Kontrafaktisk skönlitteratur

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Inlägg av svartekaptenen » 11 september 2007, 11:35

eci skrev:
Wooster skrev:"London tillhör oss" om hur operation Seelöwe genomförts och lyckats och London därför är i tyskarnas händer - thriller om den brittiska motståndsrörelsen.
jag är väldigt intresserad av att få tag i denna bok, och om det är någon som vet var jag kan beställa den ifrån så vore jag väldigt tacksam
Du kan pröva på SF bokhandeln i Stockholm eller på tradera de har de mest underliga saker där

http://www.SFBOK.se
http://www.tradera.com
Författaren heter Len Deighton

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re:

Inlägg av tyskaorden » 10 juli 2009, 00:37

tyskaorden skrev:In the presence of mine enemies av Harry Turtledove. Ett segerrikt Tredje rike har överlevt in i våra dagar, i OKW arbetar Heinrich Gimpel som en tillsynes helt vanlig byråkrat. Hr. Gimpel bär dock på en hemlighet, han är nämligen jude ...

Romanitas av Sophia McDougall - det Romerska riket har överlevt och behärskar större delen av världen. Kejsarens krigshjälte till broder och dennes hustru dödas i en olycka. Eller var det en olycka?
McDougall har nu kommit med en uppföljare Rome Burning om storpolitiska förveklingar mellan Rom och det japanska kejsardömet.

Harry Turtledove har också varit i farten och ger i "The Man with the Iron Heart" bilden av en nazitysk gerilla under ledning av Reinhard Heydrich, som efter 1945 för en skoningslös kampanj mot ockupanterna bl.a. med självmordsattentat. Heydrich har överlevt det tjeckiska attentatsförsöket och börjar redan 1943 att bygga upp en gerillaorganisation.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av svartekaptenen » 10 juli 2009, 01:09

"London tillhör oss" är tyvärr inte vidare bra, den behandlar som sagt
mest motståndsrörelsen och att Sovjet och Tyskland är väldigt såta vänner
vilket inte är speciellt realistiskt, det är en gammal bok som kom redan i
slutet på 70-talet. den finns på SF-bokhandeln och heter SS-GB.
Jag kan dock rekommendera "The man with the ironheart" snacka
om att Heydrich är brutal, Turtledove när han är som bäst.
London tillhör oss kan du hitta på biblioteket på Svenska.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av sonderling » 10 juli 2009, 07:25

För länge sedan läste jag "the indians won" av Martin Cruz Smith. Jag tror det är hans första bok.
Och som titeln antyder så går det ut på att indianerna vinner efter little big horn och behåller vad man i dag kallar "fly over states" (?) alltså mitten av USA. Minns ej om man var allierad med japanerna också men deras flygvapen hade iallafall "Zero"-plan. Ja det var så länge sedan man läste den så jag minns inte riktigt ploten. (Kanske dags för omläsning?)

SS-GB av Len Deigthon tyckte jag var helt okej. Likaså "the fatherland" av harris (men jag hatade filmen mest för att den var så fantasilös med rekvisitan.).


Sonderling
Livet är ett lidande men döden är heller inget nöje.
Rysk ordspråk

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av tyskaorden » 10 juli 2009, 17:44

Skulle säga att boken och filmen Faderland är två helt olika berättelser då filmen avviker så mycket från boken.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re:

Inlägg av lampros » 11 juli 2009, 08:53

SolitaryMan skrev:The Man in the High Castle av Philip K Dick. Ett scenario där axelmakterna vann andra världskriget och USA har delats upp mellan Tyskland och Japan, samt i en marionettstat. Lite komplicerad metahandling där mycket kretsar kring en förbjuden skönlitterär kontrafaktisk bok där axelmakterna förlorade kriget!
Dicks bok är en klassiker, med eller utan "det kontrafaktiska". Eller: bland kontrafaktisk sf är den i särklass! Den går att läsa OM, är inte bara spännande handling.

Egentligen händer inte så mycket. En lite irriterande detalj är detta att Dick målar upp japanerna som i grunden fina boys, kulturellt sinnade helgon medan amerikaner ses som plastiga och kulturlösa - och tyskarna ska vi inte tala om...

Mer om denna bok har jag skrivit här, i ett inlägg om japansk sf (talet om Dicks roman kommer in på slutet):

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... ction.html

Jag har läst Dick i femton års tid, härliga tider. Mer om Dick har jag skrivit här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/search/label/Dick

Men för att återgå till det KONTRAFAKTISKA. En roman om en snubbe som kommer till Romarriket och börjar modernisera detta, införa modern business, tryckeri och annat, är L. Sprague de Camps "Lest Darkness Fall". Allt sker mycket osökt; huvudpersonen är strandsatt i det förgångna och måste leva, och han gör det med vad han kan via modern marknadsföring, moderna affärer - och därmed startar en ny utveckling, det sentida Romarrike han kommer till (500-talet e Kr) dukar inte under för Östroms offensiv under Belisarius utan kan fortsätta att blomstra.

Jag skrev om de Camps roman nyligen, ici:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... -fall.html

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av svartekaptenen » 29 oktober 2009, 18:57

Jag behöver hjälp med en sak, att hitta en bok som berättar om en Tysk anskaffning av
kärnvapen med mobila ramper, storyn är att den Tyske kanslern är trött på både
Jänkare och Ryssar så i hemlighet konstruerar de cirka 200 kärnvapen med mobila
avskjutningsramper. efter det kallar han den Amerikanske presidenten och den
Sovjetiske generalsekreteraren till ett möte i Munchen där han informerar stormaktsledarna
om detta och som slutkläm säger han till dem: Försvinn nu från Tyskland, båda två!
Denna bok tror jag är skriven i början på 80-talet men som sagt jag kommer inte ihåg
varken titel eller författare förutom att jag är ganska säker på att författaren är antingen
Britt eller Amerikan, boken finns på Svenska och skall finnas på biblioteket, det var åtminstone
där jag lånade den när jag läste den för många år sedan.

Superkuf
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 26 oktober 2006, 11:04
Ort: Superkuf

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av Superkuf » 31 oktober 2009, 21:50

"Jag behöver hjälp med en sak, att hitta en bok som berättar om en Tysk anskaffning av
kärnvapen med mobila ramper ..."

Last days of America, av Paul Erdman. Bla http://www.amazon.com/Last-Days-America ... 141&sr=8-1

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av svartekaptenen » 31 oktober 2009, 23:08

Utomordentligt, jag tackar mjukast, jag vet att den finns på biblan så
jag skall ge mig dit imorgon. :D

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av sgt_jim » 17 december 2009, 23:16

Hur kan någon kalla Tom Clancys ultrakonservativa böcker för kontrafaktisk historia? Det är ju ren fiction, utan någon som helst anslutning till reell historia.

Jag kan tänka mig två, inte romaner, men kortare historier om vad som skulle kunna ha hänt. Den ena heter "Hitler's Options", men jag tror att det finns ett antal böcker om samma ämne. Om hur han med andra beslut hade haft en chans att faktiskt vinna kriget.

Den andra heter "Tänk om ...." Lars M. Andresson, Ulf Zander (red) utgiven i en ny utgåva av Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek.

Dessa är altså inga romaner utan kortare berättelser skrivna av historiker som jag föreställer mig har mer koll på vad som verkligen kunde hända.

Bara en tanke.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av tyskaorden » 3 augusti 2010, 16:31

Turtledove har varit i farten igen och börjat en ny serie där andra världskriget utbryter 1938 i stället för 1939. Den första delen heter Hitler's War. Causus Belli är mordet på sudettyskarnas ledare Konrad Henlein. Turtledove har också med spanska inbördeskriget men nationalisterna leds inte av Franco utan general José Sanjurjo (vilken i verkligheten omkom i en flygolycka innan han han ta befälet). I Asien förekommer spänningar mellan Japan och Mongoliet, det senare uppbackat av Sovjetunionen.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av svartekaptenen » 3 augusti 2010, 21:16

tyskaorden skrev:Turtledove har varit i farten igen och börjat en ny serie där andra världskriget utbryter 1938 i stället för 1939. Den första delen heter Hitler's War. Causus Belli är mordet på sudettyskarnas ledare Konrad Henlein. Turtledov har också med spanska inbördeskriget men nationalisterna leds inte av Franco utan general José Sanjurjo (vilken i verkligheten omkom i en flygolycka innan han han ta befälet). I Asien förekommer spänningar mellan Japan och Mongoliet, det senare uppbackat av Sovjetunionen.
Jag gick o köpte den, faktiskt ganska bra, Tjeckerna viker sig inte utan slåss vilket gör det ganska
intressant Tyska panzer 1 mot Tjeckiska LT vz 38 ganska ojämt.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av lampros » 4 augusti 2010, 08:44

svartekaptenen skrev:Tyska panzer 1 mot Tjeckiska LT vz 38 ganska ojämt.
"Ojämnt" = som att den tjeckiska vagnen var bättre (vilket jag hört ryktas) - eller?

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av svartekaptenen » 4 augusti 2010, 12:31

lampros skrev:
svartekaptenen skrev:Tyska panzer 1 mot Tjeckiska LT vz 38 ganska ojämt.
"Ojämnt" = som att den tjeckiska vagnen var bättre (vilket jag hört ryktas) - eller?
Det kan du lita på PZ 1 hade två kulsprutor, PZ 2 hade en 20 mm kanon, den Tjeckiska vagnen
hade en 37mm kanon.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av B Hellqvist » 4 augusti 2010, 14:15

tyskaorden skrev:Turtledove har varit i farten igen och börjat en ny serie där andra världskriget utbryter 1938 i stället för 1939. Den första delen heter Hitler's War. Causus Belli är mordet på sudettyskarnas ledare Konrad Henlein. Turtledov har också med spanska inbördeskriget men nationalisterna leds inte av Franco utan general José Sanjurjo (vilken i verkligheten omkom i en flygolycka innan han han ta befälet). I Asien förekommer spänningar mellan Japan och Mongoliet, det senare uppbackat av Sovjetunionen.
Jag har läst säkert minst 25 av Turtledoves böcker, så jag är väl bekant med hans produktion. ""Hitler's War" var lite av en besvikelse. Om ni ursäktar bruket av utrikiska, så är här en recension jag skrev efter att ha läst boken.

----------------

Hitler's War
Harry Turtledove, 2009

For many years, Harry Turtledove has been touted as the master of alternate history. At least, the blurbs on his book says so. Unfortunately, in the case of "Hitler's War", they refer to his earlier work. I've read and enjoyed many of his books (even as far back as when he wrote as "Eric Iverson"), but this one was a bit of a let-down. The first in what appears to be a new series ("The War That Came Early", next part out this summer), "Hitler's War" has all the hallmarks of Turledove's style – both good and bad. As in most of his earlier books, history has been puttering along as we know it, when something happens that changes the course for good. In the case of this story, which starts out in 1938, the Spanish Civil War is raging and the Munich meeting about the fate of Czechoslovakia is about to be held. Two unrelated things throws the switches of history; in Spain, the Republican General Sanjurjo isn't killed in a plane crash, which means that General Franco is relegated to a secondary role. In Germany, a Czech assassin kills the Sudeten German leader Henlein, which scraps the Munich talks, and gives Hitler a cause for a full-out invasion of Czechoslovakia, instead of having the country served to him on a platter. What happens next is a mix of the familiar and the new. Great Britain and France declare war on Germany, with the French army making a token attack on Germany. Germany attacks Belgium, the Netherlands, Luxembourg, and France, sealing off the BEF from the Channel ports. The Soviet Union attacks Poland, which aligns itself with Germany. In China, Japan is about to attack the USSR. Meanwhile, an American tourist and a German-Jewish family are stuck in the middle of the conflict.

Turtledove's familiar style is in full swing, with his use of at least 14 different characters. Or not-so-different, unfortunately: several of them are soldiers who complain about cheap tobacco and who do some fighting, but with little more than their names and nationalities to set them apart. Add to this four or five "supporting cast" characters for each of them, and we have a cast of if not thousands, but then at least close to a hundred. Readers familiar with Turtledove's style will recognise the constant repetition of details and character quirks, as if the reader couldn't be trusted to remember things from one chapter to another. Well, he falls in the same trap here, but to a lesser extent than in his other books. Still, it is a bit annoying. The characters are rather two-dimensional and wooden; there was almost no one I took a liking to. A few could've been cut out of the story with no loss to the flow, and introduced in the next book instead. Some of the main characters are based on real people; I spotted Hans-Ulrich Rudel and Julius Lemp, Stuka and U-boat aces, respectively.

Written almost entirely from the perspective of people on the ground (figuratively, at least), the reader will have a hard time trying to sort out what really happens on a larger scale. A coup against Hitler is hinted at, but not explained. The overall strategic situation has to be read between the lines. When the strategic situation in France changes by the end of the book, the reader has no real grasp on why it does. Unless the reader is familiar with the state of the Wehrmacht in the early part of the (real) war, it is easy to miss that the Germans are suffering from "Totsiegen" (being "victored" to death), with battlefield attrition of men and materiel. Unlike Turtledove's series of books on the alternate history of the USA and CSA, we get next to no insight in the considerations of politicians and generals. What remains is a string of battlefield vignettes playing out during late 1938 and early 1939, but which could just as well been placed in the "real history" of 1939-40. Not bad, but we've read it before.

Turtledove is usually very good on research, but there are a few bloopers that could've been avoided. He refers to "Waffen-SS", when the armed branch of the SS was known as "SS-Verfügungstruppen" in 1938, not changing the name until 1940. He refers to SS (RSHA?) as "blackshirts", when that was a name used for Mussolini's Fascists. A couple of months into the war, German civilians are feeling the pinch, and it seems like their clothes hava become instantly threadbare, and the shops emptied in no time at all. He has grasped that the Wehrmacht of 1938 lacked the punch to deliver the knock-out blows of 1940, but the Blitzkrieg style of warfare works without a hitch, despite being more or less improvised in the real world (like the air-to-ground liason) during the attack on Poland in 1939. There are some minor technical mistakes, but Turtledove is still better than even some non-fiction writers.

One piece of really bad writing that stands out is Hitler's visit to the front, where he starts to rant in front of a Panzer crew, and with SS henchmen yearning to make the hapless audience "disappear". It was like a scene from bad movie, something that ended up on the cutting room floor when Tarantino edited "Inglorious Basterds". It was really hard to believe that it was the same author who gives subtle hints to other writers and books, like when the fighting in France takes place at Coucy-le-Chateau (a nod at Barbara Tuchman's "A Distant Mirror"), or when one of the characters in Spain passes a British volunteer (George Orwell).

All in all, I expected more from Turtledove. Perhaps he is suffering from a case of "Totsiegen", too... I'll take a close look at the reviews of the next part, "West & East", before deciding whether to buy it. When one knows how good Turtledove can be, "Hitler's War" cannot be placed in the upper half of his production. To sum it up, one can use a "Turtledove-ism": it wasn't all bad, but it could've been a lot better.

Skriv svar