Falklandskriget, en specialare

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 15 juli 2006, 00:08

Storbritanien vann ju falklandskriget! Dom behöver inte ett Amerikanskt slagskepp för att totalkrossa argentina. Vill ni ha ett alternativt falklandskrig? Här är ett förslag som jag hoppas Psilander kommer att gilla.

Året är 1970 och den svenska marinen har beslutat att sälja alla sina större fartyg. För att finansiera nya ubåtar och robotbåtar ska Alla kryssare och jagare säljas. Ett attraktivt och förmånligt "paket" sätts ihop för att locka spekulanter. Intresset från utlandet är dock relativt svalt, slutligen så visar Argentina intresse. Argentina är av "okänd" anledning i behov av att på ett snabbt och billigt sätt utöka sin flotta. Efter långdragna förhandlingar så sluts ett avtal, detta innefattar renovering av maskineri mm, modernisering av elektronik, hydrofon och radarsystem, resevdelar och utbildning. Efter varvsarbeten osv börjar följande fartyg överföras till Argentinska flottan från 1975 till 1980

Kryssarna Tre kronor och Götalejon. Som fått en förstärkt Luftvärns bestyckning med en marin version av RB70 och nya 57mm pjäser. De har även fått totalt 10 Exocet robotar var för att förstärka sin ytattack förmåga.

Jagarna Halland och Småland. Med samma bestyckning som i svensk tjänst

Jagarna av Östergötaland och Öland typ 6st. De har fått bestyckningen kompleterad med 4st Exocet robotar och UBJ-torpeder i stället för sin svenska torpedbestyckning Luftvärnet har förstärks med en marin version av RB70 istället för Seacat roboten.

I Falklandskriget används dessa fartyg tillsammans med de övriga marina tillgångar Argentina historiskt förfogade över. De Argentinska styrkorna uppträder mer "fältmässigt" då de räknar med att ta upp strid mot den Brittiska flottan. Taktiken är mer aggressiv, viljan att ta förluster är större.

Frågan är hur går striden? Kommer de Brittiska ubåtarna att slakta Argentinska flottan? Eller kan det brittiska marinflyget göra något? Hur skulle det gå om det blev ett regelrätt sjöslag flotta mot flotta? Vad tror ni?

//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 juli 2006, 01:43

RNs ubåtar skulle kunna ställa till rätt mycket ofog i den argentinska leden. Bristen på flygburna sjömålsrobtar kommer göra sig påmind men "hit and run" anfall med lågsniffande lyx kommer störa ytfartygen, och röjaväg för bombanfall från harriers, men jag skulle förlita mig på ubåtar och ett kräva friare roe från Mrs Tatcher.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 15 juli 2006, 11:49

Som C för Argentinska flottan så vill jag hävda att de brittiska ubåtarna får passa sig. Med 10st jagare med sonar och UBJ torpeder/granater och ett antal UBJ helikoptrar så är det inte självklart att bara smyga upp och skjuta lite torpeder.

Jag tror att bombanfall med harrier skulle sluta i katastrof. Dom ex Svenska fartygen har massor av radarledda LV-AKAN, precis det som dom Brittiska fartyen som sänktes av bombanfall saknade. Dom två Brittiska jagare som Argentina införskaffat kan kompleterar skyddet med sina seadart system. Här är mina första tankar på förbandssammansättning, jag avser dela dom i tre eskader:

1:a Hangarfartyget, gamla kryssaren General Belgrano, två jagare typ östergötaland och några eskortfartyg. (Defensiv)

2:a Tre kronor, en brittisk LVRB jagare och tre svenska jagare. (Offensiv)

3:a Göta lejon, en brittisk LVRB jagare och tre svenska jagare. (Offensiv)

Taktiken är att hålla Britterna sysselsatta med störande flyganfall. Medan de två offensiva eskaderna närmar sig från olika riktiningar, när radarkontakt erhålls så avfyrar eskadern samtilga robotar. Sedan sker snabb inrusning och striden avgörs med art där argentina har ett klart övertag. Det som avgör striden är som jag ser det två faktorer.

1. Kan Argentinska flottan försvara sig mot de Brittiska ubåtarna.

2. Kan de ex Svenska fartygen med sin tunga lv bestyckning skydda sig bättre mot flyg och robot anfall än sina Brittiska kolegor.

Jag tycker att det är ett intressant senario. Med tanke på hur små marginaler som Britterna hade i Falklandskriget tror jag att en såpass stor förstärkning av Argentinas flotta skulle ha omöjligjort ett Brittiskt återtagande av öarna.


//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 juli 2006, 14:20

Harrier har inte mycket att hämnta mer än som CAP.

Frågan är vilket skick de argentiska (fd svenska fartygen) skulle vara i, med tanke på bristerna på Belgrano så skulle det nog vara liknande. De brittiska ubåtarna har fördelen av enorm uthållighet och kan både skugga och agera som ett bakhåll när Woodward drara sig undan med expeditionsstyrkan som lockat ut Argentinska flottan.För att bibehålla hyfsad säkerhet i operationen bör således Woodward avvakta uch bygga upp sina resurser runt Ascension, kanske få möjlighet att ytterliggare komplettera sina AIM-9L med Harpoon kanske, men först och främnst låta ubåtarna rensa bland de argentisnka ytfartygen.

<En starkare/ aktivare argentisnk flotta skulle kräva taktik ändring av Woodward, främnst avseende ROE från London, tex skulle man behöva förklara alla argentinska stridskrafter som legetima mål, och därmed ge möjlighet att pacifisera ytstridskrafterana med ubåtar, tidigt.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 15 juli 2006, 14:51

Som jag skriv i min tidigare post så utgår jag från att alla de ex svenska fartygen fick en renovering och uppdatering av sina vapen och maskin.

Jag vet inte hur lång tid det skulle ta att installera Harpoon på brittiska fartyg men jag gissar på att det inte bara är att skruva fast dom på däck och stoppa in kontakten i stridsledningscentralen. Hade inte britterna F-111:or kanske skulle dom kunna ta harpoon, efter lite mekande.

Man får inte glömma att det är Britterna som måste agera, man kan inte befria Falklandsöarna genom att sitta på Ascension och vänta. Argentina har möjligheten att välja när man ska slå till, förslagsvis när den brittiska flottstyrkan är inom det argentinska flygets räckvidd. Britterna kan dock välja att anfalla med sina ubåtar för att decimera den Argentinska flottan innan man lämnar Ascension. Det skulle dock underlätta för Argentina om de enbart hade ubåtarna att bekymra sig för, då kan man koncentrera sig på att Skydda sig eller slå ut dom.


//Stofilen

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 juli 2006, 15:32

RAN har F-111 med HArpoon, inte RN.

Mitt förslag bygger på intensifierad blockade, frågan är hur länge argentina skulle våga trycka på och ha moralen uppe om gler och fler av deras tunga enheter sänks

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 15 juli 2006, 16:18

Frågan är hur Britterna reagerar när en av deras atomubåtar sänks, pallar dom att fortsätta anfalla? Är det så självklart att ubåtarna kan härja fritt och utan någon risk för att bli bekämpade! Storbritaninen köpte F-4 Phantome skulle den kanske kunna användas? Eller hade Britterna en annan radar som inte är kompatibel med Harpoon?

//Stofilen

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 juli 2006, 16:30

Stofilen skrev:Frågan är hur Britterna reagerar när en av deras atomubåtar sänks, pallar dom att fortsätta anfalla? Är det så självklart att ubåtarna kan härja fritt och utan någon risk för att bli bekämpade! Storbritaninen köpte F-4 Phantome skulle den kanske kunna användas? Eller hade Britterna en annan radar som inte är kompatibel med Harpoon?

//Stofilen
Jag har svårt att se att den argentinska flottan skulle förmåga att sänka en av de brittiska ubåtarna. Även om de fd svenska jagarna har blivit uppdaterade så saknar de vapen som de kan bekämpa ubåtarna med utan att själva hamna inom ubåtarnas porté, och då har ubåtarna ett distinkt övertag. Phantom II har aldrig burit Harpoon vad jag vet, så då har man ett hyfsat stort (och dyrt) arbete med att integrera den roboten med flygplanet.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 15 juli 2006, 17:12

De brittiska ubåtarna skulle i min mening vara det största hotet mot den argentinska flottan. Jag vet inte om Argentina förfogade över några ubj-helikoptrar. De båda brittiska jagarna borde ha haft möjlighet att medföra sådana. Jag har inte någon referens lit just nu så ni får kolla upp det. Även om Argentina endast har en självförsvars kapacitet så kan man tänka sig att man gärna byter en jagare mot en ubåt. Jag skulle gissa på att britterna skulle tröttna på den leken först.

//Stofilen

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 juli 2006, 17:32

Stofilen skrev:Även om Argentina endast har en självförsvars kapacitet så kan man tänka sig att man gärna byter en jagare mot en ubåt. Jag skulle gissa på att britterna skulle tröttna på den leken först.

//Stofilen
Ja, men jag tvivlar som sagt på att de skulle byta 1 mot 1. Snarare alla jagare mot en skadad atomubåt...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 juli 2006, 19:10

Hellre då Nimrod med Harpoon, som faktiskt har kapaciteten att flyg till och från området från brittiska baser. Inget av de svenska fartygen bar ubj torped, Hallands AURAK M/50 och Squid m/51 på ögd har en räckvidd på ca 1500m, Tigerfish är rätt giftig, med en räckvidd på ca 40km i lågfartKälla, den är dessutom trådstyrd så vissa målsökardefekter kan avhjälpas. Visserligen fanns det tvivel om tigerfish, men jag tror det var överdrivet.

Dessutom så var Seadart det enda reela hotet mot flyget, som dessutom britterna visste begränsningarna i. Eldrörslv på jagarna och kryssarna var effektivt radarlett, med jag tvilar på eldledningen hunnit med tex SeaSlug.

Lite om brittiska vapen i Falklandskriget
http://www.davesnavy.co.uk/weapons.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 15 juli 2006, 19:48

Nimroden fick AIM 9 L påmonterad på rekordtid.

En karta som ger en översikt över avtånden från var de var baserade.

Bild
http://www.naval-history.net/F28weektwo.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 15 juli 2006, 21:02

Argentinarna hade ubj.hkp, Allouette III, vet dock inte om dessa var torpedbeväpnade i argentinsk tjänst. I så fall så hade de ju kunnat bidra i viss mån. Venticento de Mayos flyggrupp hade ju dessutom såväl Trackers som S-61:or vilket ju inte hade vart helt overksammt, dessutom hade man Neptune-plan(de var dessa som upptäckte den engelska flottstyrkan).

Den bästa taktik Armadan kunnat göra hade varit att ligga i Falkland Sound och sen anfalla från öst och väst om öarna mot den brittiska TF. Att kryssa runt i Sydatlanten och väntat på att bli sänkta hade nog inte vart någon höjdartaktik.
Samtidigt får de ju bedriva aktiv ubåtsjakt runt Falkland med landbaserat flyg och Fregatter och Ubåtar, sen chansa på att ingen engelsk ubåt ligger och lurpassar, full fart framåt och hoppas på det bästa.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 16 juli 2006, 18:18

Självfallet var de svenska jagarna och kryssarna för omodärna 1982 det var därför jag skrev att de genomgått omfattande REMO i min första post. Det skulle vara mycket intressant att se hur den Svensk/Argentinska eskadern skulle klara sig mot de brittiska fartygen.


//Stofilen

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 17 juli 2006, 20:47

Stofilen skrev:Självfallet var de svenska jagarna och kryssarna för omodärna 1982 det var därför jag skrev att de genomgått omfattande REMO i min första post. Det skulle vara mycket intressant att se hur den Svensk/Argentinska eskadern skulle klara sig mot de brittiska fartygen.


//Stofilen
Ganska bra skulle jag tro, med både RB 08 och Exocet så. Och dessutom med Sea Dart och betydligt kraftigare närlv så hade nog inte Sea Harrirna kommit särskilt långt. Största hotet hade nog kommit från Sea Skua beväpnade Lynx, dess begränsade stridsdel har dock tvivelaktigt värde mot en Jagare, vill till den ska träffa masten eller en barbett/hisschakt.
Sea Slug var väl inte mycket bättre den och det engelska artilleriet var knappast överlägset. Hade dom klarat sig undan Ubåtarna så hade dom nog kunnat vålla ganska så stor skada och kanske t o m tvinga engelsmännena överge operationen.

Skriv svar