Om malteserorden skulle stannat kvar på Malta...

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Om malteserorden skulle stannat kvar på Malta...

Inlägg av Carolus » 30 augusti 2005, 14:47

Säg att Malteserorden antingen skulle sluppit Napoleon, eller fått återvända; skulle deras ordenstat kunnat forleva även in i vår tid? Det finns väl inga bra exempel på ordenstater; kanske med undantag för Vatikanen, som dock inte har en civilbefolkning som Malta.


http://www.orderofmalta.org/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 september 2005, 15:01

Det är en fråga som är svår att besvara, mycket möjligt att det kunde har haft en annan typ av utveckling. Även det är svårt att förklara. Javisst, hade dom har fått varit kvar så tror jag mycket väl att Maltas historia skulle vara annorlunda. Nu hänvisade du bara till hemsidan och inte till själva artikeln som du antagligen ville hänvisa till. Jag hittade den inte när jag var på den hemsida som du angav. Kanske om du skriver en melj på engelska och skickar till en historisk enhet på Malta så kanske du kan får ett svar på frågan.

Stefan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 13 september 2005, 08:13

Stefan Lundgren skrev:Det är en fråga som är svår att besvara, mycket möjligt att det kunde har haft en annan typ av utveckling. Även det är svårt att förklara. Javisst, hade dom har fått varit kvar så tror jag mycket väl att Maltas historia skulle vara annorlunda. Nu hänvisade du bara till hemsidan och inte till själva artikeln som du antagligen ville hänvisa till. Jag hittade den inte när jag var på den hemsida som du angav. Kanske om du skriver en melj på engelska och skickar till en historisk enhet på Malta så kanske du kan får ett svar på frågan.

Stefan
Länken var bara en allmän länk till Malteserorden, egentligen inte relevant för frågan.
Frågan riktades till skalmaniterna, vad de tror skulle kunna skett?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2005, 19:40

Carolus skrev:
Stefan Lundgren skrev:Det är en fråga som är svår att besvara, mycket möjligt att det kunde har haft en annan typ av utveckling. Även det är svårt att förklara. Javisst, hade dom har fått varit kvar så tror jag mycket väl att Maltas historia skulle vara annorlunda. Nu hänvisade du bara till hemsidan och inte till själva artikeln som du antagligen ville hänvisa till. Jag hittade den inte när jag var på den hemsida som du angav. Kanske om du skriver en melj på engelska och skickar till en historisk enhet på Malta så kanske du kan får ett svar på frågan.

Stefan
Länken var bara en allmän länk till Malteserorden, egentligen inte relevant för frågan.
Frågan riktades till skalmaniterna, vad de tror skulle kunna skett?
Men jag tror iallafall att det hade fått ett annat förlopp än det som har skett. Det är min åsikt om denna tråd iallafall, men hur många skalmaniter känner till Maltesordern. Jag har iallafall hört talas om dem, men vet inte så mycket om dem heller.


Stefan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 13 september 2005, 22:01

Stefan Lundgren skrev: Men jag tror iallafall att det hade fått ett annat förlopp än det som har skett. Det är min åsikt om denna tråd iallafall, men hur många skalmaniter känner till Maltesordern. Jag har iallafall hört talas om dem, men vet inte så mycket om dem heller.


Stefan
Malteserorden är detsamma som Johaniterorden. Dessa for efter Acres fall till ön Rhodos i Grekland. Där hade de sin ordenstat tillochmed någon gång på 1500-talet då turkarna invaderade ön. Den tysk-romerske kejsaren Karl V gav dem då Malta för att skapa sin nya ordensstat på. Där levde de tom. 1795 då Napoleon erövrade ön. Därefter flyttade de till Rom där de numera lever kvar.

Frågan var om en sådan här ordenstat skulle kunnat leva kvar till modern tid. Skulle de kunna klara sig genom demokratins tidevarv som en religiös ordenstat, eller skulle den maltesiska lokalbefolkningen gjort uppror och fått stöd av någon stormakt, eller liknande? Vad tror ni?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 14 september 2005, 14:31

Carolus skrev:
Stefan Lundgren skrev: Men jag tror iallafall att det hade fått ett annat förlopp än det som har skett. Det är min åsikt om denna tråd iallafall, men hur många skalmaniter känner till Maltesordern. Jag har iallafall hört talas om dem, men vet inte så mycket om dem heller.


Stefan
Malteserorden är detsamma som Johaniterorden. Dessa for efter Acres fall till ön Rhodos i Grekland. Där hade de sin ordenstat tillochmed någon gång på 1500-talet då turkarna invaderade ön. Den tysk-romerske kejsaren Karl V gav dem då Malta för att skapa sin nya ordensstat på. Där levde de tom. 1795 då Napoleon erövrade ön. Därefter flyttade de till Rom där de numera lever kvar.

Frågan var om en sådan här ordenstat skulle kunnat leva kvar till modern tid. Skulle de kunna klara sig genom demokratins tidevarv som en religiös ordenstat, eller skulle den maltesiska lokalbefolkningen gjort uppror och fått stöd av någon stormakt, eller liknande? Vad tror ni?
Ön har ju ett väldigt strategiskt läge för den som vill behärska Medelhavet och jag tror nog att britterna hade kastat sina blickar mot Malta särskilt efter tillkomsten av Suezkanalen. I alla fall hade man nog tvingats att modernisera sig för att möta den nya tidens vapenteknik och politiska förändringar.

Sedan lite om begreppen Malteser- resp. Johanniterorden i dag har begreppen kommit att beteckna Ordens katolska resp. protestantiska grenar. Den katolska grenen den Suveräna Militära Malteserorden är förmodligen jordens minsta stat då dess territorium utgörs av något kvarter i Rom.

Skriv svar