Sverige bibehåller/ återtar sin roll som stormakt

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Sverige bibehåller/ återtar sin roll som stormakt

Inlägg av Psilander » 1 maj 2006, 13:21

Vad kul, ett forum där man kan disskutera "What ifs". Jag tänkte bolla den konfraktiska varianten där Sverige återtar sin stormaktsroll med er. Jag gjorde scenariot, mest som en fond för att kunna finansiera min stormaktsflotta.

Bakgrundshistorien, är den trovärdig och hur kommer Sverige utvecklas från och med Vk1. Jag tänkte mig att vi blir indragna runt 1916-17 när Kaisern inte längre kan hålla fingrarna från Pommern coh har tröttnat på vår handel med britterna. Vi blir även indragna i det ryska inbördeskriget efter revolutionen.

>UNder Vk2 så är problemet igen pommern samt våra besitningar i Stilla Havet. Men det stora problemt blir dock att försöka bli av med det lilla tyskockuperade Norge vilket även hotar vår handel över Narvik och även västkusten mm.

Kalla Kriget, en väpnad neutralitet, stödd främnst av USA, Frankrike och Storbrittanien i strävanden att behålla sina kolonierna. Problemet är främnst sovjet som tornar upp sig längs hela den svenska Östgränsen.

Ni får gärn kommentera det övriga också, http://www.geocities.com/kustflottan/kfl1914/

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Inlägg av Plutokraten » 1 maj 2006, 15:39

Din hemsida går inte att komma åt:
Sorry, this GeoCities site is currently unavailable.

The GeoCities web site you were trying to view has temporarily exceeded its data transfer limit. Please try again later.

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 1 maj 2006, 16:07

Den fungerar nu iaf, för mig...

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Sverige bibehåller/ återtar sin roll som stormakt

Inlägg av Carolus » 1 maj 2006, 17:10

Psilander skrev:Vad kul, ett forum där man kan disskutera "What ifs". Jag tänkte bolla den konfraktiska varianten där Sverige återtar sin stormaktsroll med er. Jag gjorde scenariot, mest som en fond för att kunna finansiera min stormaktsflotta.

Bakgrundshistorien, är den trovärdig och hur kommer Sverige utvecklas från och med Vk1. Jag tänkte mig att vi blir indragna runt 1916-17 när Kaisern inte längre kan hålla fingrarna från Pommern coh har tröttnat på vår handel med britterna. Vi blir även indragna i det ryska inbördeskriget efter revolutionen.

>UNder Vk2 så är problemet igen pommern samt våra besitningar i Stilla Havet. Men det stora problemt blir dock att försöka bli av med det lilla tyskockuperade Norge vilket även hotar vår handel över Narvik och även västkusten mm.

Kalla Kriget, en väpnad neutralitet, stödd främnst av USA, Frankrike och Storbrittanien i strävanden att behålla sina kolonierna. Problemet är främnst sovjet som tornar upp sig längs hela den svenska Östgränsen.

Ni får gärn kommentera det övriga också, http://www.geocities.com/kustflottan/kfl1914/
Kul! Dock förstår jag inte varför östgränserna är post-WW2 finska gränser? Och varför inte Baltikum?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 maj 2006, 18:29

Finlands gränser: Kartan är en omritad modern karta, men rent historiskt så kan vi låtsas att tsaren lyckades knipa en liten buffert zon vid freden i Paris.

Baltikum, det förlorades redan 1721 och det skulle bli svårt att tvinga genom även de provinserna, med ingermanland och dessutom St. Petersburg, då skulle nog den ryska björnen bli väl grinig.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 1 maj 2006, 22:27

Psilander skrev:Finlands gränser: Kartan är en omritad modern karta, men rent historiskt så kan vi låtsas att tsaren lyckades knipa en liten buffert zon vid freden i Paris.

Baltikum, det förlorades redan 1721 och det skulle bli svårt att tvinga genom även de provinserna, med ingermanland och dessutom St. Petersburg, då skulle nog den ryska björnen bli väl grinig.
Freden i Paris? Tycker du åtminstonde ska ha gränserna före 1939.

Äh, det ska väl gå att återtag? St. Petersburg kan döpas om till Karlsborg och en ö töms för att bygga världens största torg som pryds av en enorm bronsstaty av Karl XII. :D

Sen tycker jag du ska upprätta en tsarkritisk, Sverigelojal Novgorodisk republik som ett bålverk mellan Sverige och Ryssland.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 maj 2006, 13:57

Inga republiker för min del, men möjligtcis en monarki med ryska tsarfamiljen upprättad med hjälp av vita trupper som buffertstat efter ryska revolutionen.

Ska nog dra ryska-svenska gränsen i ladoga igen, men baltikum känns som att ta i när man slagit ett par kårer i norra finland och bombarderat st. petersburg och möjligtvis bränt deras flotta i kronstadt.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 9 maj 2006, 10:00

Psilander skrev:Ska nog dra ryska-svenska gränsen i ladoga igen, men baltikum känns som att ta i när man slagit ett par kårer i norra finland och bombarderat st. petersburg och möjligtvis bränt deras flotta i kronstadt.
Tror du inte den ryska björnen hade irriterat sig lika mycket på en svensk gräns vid Systerbäck som en finsk? Kanske att en kompromissgräns där Viborg och Kexholm förblev svenska men att Sankt Petersburg/Leningrad hamnade på längre avstånd från gränsen kunde vara möjlig, eventuellt kryddat mot att Ryssland
släppte kola och delar av karelen...

Dvs 1939 års gräns norr om Ladoga upp till nuvarande landskapsgränsen mellan Österbotten och Finska lappland och därifrån en geografiskt lämplig sträckning in till Vita havets innersta vik söder om Kandalaksha.

Bara en liten idé :)

Edit: Satte mig och plottade in den ungefärliga gränsen 1937 på frihand från "Roths skolatlas No 1, Adertonde upplagan" med blått och den hypotetiska gränsen jag menade i gult.
Bilagor
rus-fin.jpg
rus-fin.jpg (122.62 KiB) Visad 1986 gånger

Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 14 augusti 2004, 13:27
Ort: Nederländerna/Sverige

Inlägg av Professor Kalkyl » 9 maj 2006, 20:55

I ett sådant läge tordes nog kärnvapenplanerna under 50-talet ha gått igenom...

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 11 maj 2006, 10:52

Professor Kalkyl skrev:I ett sådant läge tordes nog kärnvapenplanerna under 50-talet ha gått igenom...
Jo och dom kärnvapnen kanske skulle beväpna svenska ishavsflottan också?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 12 maj 2006, 21:18

Cocteau, ingen dålig karta där inte! Byta ut delar av Karelska Näset mot Kolahalvön och få behålla Viborg, I don't mind.

Sen i brinnande andra världskrig när tyskarna bränner ner Leningrad så kan vi passa på att återta hela näset samt hela Karelen, sen sitter ryssarna där med svenska gränsen runt knuten.

Passa på att dra upp lite kärnvapenbestyckade militärbaser på näset och norr om Ladoga så håller sig nog Ivan lugn. :D

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Ostrobothnia » 13 maj 2006, 16:55

Det skulle väl mer eller mindre leda till en praktisk och kort gräns som skulle gå från finska viken över Ladoga å Onega till Vita havet.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 13 maj 2006, 18:41

Ostrobothnia skrev:Det skulle väl mer eller mindre leda till en praktisk och kort gräns som skulle gå från finska viken över Ladoga å Onega till Vita havet.
Typ såhär:

Bild

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 13 maj 2006, 20:23

Carolus skrev:
Ostrobothnia skrev:Det skulle väl mer eller mindre leda till en praktisk och kort gräns som skulle gå från finska viken över Ladoga å Onega till Vita havet.
Typ såhär:
Hur såg det ut på sträckan mellan Onega och Vita havet innan Belobalt kanalen? Är det breddade naturliga vattendrag eller helt nybrutet? Om inte jag minns fel så går det väl en vattendelare mellan de två vattnen. Svir är väl Onegas naturliga utflöde?

Den hypotetiska gränsen på näset blev väldigt lik den verkliga Mannerheimlinjen.

Svindlande tanke, Insjökorvett av Kexholmsklass som såg ut som vår Göteborgsklass :)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 14 maj 2006, 00:10

cocteau skrev: Hur såg det ut på sträckan mellan Onega och Vita havet innan Belobalt kanalen? Är det breddade naturliga vattendrag eller helt nybrutet? Om inte jag minns fel så går det väl en vattendelare mellan de två vattnen. Svir är väl Onegas naturliga utflöde?

Den hypotetiska gränsen på näset blev väldigt lik den verkliga Mannerheimlinjen.

Svindlande tanke, Insjökorvett av Kexholmsklass som såg ut som vår Göteborgsklass :)
Tror bestämmt det fanns naturliga vattendrag, så val av gräns är inte svår.

Skriv svar