vad skule ha hänt?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 30 april 2004, 10:57

Hans, så som jag har förstått det skulle de frivilliga återkallats hem i händelse av att Sverige hamnade i krig. Jag vet inte på rak hand vilka detta omfattade men i alla fall de som var värnpliktiga eller tjänstgjorde i svenska krigsmakten.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 30 april 2004, 11:29

Kahalani skrev:Frågan om vad som skulle ha hänt idag är relativt ointressant. Sverige har idag inget invasionsförsvar, detta för att det inte finns någon som kan invadera oss. Vi har idag ett insats försvar som således ska klara av insatser…. Det som avgör att det inte finns något invasionshot och ställer uppgifterna till försvarsmakten är svenska folket genom sina folkvalda.
Att vårat folk inte tror att det föreligger ett hot är en subjektiv åsikt. Däremot tror jag (objektivt sett) att det föreligger ett visst hot i och med att situationen i Ryssland ännu är instabil, och de extrema krafterna trots allt är starka.
Dessutom finns det en viss risk att EU hamnar i någon konflikt i framtiden, eftersom Turkiet har så oroliga grannar som Syrien, Iran med flera. När EU växer, kommer konflikterna närmare EU:s gränser, det är ju ganska logiskt.

Skriv svar