Du befinner dig för 2000 år sedan...

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Du befinner dig för 2000 år sedan...

Inlägg av Hans » 20 oktober 2005, 23:43

Tråden får gärna flyttas till loungen men jag innbillar mig att jag får vettigare svar här.

För några år sedan stötte jag på den aaaaaningen hypotetiska idén om att en utomjording plötsligt, just nu, uppenbarar sig framför dig och meddelar dig att om en timme så kommer du att bli tillbakaflyttad tvåtusen år, till en plats i, låt säga, medelhavsregionen. Du får ta med vad du vill men du måste kunna transportera dig, med detta, själv, 100m på en minut. Man kan hitta på andra scenarier (?) men för enkelhets skull låt oss hålla oss till detta.

Jag kan inte låta bli att facineras av tankeleken.

Vad gör ni?

Själv så tänker jag på följande sätt. Överlevnad på kort, mellan och lång sikt.

1) Kort sikt
Vatten, jag behöver vatten så min dyrbara vikt får slösas bort med lite (några liter) vatten.
Mat, ett par chokladkakor och lite socker samt salt.
Jag råkar vara vapenägare och ett enhandsvapen och ett tvåhandvapen med låt säga 200 patroner per vapen får följa med.
Kängor, lite kläder inklusive en keps och kanske solglasögon.
2) Mellan
Bytesvaror, om jag överlever och överlever kontakten med människor så är det bra att kunna byta till sig t.ex. mat. Hmmm... hustruns smycken åker med likaså hennes scarfar, barnens plastpärlor, slipsar - ingen har nog sett något så vackert och det väger inget. Vad mer?
Medicinskåpet, hoppas att det finns några gamla penicilintabletter.
3) Lång
Om jag överlever 1) och 2) så är det nu kunskap kan göra sig gällande. En 20-30 minuter av min packningstid går åt till att välja böcker - medicin, teknik - men grundläggande etc. Med en sådan kunskap kan jag etablera mig.

Nu bortser jag från hur tidslinjen påverkas av mig, där och då. Jag har också tron på att språkförbistringen kan övervinnas (h*lvete, jag måste köpa mig en svensk--gammel-latinsk ordbok :lol: ) - eftersom jag mer än en gång har kunnat kommunicera med folk som jag inte har kunnat prata med.

Hur resonerar ni och vad har jag bommat?

Det skulle vara intressant att se hur forumet tänker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 21 oktober 2005, 00:43

Ok, om en utomjordning plötsligt uppenbarar sig framför mig, och vi nu förutsätter att jag inte drar slutsatsen att jag nu behöver den där välförtjänta semestern eller någon form av professionell hjälp, så skulle jag välja att bli förflyttad till Sardinien för 2000 år sedan, och med mig skulle jag bara ta en mobiltelefon, ingen proviant och inga bytesvaror. Sedan skulle jag tillbringa min tid där med att gräva ett 2 meter djupt hål i vilket jag skulle placera mig själv och sedan låta lokalbefolkningen täcka mig med jord (någon form av offer till gudarna kanske). I och med detta skulle jag då jag upptäcktes efter 2000 år bli det mest uppseendeväckande arkeologiska fyndet någonsin!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Du befinner dig för 2000 år sedan...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 oktober 2005, 01:26

Hans skrev:Tråden får gärna flyttas till loungen men jag innbillar mig att jag får vettigare svar här.
Racka inte ner på loungen. Det här är en uppenbar loungentråd. :)
Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Du befinner dig för 2000 år sedan...

Inlägg av Hans » 21 oktober 2005, 09:22

Dûrion Annûndil skrev:
Hans skrev:Tråden får gärna flyttas till loungen men jag innbillar mig att jag får vettigare svar här.
Racka inte ner på loungen. Det här är en uppenbar loungentråd. :)
Mvh -Dan
Vet inte om jag håller med, jag hänger ju ofta i loungen... :roll:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Du befinner dig för 2000 år sedan...

Inlägg av Hans » 21 oktober 2005, 10:42

Jag kan bara inte låta bli att posta den här bilden.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Du befinner dig för 2000 år sedan...

Inlägg av tyskaorden » 22 oktober 2005, 19:00

Hans skrev:Jag kan bara inte låta bli att posta den här bilden.

Bild

MVH

Hans
Barbarer se upp :D

Skriv svar