Om Palme inte skjutits

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 6 mars 2006, 20:00

Njord skrev:Det spekulerades om att Palme skulle ha fått något FN jobb efter sin tid som statsminister. Han hade ju redan FN uppdraget som fredsmäklare i krighet mellan Irak och Iran. Palme var förövrigt för EG föregångaren till EU. Det var finansminister Gunnar Sträng som stoppade EG anslutningen istället gick vi ju med i Efta.
Frågan om Sverige skulle ha varit annorlunda i dag om Palme ej hade mördads är naturlightvis omöjlig att besvara men förmodligen inte då den stora förändringen skedde efter murens fall och kalla krigets slut 1991.
Har någonstans (förmodligen i en intervju) hört påståendet att Palme själv var intresserad av att ev bli generalsekreterade för FN. Om det verkligen var fallet är väl svårt att avgöra, likaså om han verkligen hade någon realistisk chans att bli det.

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 6 mars 2006, 20:15

Varför inte? Kanske till och med Palmes bevisade förmåga att balansera mellan öst och väst hade varit en fördel i ett generalsekreterarval? Handen på hjärtat, vem hade hört talas om Kofi Annan innan han blev gen.sekr? Att Sverige haft en tidigare talar emot.

Antag att man i mitten på nittiotalet gjort upp en lista över de ex.vis trettio mest lämpade: där kan jag tänka mig att en omördad Palme funnits med. (Fråga mig inte vilka de andra tjugonio skulle ha varit).

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 6 mars 2006, 21:08

Serd skrev:Varför inte? Kanske till och med Palmes bevisade förmåga att balansera mellan öst och väst hade varit en fördel i ett generalsekreterarval?
Antag att man i mitten på nittiotalet gjort upp en lista över de ex.vis trettio mest lämpade: där kan jag tänka mig att en omördad Palme funnits med. (Fråga mig inte vilka de andra tjugonio skulle ha varit).
Tja, frågan är väl om han hade stöd hos "de fem stora" vilket väl krävs för att kunna bli vald. Men jag vet inte ens om han faktiskt eftersträvade denna position. Men som sagt, hans internationella egngagemang talar väl kanske för det....

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 mars 2006, 21:19

I sådana här sammanhang (där medier är inblandade) brukar yttranden som "det vore ett spännande jobb" eller "tänk om man vore SG, då skulle man kunna..." förvanskas som i viskleken till att bli "Palme ville bli SG". :) Det är möjligt, till och med troligt, att han tänkte tanken, men några tankar på kampanjande hade han garanterat inte.

Mvh Petter

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 6 mars 2006, 21:23

Gutekrigaren skrev:I sådana här sammanhang (där medier är inblandade) brukar yttranden som "det vore ett spännande jobb" eller "tänk om man vore SG, då skulle man kunna..." förvanskas som i viskleken till att bli "Palme ville bli SG". :) Det är möjligt, till och med troligt, att han tänkte tanken, men några tankar på kampanjande hade han garanterat inte.

Mvh Petter
Hur var Palmes engelska? Jag kan inte minnas några tal av honom på engelska. Men som högutbildad statsman med internationell inriktning talade han säkert bra engelska?

Angående posten som generalsekreterare lär Palme ha förstått att han inte stod högt i kurs i USA efter bland annat Hanoitalet, och därmed inte skulle ha haft någon realistisk chans ändå. Enligt vissa källor ska Nixon ha uttryckt sig så tydligt som att kalla Palme "that Swedish asshole" :roll: bland annat, se: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=320177

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 mars 2006, 08:39

Gutekrigaren skrev:I sådana här sammanhang (där medier är inblandade) brukar yttranden som "det vore ett spännande jobb" eller "tänk om man vore SG, då skulle man kunna..." förvanskas som i viskleken till att bli "Palme ville bli SG". :) Det är möjligt, till och med troligt, att han tänkte tanken, men några tankar på kampanjande hade han garanterat inte.

Mvh Petter
Så sant. Om jag minns rätt så påstod denne person att Palme en gång hade frågat honom "tror du att jag har chans att bli FN:s generalsekreterare?" Om jag minns rätt så svarade personen "Nej, du har inte tillräckligt stöd".

Så hur pass seriöst det var kan man ju undra över....
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 mars 2006, 08:41

mustamato skrev:
Hur var Palmes engelska? Jag kan inte minnas några tal av honom på engelska. Men som högutbildad statsman med internationell inriktning talade han säkert bra engelska?
Han studerade i USA i ett år, så han pratade nog hygglig engelska.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 6 maj 2006, 19:52

Om Olof Palme inte mördats, hade säkert inte Ingvar Carlsson blivit statsminister. Han fick hoppa in eftersom han "råkade" vara vice statsminister vid Palmes död. Det tror jag är den kanske största effekten av Palmemordet. Många av de politiska förändringarna hade säkert kommit ändå som en följd av murens och kommunismens fall.

En annan sak som skulle kunnat ha inträffat, är att borgarna vunnit valet 1988. Om dessa sedan förlorat valet 1991 och socialdemokraterna fått genomlida den ekonomiska kraschen, skulle kanske Carl Bildt ses som den stora saneraren av svensk ekonomi, inte Göran Persson. Politisk framgång handlar mycket om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt...

Jag håller med om att Palme troligen hade arbetat inom FN efter sin partiledar-/statsministertid. Om han levt idag är mera osäkert. Å andra sidan skulle han "bara" ha varit 79 år. Som jag upplever det var väl Palme i ganska god "form" (spelade tennis, var inte överviktig, etc) vid sin död. Rent statistiskt får man därför anta att han hade varit i liv idag. Förmodligen hade han varit starkt kritisk till USA:s invasion i Irak.

/a81

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 7 maj 2006, 17:56

tryggve skrev: Han studerade i USA i ett år, så han pratade nog hygglig engelska.
Och delade rum med Paul Newman om jag inte minns fel

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 juni 2006, 00:49

Palme kunde 5-6 språk. (Engelska, svenska, spanska osv.) Palme var motståndare till EU:s föregångare, men dock för att Europa skulle samarbeta mer. Troligtviss hade han och Socialdemokraterna blivit av med makten 1991 liksom Ingvar Karlsson. Han hade sedan i opposition kritiserat borgerligheten och sysslat med internationella frågor som var en av hans hjärtefrågor. (Kanske hade borgerligheten privatiserat och avreglerat mindre?) Efter det att Socialdemokratin återerövrat makten 1994 hade Palme säkerligen fått göra liknande sparåtgärder likt Persson, men återreglerat och återinfört löntagarfonderna. Sverige skulle liksom Norge stannat utanför Europiska unionen. Efter några år skulle Olof Palme ha avgått med åldern som rätt och någon snarlik person efterträtt Olof Palme. (Kanske Ingvar Karlsson) Färre människor kanske hade idag kännt att Socialdemokratin svikit dem?

För historisk återblick se dessa videoinslag och radioinslag:

Olof Palme tar över efter Tage Erlander (1 oktober 1969)
Palme och Fälldin i hetsig kärnkraftsdebatt i Scandinavium (1 september 1976)
Gäst hos Hagge - Olof Palme (19 augusti 1977)
Palme kritiserar Linje 3 för arbetarfientlig linje (14 februari 1980)
Olof Palme intervjuas i valrörelsen 82 (9 september 1982)
Mordet (1986)

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 16 juni 2006, 19:48

Martin Tunström skrev:Palme var motståndare till EU:s föregångare, men dock för att Europa skulle samarbeta mer.
Så som jag kommer ihåg saken, var i princip hela socialdemokratin motståndare till EG på den tiden. Men de var ju inte sämre än att de kunde ändra sig. Det kunde säkert Palme också.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 11 juli 2006, 20:54

Ulf T skrev:Så som jag kommer ihåg saken, var i princip hela socialdemokratin motståndare till EG på den tiden. Men de var ju inte sämre än att de kunde ändra sig. Det kunde säkert Palme också.
Håller med Ulf T, socialdemokraterna var som parti mot EG på den tiden, men Palme skulle säkert också kunnat ändra sig. Jag har hört någonstans att Palme innerst inne var ganska positivt inställd till EG. Dock tror jag att Palme riskerat att förlora redan i valet 1988. I så fall hade det nog blivit två perioder med borgerlig regering och Palme hade kanske avgått som partiledare någon gång under den här tiden. Alternativt hade han suttit kvar till 1994, vunnit valet och sedan avgått. Vem som tagit över efter Palme är svårt att säga, men jag misstänker att det inte hade blivit Göran Persson, utan snarare någon mer interlektuell Palme-lik person.

/a81

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 juli 2006, 22:25

a81 skrev:Vem som tagit över efter Palme är svårt att säga, men jag misstänker att det inte hade blivit Göran Persson, utan snarare någon mer interlektuell Palme-lik person.
Det tråkiga svaret, det beror på när Palme hade avgått. Varför tar du upp Göran Persson och hoppar över Ingvar Carlsson? Räknar du med att Palme hade suttit så länge att det hade gjorts ett hopp över Carlsson?

/Martin

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 12 juli 2006, 02:39

a81 skrev: En annan sak som skulle kunnat ha inträffat, är att borgarna vunnit valet 1988. Om dessa sedan förlorat valet 1991 och socialdemokraterna fått genomlida den ekonomiska kraschen, skulle kanske Carl Bildt ses som den stora saneraren av svensk ekonomi, inte Göran Persson. Politisk framgång handlar mycket om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt...
Jag tvivlar på att de borgerliga partierna hade kunnat avreglera och privatisera på samma sätt. Merparten av de "hårdhänta" reformer som Persson genomförde innebar ju ett radikalt brott med all gammal socialdemokratisk tradition. Dessutom skedde det i tysthet och utan större opposition. Det var ju inte något som sossarna gått till val på direkt.

Varför ???

Helt enkelt därför att LO och resten av "rörelsen" inte gick till generalangrepp på "sin egen" regering. OM däremot en borgerlig regering under Carl Bildt hade genomfört ett program som varit halvparten så radikalt skulle det nog ha ylats i högan sky. Borgarna raserar välfärdssamhället skulle parollen varit. Med storstrejk som följd.

Men som det skrivs tidigare - politisk framgång handlar till stor del om att ha flaxen att ha rätt position vid rätt tidpunkt. Och i det här fallet var det GP som hade det. Dessutom visar detta att skillnaden mellan moderater och sossar i praktisk politik är betydligt mindre än vad retoriken skulle antyda. Det är mer som en gammal familjefejd där man krånglar om förhållanden som rådde för länge sedan.

Fast om vi skall återgå till trådens rubrik. Om Palme hade varit odräpt vid den här tidpunkten tvivlar jag starkt på att sossarna hade kunnat kasta sitt gamla ideologiska gods över axeln så lättvindigt. Jag tror inte att Palme utan vidare skulle ha genomfört så radikala förändringar av samhället. På det viset var han mer att se som en gammaldags konservativ sosse.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 12 juli 2006, 21:09

Martin Lundvall skrev:Det tråkiga svaret, det beror på när Palme hade avgått. Varför tar du upp Göran Persson och hoppar över Ingvar Carlsson? Räknar du med att Palme hade suttit så länge att det hade gjorts ett hopp över Carlsson?
Jag tror helt enkelt att Palme suttit så pass länge (början av 1990-talet?) att Ingvar Carlsson blivit "för gammal", socialdemokraterna brukar välja unga partiledare som sedan sitter länge. Ville Ingvar Carlsson ens själv bli statsminister? Han var vice statsminister, en post som för övrigt Bosse Ringholm har idag, och var knappast någon självklar efterträdare till Palme. Anledningen till att jag inte heller tror att Göran Persson tagit över efter Palme, är att de är så olika som personer och att Palme sannolikt haft ett inflytande på valet av efterträdare.
Donkeyman skrev:Jag tvivlar på att de borgerliga partierna hade kunnat avreglera och privatisera på samma sätt. Merparten av de "hårdhänta" reformer som Persson genomförde innebar ju ett radikalt brott med all gammal socialdemokratisk tradition. Dessutom skedde det i tysthet och utan större opposition. Det var ju inte något som sossarna gått till val på direkt.

Varför ???

Helt enkelt därför att LO och resten av "rörelsen" inte gick till generalangrepp på "sin egen" regering. OM däremot en borgerlig regering under Carl Bildt hade genomfört ett program som varit halvparten så radikalt skulle det nog ha ylats i högan sky. Borgarna raserar välfärdssamhället skulle parollen varit. Med storstrejk som följd.
Håller med Donkeyman till stor del, det hade varit svårt för borgarna att gå så hårt fram som sossarna gjorde på 1990-talet. Kanske hade vi haft en liknande situation som i Tyskland med en stor koalition för att reda ut krisen.

/a81

Skriv svar