Nils Holgerssons underbara resa genom Förenade Konungarikena Sverige och Norge.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Nils Holgerssons underbara resa genom Förenade Konungarikena Sverige och Norge.

Inlägg av Hans » 19 juli 2026, 10:40

Ibland flyger tankarna iväg i konstiga riktningar. För några år sedan gav jag min Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige till hustruns dotter. Hon gör just nu en sommarpraktik på en klinik i Harstad, inte alltför långt ifrån Narvik.

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige skrevs 1906-1907.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Holg ... om_Sverige
Bild

Om nu Selma inte hade prokastinerat utan fått ändan ur typ 1903-1904, vilken väg hade de tagit då? I Förenade Konungarikena Sverige och Norge.

Det tråkiga svaret är väl troligtvis att skolsystem var så skilda att de hade hållit sig till Sverige. Parat med en någorlunda rimlig flygsträcka för migrerande pippifåglar. Eller?

Men vi kan väl spåna lite och säga att Selma var djupt fascinerad av Norge och vill i alla fall klämma in en del om landet.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Re: Nils Holgerssons underbara resa genom Förenade Konungarikena Sverige och Norge.

Inlägg av Bjernevik » 19 juli 2026, 12:08

Det tråkiga svaret är att Nils Holgersson var ett beställningsjobb för svenska skolor, så jag har svårt att se ett annat utfall än det historiska.

Möjligen att en norsk motsvarighet till Sveriges allmänna folkskollärareförening kunde ha anlitat Selma för att skriva en norsk motsvarighet, men det ser jag som mindre troligt av flera skäl:
1. Selma skrev på svenska, inte norska
2. Med tanke på unionsupplösningen och det som föregick den ser jag det som uteslutet att en norsk skolorganisation hade velat ta in en svensk författare för en sådan uppgift. Norge saknade inte direkt inhemska författare...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Nils Holgerssons underbara resa genom Förenade Konungarikena Sverige och Norge.

Inlägg av Hans » 19 juli 2026, 12:55

Ja, det var ett tråkigt och trist svar. Men troligtvis det troliga.

Men OK, efter framgången med Nils bestämmer sig Hansum eller Undset eller någon annan att göra ett grovt plagiat. Stjäl hela konceptet men placerar hela historien i Norge. Var skulle 'Olav Pedersens forunderlige reise gjennom Norge.' utspela sig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2026, 13:15

Den skulle börja på en gård utanför Kristiansand och troligen ta sig via Bergen och någon stavkyrka till Karl Johan.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 20 juli 2026, 12:25

P C Jersild skrev en fortsättning på Nils Holgersson , där djuren på gården slog sig samman och mördade den tyranniske gårdstomten :) .

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juli 2026, 10:12

Trevligt att din dotter är på en klinik i Harstad, Hans, min farmor växte upp i just Narvik.

Tycker att det känns en lång väg för gäss att flyga över både nuvarande Sverige och Norge. Om inte resan startar i Smygehuk-Stavanger-Stockholm-Bergen-Umeå-Tromsö-Kirkenes.

Om ”Nils Holgersson eller motsvarande” gjort en resa i enbart Norge så jag att han hade flugit följande väg:
Kristiansand-Stavanger-Oslo-Elverum-Bergen-en böj mot Sverige-Trondheim-sedan längs med kusten upp till Kirkenes.

Stefan

Skriv svar