Konflikt mellan Nord och Sydkorea?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Konflikt mellan Nord och Sydkorea?

Inlägg av Sarvi » 18 oktober 2005, 11:54

Stämmer in i hyllningskören till Briglt, stort tack för deltagandet. :)

Surrealistisk plats, onekligen.


Och som en liten påminnelse till er andra så handlar tråden om det delade Korea, inte svenska försvarets ev. slagkraft. :)

Briglt
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 oktober 2005, 19:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Konflikt mellan Nord och Sydkorea?

Inlägg av Briglt » 18 oktober 2005, 17:03

Hans skrev:Sällar mig till skaran som tackar för ett av de bästa inläggen jag har läst i detta forum!

MVH

Hans
Tackar och bockar för alla de positiva reaktioner som kommit mig till del i samband med min rapport från Korea. Intressant och roligt att det finns så många besökare på det här forumet vilket gör att man blir sporrad att skriva än mer.
Vill gärna tipsa er att ta del av min hemsida http://www.zettby.se/hasse här finns mer beskrivet om mina utlandsmissioner.
MVH/Hasse Zettby (Briglt)

P.S. Tycker för övrigt att det här forumet är både intressant och lärorikt så till er som bidrar till detta, Ett Stort Tack. 8O

Lite mer kuriosa om Nordkorea.
Nordkoreas misstro mot omvärlden har länge återspeglats i en kraftig satsning på försvaret, tidvis omkring en fjärdedel av budgeten. Räknat i förhållande till landets folkmängd antas Nordkoreas väpnade styrkor vara de största i världen.

Armén beräknades år 2000 omfatta cirka 950 000 soldater, flygvapnet cirka 86 000 och marinen runt 46 000. Omkring en femtedel av invånarna är knutna till försvaret på något sätt. Efter den obligatoriska värnplikten, som sträcker sig mellan tre och tio år, tjänstgör alla män på deltid i en så kallad fredskår tills de är 40 år. Därefter organiseras de i en folkmilis, Böndernas och arbetarnas röda garde, tills de fyller 60. Denna milis omfattar cirka 3,5 miljoner människor.
Nordkorea antas förfoga över robotar som kan nå hela Sydkorea och misstänks även ha tillgång till biokemiska vapen. En likaså misstänkt tillverkning av kärnvapen har skapat internationella förvecklingar. Trots de förbättrade relationerna till Sydkorea under senare år uppgavs Nordkorea år 2000 ha förstärkt det militära försvaret utmed gränsen med bland annat kortdistansrobotar. I början av 2003 provsköts en kortdistansrobot, som slog ned i havet mellan Japan och Sydkorea.
Så Lev väl!

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 18 oktober 2005, 19:51

Tack Briglt för en mycket intressant redogörelse, tack även alla andra för era svar. Jag slutar aldrig imponeras över all kunskap som finns här på forumet :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 oktober 2005, 21:23

Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om hur du uppfattar de nordkoreaner du har kommit i kontakt med.

Jag kanske har träffat dig under mina 12 år i hären men kanske inte, du måste vara extremfall på FN-yxa :P :wink: Jag får ta det via PM - men jag har en bunt år i Kvarn.

Hursomhelst du har m.a.o sett andra utlänningar från "annorlunda" länder - vad är din spontana kommentar om nordkoreanen?

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Konflikt mellan Nord och Sydkorea?

Inlägg av masase » 19 oktober 2005, 03:52

Briglt skrev:
Alternativ 2: Militären störtar Kim Jong-il, och följden blir ett blodigt inbördeskrig.
Detta kan utvecklas till en storkonflikt. Om Kina eller Ryssland stöder Kim Jong-il finns det risk för att västmakterna, med USA i spetsen, dras in på motståndarsidan.
Finns det verkligen någon större risk att USA skulle ingripa med mer än ord och hotfulla gester? Nettoförändringen om Kim Jong-il ersätts med en kinatrogen general känns inte så fruktansvärt stor. Kina får landgräns mot Syd-Koea, men med tanke på att de flesta kineser är fullt upptagna med att tjäna så mycket pengar som möjligt så känns det lite avlägset att Kina skulle få för sig att invadera Syd-Korea. Taiwan känns mycket rimligare som invasionsmål.

Spontant känns det betydligt sannolikare att USA och alla andra håller sig så långt borta från eländet som möjligt. Iaf så länge inga av Usama Bin-Ladens kompisar kommer gåendes med den stora shoppingvagnen.

Briglt
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 oktober 2005, 19:03
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Briglt » 20 oktober 2005, 19:44

Hans skrev:Det skulle vara väldigt intressant att höra mer om hur du uppfattar de nordkoreaner du har kommit i kontakt med.

Jag kanske har träffat dig under mina 12 år i hären men kanske inte, du måste vara extremfall på FN-yxa :P :wink: Jag får ta det via PM - men jag har en bunt år i Kvarn.

Hursomhelst du har m.a.o sett andra utlänningar från "annorlunda" länder - vad är din spontana kommentar om nordkoreanen?

MVH

Hans
Hejsan Hans!

Här kommer en beskrivning av Befolkningen i Nordkorea.

Börjar med att klara ut att jag inte fick den kontakt som jag önskat få med någon från Nordsidan. Jag försökte vid något tillfälle i NNSC:s byggnad att via ett fönster få någon reaktion till uppmärksamhet. Tyvärr fick vi inte möjlighet att besöka nordsidan under tjänstgöringen i Korea. Endast i den blå byggnaden som ligger precis på "linjen" kan man komma in på den Nordkoreanska sidan.

Men här kommer iallafall en skildring för hur man från väst uppfattar Nordkoreanerna.

Nordkorea - skrämselns politik, om en paranoid stat som gör allt för att dölja omfattande förbrytelser mot den egna befolkningen samtidigt som man skrämmer omvärlden med sitt kärnvapenprogram. I Nordkorea möts man enligt vår svenske ambassadör av ett indoktrinerat och välregisserat folk som ska ge sken av välstånd och framstegstro, men som också är beredda att kämpa med alla medel - inklusive kärnvapen - mot den svurna fienden USA.
Alltsedan Koreakriget på 50-talet har Nordkorea förblivit ett isolerat land, i ständig rädsla för en invasion från USA. Regimens skräckpropaganda har varit den enda källan till information för nordkoreanerna. Resultatet har blivit ett samhälle som styrs av rädsla - både för omvärlden och för repressalier från de egna leden.
Det berättas att hundratusentals nordkoreaner sitter fängslade i läger, inte på grund av något brott utan på grund av att de är släkt med påstådda regimkritiker. Detta på grund av diktatorn Kim Jong Ils övertygelse att dissidenters brott måste sonas i tre generationer för att helt utrota upprorets frö.
Före detta fångar och lägerföreståndare som lyckats fly till väst berättar om de ofattbara grymheter som äger rum i fånglägren. Tvångsarbete och svältransoner garanterar att ingen fånge är stark nog att göra uppror. Barn som blir till i lägren aborteras rutinmässigt eller dödas inför moderns ögon. Alla fångar - män, kvinnor eller barn - torteras. De som försöker fly avrättas inför övriga medfångars ögon.
Jag fick delta i en fångutväxling av fångar från sydsidan som släpptes över till Nordsidan, tyvärr gavs inga möjligheter att från oss i NNSC tala med dessa. Fångutväxlingen var en överenskommelse i samband med att de båda ledarna Kim Jong Il och Kim dae Jong träffades under sommaren 2000 i Pyongjang. Dessa hade suttit som fångar undernärmare 50 år i Sydkorea och skulle nu få sin frihet i Nord. Undrar ibland över vad som kan ha hänt dessa äldre fd. spioner nu när de kom tillbaka till Nordkorea?

För att återgå till vad Kwon Hyok, före detta underrättelseofficer, och avhoppare som var vaktchef på Fångläger 22 beskriver, han såg gaskamrar där män, kvinnor och barn tvingades att andas in dödliga doser giftiga kemikalier medan nordkoreanska vetenskapsmän gjorde noggranna observationer. Gömd i en grotta i ett av fånglägren finns specialkonstruerade gaskamrar. Nyupptäckta officiella dokument och intervjuer med såväl offer som förövare stöder Kwon Hyoks vittnesmål.
Samtidigt fortskrider sexpartssamtalen där Kina, Ryssland, Sydkorea, Japan och USA hoppas kunna övertala Nordkorea att skrota sina kärnvapen.

Tror inte att jag är som Du tror, ett extremfall av "FN yxa", även om det skulle kännas hedrande. Har bara haft möjligheten att kommit med vid "rätt tillfällen".
8O :cry:

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 3 november 2005, 23:12

Kanske intressant för Koreaintresserade?

-----

Fokus Korea

Varmt välkomna till ytterligare ett Fokus Korea 2005!
Fokus Korea kommer att genomföras 22 november kl. 1800 på Armémuseum, Riddargatan 13 på Östermalm i Stockholm.. Inbjudan gäller alla medlemmar, AKF, Koreanska Föreningen, CPAS, ambassaden och andra intresserade - gratis inträde!

Tema: ”Förutsättningarna för en återförening”.

I programmet ingår anföranden av Sveriges förre ambassadör i Nordkorea Paul Beijer och doktor Julia Hahn. Paul Beijer ger sin syn på förutsättningarna för en återförening och Julia Hahn berättar om arbetet inom ett internationellt nätverk som arbetar för fred på den koreanska halvön. Anförandena kommer att hållas på engelska.

Efter en kort paus för förfriskningar, följer en frågestund med en panel bestående av föredragshållarna m.fl. Se också Yoboseyo nr. 4 som kommer ut i slutet av november eller skriv till ordf@koreanska.se

En enkel måltid - varmrätt, sallad, lättöl och kaffe för 110 kr - kan fås i pausen. Anmälan via epost till sekreteraren sekr@koreanska.se
Detta är ett trevligt och mycket uppskattat evenemang som alla Korea-intresserade ej bör missa!

---

(Edit: saxade bort lite info som inte var helt relevant i sammanhanget)

Skriv svar