigströtthet i England, men sa är nog inte fallet. Kriget hade nog snarare blivit mycket kangvarit eftersom den varit betydligt svarare att fa in USA i kriget.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 1 juli 2006, 19:16

I det fallet att frankrike kolappsar så hade den franska flottan blivit en viktig bricka med den så kanske Kaisern tagit skuttet över Nordsjön/kanalen. Kunde blivit ett ställningskrig i sydengland då kanske? Vad händer med Italien?

Skriv svar