Dagen D

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Dagen D

Inlägg av Schwalbe » 16 juni 2006, 15:48

Vad hade hänt om Hitler inte trodde att invasionen skulle ske vid Calais?
Hade tyskarna styrkor redo att kasta ut de allierade i kanalen?
Jag har även hört att Hitler låg och sov, och absolut inte fick störas, så han fick beskedet om invasionen sent.
Jag vet inte hur jag ska utveckla frågan mera- hoppas det räcker. :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 juni 2006, 17:15

Det där om att han låg och sov har jag också hört via National Geographic Channel.
Fast jag tror inte tyskarna hade lyckats hålla de allierade borta från stränderna, även om de hade fått veta den exakta angreppspositionen. De hade förmodligen bara orsakat större förluster bland de allierade, men knappast kunnat avstyra invasionen.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 17 juni 2006, 04:12

Den Tyska möjligheten låg nog i en resolut motaktion redan i samband med landstigningen. Men i verkligheten var den möjligheten endast teoretisk. När invasionen inträffade fanns helt enkelt inte resurserna till att göra en sådan motaktion tillgängliga.

Dessutom utvisade man beslutsvånda och lät tiden arbeta för de allierade. När man på högre ort slutligen insåg att detta var den stora invasionen och började agera utifrån det var det för sent. De allierade hade då redan etablerat så starka brohuvuden att det inte var möjligt att kasta ut dem igen.

Därefter kunde man bara försena slutresultatet. Men inte förhindra det.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 17 juni 2006, 08:28

Även om Rommel befunnits på plats och på eget bevåg kastat in allt han hade i närheten för att stoppa invasionen på stranden hade han misslyckats att få bort de allierade. Titta på Anzio där motreaktionen kom ganska snabbt. Det marktrupperna inte förmådde göra mot stridsvagnar förmådde fartygskanoner att göra. Med tanke på hur många skepp som fanns i kanalen så hade 21 pansardivisionen om de anfallit med kraft på morgonen tvingats köra genom en massiv vägg av fartygseld, för att inte tala om den massiva luftarmada som fanns.

Skriv svar