Om Columbus expedition förlist

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Korp
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 oktober 2005, 12:36
Ort: Elsebråne

Om Columbus expedition förlist

Inlägg av Korp » 30 november 2005, 13:54

Vad hade hänt då? Det är min enkla fråga.
Hade man i Europa då tagit det som ett tecken på att resor i västerled var dumdristiga och farligare än de i österled.
Hade spanien riktat in sig på den östra passagen till sydostasien?
För man måste ju medge att den där Colombus var ett lyckokast för Spanien...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Columbus expedition förlist

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2005, 14:07

Korp skrev:Vad hade hänt då? Det är min enkla fråga.
Hade man i Europa då tagit det som ett tecken på att resor i västerled var dumdristiga och farligare än de i österled.
Hade spanien riktat in sig på den östra passagen till sydostasien?
För man måste ju medge att den där Colombus var ett lyckokast för Spanien...
Svårt att säga faktiskt, då hade nog ett annat skepp hittat dit förr eller senare. Det är lite svårt att spektulera i historiska händelser om det inte har skett i verkligheten.

Stefan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Om Columbus expedition förlist

Inlägg av Carolus » 30 november 2005, 16:19

Någon skulle ju hittat dit, förr eller senare. :-)

Kanske skulle Engelsmännen hittat dit, eller nederländare? Då kanske hela Amerika skulle talat engelska. Eller nederländska (hejar på det första, nederländska är inte vackert...)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 december 2005, 03:16

Förr - snarare än senare.Dels låg det i tiden, dels var navigatörerna helt klara över
att jorden var rund - det vara bara storleken på klotet man debatterade om. Fast redan
grekerna räknat ut det ganska exakt långt tidigare.....Varjag

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 6 december 2005, 09:34

Hade inte Amerika upptäckts under senmedeltiden hade vi inte haft tobak, kaffe, potatis eller tomater.

Om det hade gått så långt att kyrkan fått nytt grepp om världsföreställningen, t.ex. anammat greken Ptolemaios tes att det inte kan finnas landmassor på de yttersta bredd- och längdgraderna, skulle nog först då alla försök upphört eller negligerats av kyrkan.

Med det antagandet hade troligen silkesvägen överlevt en längre tid tills det blivit etablerat att Amerika finns och vi hade ätit ris istället för potatis, använt flugsvamp istället för kokain, o.s.v.

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 9 december 2005, 08:08

Randanmärkning: Du menar säkert kakao, sibiriska tigern? Kaffet kommer från Etiopien och kom till Europa via Arabien och Turkiet.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 9 december 2005, 19:44

Du har rätt! Jag hade inte tänkt nämna kaffe. :)
Även om Amerika utgjort en väsentlig odlingsregion, har kaffe ett annorstädes ursprung, som du påpekar.

kotik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 december 2005, 12:02
Ort: Motala

Inlägg av kotik » 24 januari 2006, 16:13

Engelskmännen skickade en expedition västerut innan upptäckten riktigt hunnits sprida sig till resten av europa så då hade det väl varit dom istället. Det var en viss Giovanni Cabotti år 1497 och sedan en till av hans bror (kommer inte ihåg hans namn) när Giovanni inte återvände efter sin andra expedition.

Man ska inte glömma att franska (bretonska för att vara exakt) redan fiskade runt Saint Lawrence mynningen och hade tillfälliga stationer längs kusten vilket ledde till en fransk expedition till området på 1530-40 talet av Jaque Cartier (så tror jag namnet stavas) men efter att misslyckats med att etablera ett fotfäste så övergavs allt.

Amerika hade koloniserats för eller senare men det hade nog inte utvecklats sig på samma sätt.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 27 juni 2006, 14:48

Cabral hade nog blåsts ur kurs 1500 ändå och stött på Brasilien. Den stora förloraren hade varit Spanien om de inte sänt en ny expedition vilket knappast är troligt. När Columbus inte återvänt så hade man nog avskrivit västra sjövägen. Troligtvis hade man nog sänt expeditioner till amerika efter portugisernas upptäckt. Man ville ju ha kolonier ändå, jagat guld och hittat till mexico, om än lite senare.

Engelsmännen visade ju inget intresse att kolonisera så min gissning är att portugiserna blivit de första kolonisatörerna. Men som sagt spanien hade nog hittat dit förr eller senare eller vad tror ni?

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 24 augusti 2006, 18:52

kotik skrev:
Man ska inte glömma att franska (bretonska för att vara exakt) redan fiskade runt Saint Lawrence mynningen och hade tillfälliga stationer längs kusten vilket ledde till en fransk expedition till området på 1530-40 talet av Jaque Cartier (så tror jag namnet stavas) men efter att misslyckats med att etablera ett fotfäste så övergavs allt.

.
menar du att dom hade böjat fiska där redan före Columbus resa???

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 24 augusti 2006, 23:34

Är vi säkra på att det inte skickades ut ett gäng expeditioner som faktiskt förliste, och att Kolumbus' inte var den första, utan bara den första <i>framgångsrika</i>? Bara en tanke; själv har jag ingen aning.

Ifall man vill söka vidare på gubbarna som nämndes ovan så stavas dom väl "Caboto" respektive "Jacques Cartier". Den sistnämnda är lika mycket nationalhelgon i Kanada som Kolumbus är i resten av Nya Världen.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 25 augusti 2006, 02:00

Hellbastard skrev:Är vi säkra på att det inte skickades ut ett gäng expeditioner som faktiskt förliste, och att Kolumbus' inte var den första, utan bara den första <i>framgångsrika</i>? Bara en tanke; själv har jag ingen aning.

Ifall man vill söka vidare på gubbarna som nämndes ovan så stavas dom väl "Caboto" respektive "Jacques Cartier". Den sistnämnda är lika mycket nationalhelgon i Kanada som Kolumbus är i resten av Nya Världen.
Och Cabot på New Foundland. Där är han större än vikingarna t o m!

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 januari 2006, 17:19
Ort: Uppsala

Re: Om Columbus expedition förlist

Inlägg av Nissemumrik » 8 november 2006, 11:40

Korp skrev:Vad hade hänt då? Det är min enkla fråga.
Hade man i Europa då tagit det som ett tecken på att resor i västerled var dumdristiga och farligare än de i österled.
Hade spanien riktat in sig på den östra passagen till sydostasien?
För man måste ju medge att den där Colombus var ett lyckokast för Spanien...
Med risk för att göra bort mig.. Var inte Christoffer Columbus portugis?
:oops:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Om Columbus expedition förlist

Inlägg av tryggve » 8 november 2006, 12:21

Nissemumrik skrev:
Med risk för att göra bort mig.. Var inte Christoffer Columbus portugis?
:oops:
Var han inte från Genua, eller möjligen från Katalonien? Det är de förslag som jag har hört, men inte att han skulle ha varit från Portugal...

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 8 november 2006, 12:37

Han var från Genua..."Italienare" alltså, sen seglade han för Spanien

Skriv svar