Hitler lyssnar på sina generaler på D-Day

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Hitler lyssnar på sina generaler på D-Day

Inlägg av predator » 27 april 2006, 17:42

Hitler trodde ju att Overlord va en fint för att dra truppen åt ett annat håll. Men hur hade de gått om han gick med på va hans generaler sa att det inte va en fint och satt in alla tillgängliga trupper för att krossa brohuvet i Normandie ?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 april 2006, 19:03

Justerade rubriken.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 27 april 2006, 19:04

Var snäll och ställ inte bara en fråga, utan dela med dig av dina egna synpukter och tankar kring frågan. Ju mer information du bidrar med, desto bättre blir diskusionen.

/Marcus

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 april 2006, 19:12

Jaha.

Som bekant så va Hitler ganska enveten. Han trodde ju bestämt att Overlord av en fint. Men om han inte trott det och släppt Rommel fria händer. Rommel hade ju sakt att Landsätter Fienden så måste vi snabbt och slagstarkt sätta in alla krafter att krossa han innan han hinner få fotfäste. Om Rommel och dom andra generalerna hade fått göra som dom ville. Så tror jag att det hade blivigt mycket svårare för dom aligerad att ta sig i land. Kanske till och med. blivigt utslängda igen eller instända i Normandie så att dom en i sänder hade krossade av pansar partullera och bombplana om dom hade några kvar.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 april 2006, 20:45

Ganska intressant topic, men jag förstår knappt vad du skriver, så det blir lite svårt att komma fram till nåt vettigt.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 april 2006, 20:48

Jaha då för man vi ta det lite tydligare.

Vi säjer så här då. Om Hitler lät Rommel gör som han vill under d dagen och dagarna efter. Och sänt alla tillgängliga trupper till Normande. Hur hade det gått då?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 27 april 2006, 21:24

Jag antar att du menar om pansareserven hade satts in i ett tidigare skede.
Själv så kommer jag inte ihåg hur länge den blev försenad men har för mig att förstärkningar
till Normandie utsattes för flyganfall och kom fram sporadiskt.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 april 2006, 21:26

Det tog ju ett tag för Hitler att inse att det inte va en fint. Jo det va ju inte många förband som kan fram hela. Det va ju mycke flyg i luften som jaga förstärkningar och annat.

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 29 augusti 2006, 01:46

Huruvida det fanns en realistisk möjlighet att stoppa invasionen genom annorlunda tyskt agerande låter jag vara osagt. Troligt är att Tyskland ändå hade saknat resurser nog att stå emot invasionen...eftersom man trots allt inte hade luftherravälde. Det enda scenariot jag ser med ett annat agerande (exempelvis att möta invasionsstyrkan på stränderna, snarare än inåt land, och att skicka pansarreserverna tidigare) är att invasionen hade försvårats avsevärt, men utgången var ändå redan relativt självklar.

Om vi ändå leker med tanken att invasionen hade misslyckats, så tror jag att tyskland hade haft en realistisk möjlighet att uppnå en separatfred med USA (och kanske även med Storbritannien). Allt i syfte att förhindra Sovjet från att lägga under sig hela Europa.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 29 augusti 2006, 20:31

Titta på tidigare landstigningar där pansaret sattes in som Salerno och Anzio. Pansarvagnar fälls lätt upp och ner av en granat från ett slagskepp som landar intill stridsvagnen och de allierade hade luftherravälde.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 augusti 2006, 20:44

Det man ser framför sig - åtminstone vad allmänheten beträffar? - är ju amerikaner som blir pepprade vid Omaha Beach. Vad skulle Hitler i det läget, inberäknat övriga allierade trupper (även de som inte haft turen att förevigas av Hollywood) ha kunnat göra för att undvika en framgångsrik invasion?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 augusti 2006, 21:05

De allierade hade en mycket god säkerhet i Operation Overlord, med ett starkt sjö och luftherravälde, Jag är mycket skeptisk till att en eventuell pansarstöt under 6-8 juni hade nått fram helskinnad eller gjort särskillt mycket nytta.

Ponera att tex ubåtar eller sjöminor ställt till mer oreda och ett par LST/ LSD hade sänkts och man kört fast på stränderna ett par dygn. tills en andra våg kunde komma fram. Det hade blivit riktigt dyrköpt för de allierade

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 augusti 2006, 21:58

Psilander skrev:De allierade hade en mycket god säkerhet i Operation Overlord, med ett starkt sjö och luftherravälde
Psilander skrev:Ponera att tex ubåtar eller sjöminor ställt till mer oreda och ett par LST/ LSD hade sänkts och man kört fast på stränderna ett par dygn. tills en andra våg kunde komma fram. Det hade blivit riktigt dyrköpt för de allierade
Jag tror att vi i grunden är överens, att överhuvudtaget fundera på en invasion innan man har totalt luft- och sjöherravälde är gränsade till omöjligt. Att de allierade startade invasionen visade att de så gott som visste att den tyska flottan och det tyska flygvapnet inte kunde påverka någonting nämnvärt. Att u-båtar och okända mineringar lika lite som drösar av bombflygplan helt enkelt inte fanns i operationsområdet eller dess närhet.
Psilander skrev:Jag är mycket skeptisk till att en eventuell pansarstöt under 6-8 juni hade nått fram helskinnad eller gjort särskillt mycket nytta.
Många skrivbordsgeneraler och admiraler har med facit i hand kritiserat tyskarnas agerande de första dygnen efter invasionen. Vad man glömmer lätt är att i det tyska högkvarteret var man inte övertygad om att detta var den riktiga invasionen - med deras (bristfälliga) kunskapsbas då inte ett helt felaktigt beslut. Vid dags ände så kom invasionen då de allierade var så överlägsna att ett beslut om att göra A eller B den 6 juni från tysk sida inte hade påverkat invasionen som helhet. Ponera att trots slagskeppsartilleri och jaktbombare så hade en tysk pansarspets lyckats att kasta ett av de allierade brohuvedena i havet. Och, de hade inte kraft att kasta de andra fyra och invasionen hade lyckats med den enda skillnaden att Operation Cobra hade kommit igång någon vecka eller två senare. Det största hotet mot invasionen visade sig vara vädret. Tänk om bägge Mullberryhamnarna hade blivit förstörda i stormar, eller varför inte att stormarna uteblev helt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 augusti 2006, 10:55

Hans har rätt. De invasioner av den här skalan som genom historien har misslyckats (Spanien vid England 1588 och Mongolriket vid Japan under 1200-talet) har misslyckats pga vädrets makter.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 september 2006, 09:29

Overlord va väll uppbygg för att inte misslyckas/ eller rättare sakt den fick inte gå fel. För skulle man inte kunna behålla sina brohuven så tror jag inte dom hade maskap och matrial nog för än gång till försöka ta sig över....

Skriv svar