En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 00:13

Här är mina ändringar, alternativa historia.

1655 Holländarna under Stuyvesant ereövrar Nya Sverige (sant) När nyheterna om detta når hem till Sverige i slutet av 1656 så rustas en flottstyrka som sätter segel mot Amerika och lyckas utan större problem återta kolonin och ttrygga området runt Delawere/Nya Sverige-Floden.
1658/60 tecknas ett avtal mellan Nederländerna och Sverige där Nya Sveriges gränser bekräftas och holländarna avsäger sig sina anspråk på området, eventuellt i utbyte mot handelskonsessioner..??
1661 Återbesätts Karsborg i Cabo Corso på Guldkusten, som intagits plundrats och sålts av danskarna till holländarna(sant)
1662 Inleder holländarna en belägring av Karsborg som kom att vara ett år(sant) Dock har man i Sverige fått upp ögonen av värdet av kolonierna och den transatlantiska handeln med slavar till Nya Sverige och Väst-Indien så man sänder ut en undsättningstyrka som anländer vintern 1662/63 och bryter den holländska belägtringen och dessutom återerövrar några fästen på Guldkusten. Året därpå utbryter ju krig mellan England och Holland(sant) i vilket Sverige p g a holländarnas övergrepp i kolonierna sluter sig till England och i samarbeta med dessa driver ut holländarna från Guldkusten och delar upp området i varsina intressesfärer.
1667 Sluts fred med Holland.
1674 Sverige allierar sig med frankrike(sant) mot ersättning i form av subsidier samt ön Sr:Barthelemy i VästIndien och den svenska transatlantiska handeln kommer igång på allvar i VästIndien med slavar från Cabo Corso, vilka säljs i frihamnen på St:Barth, vilket öppnar för en blomstrande ekonomi och tillväxt på ön. Som finner en roll som en viktig transito- och frihamn i Västindien mot slutet av 1600-talet.
1713 Hannover förklarar krig mot Sverige varvid Sverige indirekt hamnar i krig med England p g a deras hannoverska kung(sant) Resultatet blir att Nya Sverige erövras av engelsmännen.....

Vad händer sen...??

/MVH Stefan. :D

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av Carolus » 25 maj 2006, 00:43

Det vore ju roligare om de svenska kolonierna i Amerika expanderades till att t.ex. innefatta hela Delaware eller liknande. Sen skulle Gustaf III eller hans son kunnat sälja dem till det nybildade landet Förenta Staterna och en delstat vid namn New Sweden skulle funnits. Detta skulle lett till en start av varma och täta relationer länderna emellan.

Gustaf III var väl ganska Amerikavänlig mot slutet? När han insåg att de amerikanska revolutionärerna inte var så farliga som tidigare trots?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 14:22

Hmm...jag är nog lite skeptisk till att Engelsmännen hade lämnat Nya Sverige ifred...inklämt emellan New England och Virginia. Men visst kul scenario, om vi ändå spinner så stora ambitioner så varför inte en erövring av Nya Nederländerna med Nya Amsterdam/New York..:)
Ja Gustav III hade nog inte kunnat hålla sig ifrån inblandning då...det hade ju vart positivt för den svenska handeln och sjöfarten, jag skulle gärna vilja tro att Sverige fick fortsätta driva handel på New Sweden efter ett ev. engelskt övertagande... kompensation skulle vi utan tvekan ha fått för rovet i a f.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 15:43

1655-60 Sverige i krig med Polen och Kurland, varför inte passa på att lägga beslag på de Kurländska koloniern Tobago och Gambia?? Och samtidigt driva ut holländarna från Tobago som hämnd för Nya Sverige.. :) ett par-tre skepp till Västindien och ett par till Gambia hade fixat jobbet...

http://www.colonialvoyage.com/tobago.html

http://www.zum.de/whkmla/region/eceurop ... 11795.html

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 maj 2006, 18:20

Tänk er ett land som Kongo (motsv) där alla pratar svenska, lite lustigt faktiskt.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 18:33

:lol: jävligt...
Jag tror Sverige vart en ganska snäll kolonialmakt i t e x Kongo...Investerat i utbildning och så...välfärdsamhälle i Afrika... :D Per-Albins folkhem i Kongo... :lol:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av Psilander » 25 maj 2006, 19:21

Carolus skrev:Det vore ju roligare om de svenska kolonierna i Amerika expanderades till att t.ex. innefatta hela Delaware eller liknande. Sen skulle Gustaf III eller hans son kunnat sälja dem till det nybildade landet Förenta Staterna och en delstat vid namn New Sweden skulle funnits. Detta skulle lett till en start av varma och täta relationer länderna emellan.

Gustaf III var väl ganska Amerikavänlig mot slutet? När han insåg att de amerikanska revolutionärerna inte var så farliga som tidigare trots?
Har för mig att Sverige var ett av de allra första länder som erkände USA,

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av CvD » 25 maj 2006, 21:02

Psilander skrev:
Har för mig att Sverige var ett av de allra första länder som erkände USA,
Tror tom att vi var det första landet som inte var direkt inblandat i kriget som erkände USA...

/CvD

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 22:59

CvD skrev:
Psilander skrev:
Har för mig att Sverige var ett av de allra första länder som erkände USA,
Tror tom att vi var det första landet som inte var direkt inblandat i kriget som erkände USA...

/CvD
Japp, jämte Danmark....Inte så konstigt i o f s då Frankrike var på USA:s sida och vi hade den teatergående franskvännen som konung.. som ju inte tillförde mycket till detta land, annat än St:Barthelemy och ett sjöslag för analerna...

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av steben » 25 maj 2006, 23:07

Carolus skrev:Det vore ju roligare om de svenska kolonierna i Amerika expanderades till att t.ex. innefatta hela Delaware eller liknande. Sen skulle Gustaf III eller hans son kunnat sälja dem till det nybildade landet Förenta Staterna och en delstat vid namn New Sweden skulle funnits. Detta skulle lett till en start av varma och täta relationer länderna emellan.

Gustaf III var väl ganska Amerikavänlig mot slutet? När han insåg att de amerikanska revolutionärerna inte var så farliga som tidigare trots?
De omfattade ju hela Delaware och delar av Pennsylvania och New Jersey...."Huvudstaden" Nya Göteborg låg ju i nuvarande Philladelphia, och där guvernören Printz "herrgård" låg ligger idag Printzpark...där jag vart och gått på historisk mark.. :D Problemet för svenskarna var ju det att holländarna redan gjort anspråk på området, Sydfloden, vilket heir Minuit som ledde den svenska expeditionen mycket väl visste.. :roll: Ursprungligen hade man ju planerat att lägga kolonin i Florida eller strax ovanför nuvarande Florida antar jag...Hade väl med facit i hand vart bättre..

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: En alternativ svensk kolonialhistoria post 1650

Inlägg av Carolus » 25 maj 2006, 23:52

steben skrev:
Carolus skrev:Det vore ju roligare om de svenska kolonierna i Amerika expanderades till att t.ex. innefatta hela Delaware eller liknande. Sen skulle Gustaf III eller hans son kunnat sälja dem till det nybildade landet Förenta Staterna och en delstat vid namn New Sweden skulle funnits. Detta skulle lett till en start av varma och täta relationer länderna emellan.

Gustaf III var väl ganska Amerikavänlig mot slutet? När han insåg att de amerikanska revolutionärerna inte var så farliga som tidigare trots?
De omfattade ju hela Delaware och delar av Pennsylvania och New Jersey...."Huvudstaden" Nya Göteborg låg ju i nuvarande Philladelphia, och där guvernören Printz "herrgård" låg ligger idag Printzpark...där jag vart och gått på historisk mark.. :D Problemet för svenskarna var ju det att holländarna redan gjort anspråk på området, Sydfloden, vilket heir Minuit som ledde den svenska expeditionen mycket väl visste.. :roll: Ursprungligen hade man ju planerat att lägga kolonin i Florida eller strax ovanför nuvarande Florida antar jag...Hade väl med facit i hand vart bättre..
Kuligt värre! Tänkte senare i livet satsa på fastighetsaffärer och skapa bostadsområden med svensk prägel i dessa gamla kolonier. Vore ju hur kul som helst!

Florida låter som en bra idé, förutom att området var ganska oanvändbart på den här tiden. Det finns ju en anledning varför Miami bebyggdes först efter förra sekelskiftet, allting var träsk och djungel. Antagligen mycket sjukdomar också.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 26 maj 2006, 13:41

Jag tror det var nuvarande Georgia och South Carolina som det handlade om, dom områdena gick ju oxå under namnet La Florida vid den tiden. Nuvarande Florida var ju spanskt upp till St:Augustine. Hade det projektet blivit av så fanns det ju betydligt bättre förutsättningar att kolonin skulle blivit lite mer långlivad tror jag.

Skriv svar