Ligger på kökssoffan och funderar lite. Hade Vietnam hanterats radikalt annorlunda om Kennedy inte dödats? Det var ju hans vicepresident som steppade upp USAs engagemang där.
Fransmännen hade kastat in handduken ett antal år tidigare men har dålig koll på hur debatten gick i usa angående Vietnam innan de ökade truppnärvaron dramatiskt.
Vietnam
-
- Medlem
Re: Vietnam
Nja. Under Kennedys tid vid makten ökade antalet amerikanska soldater i Sydvietnam från 865 till 16 500 (enligt Stephen Kinzer i boken "Overthrow", som jag läser just nu). Att Kennedy ville dra sig ur Vietnam är inte helt fastställt. Han verkar ha funderat på det (och även sagt det) men i praktiken förblivit ambivalent inför det hela ända fram till sin död. Det är vanskligt att lita alltför mycket på vad folk säger; politiker säger saker hela tiden men genomför inte nödvändigtvis det de sagt.
Oderint dum metuant.
-
- Medlem
Precis. Kennedy (och Demokraterna) kunde inte kosta på sig att bli sedda som eftergivna mot kommunistisk expansion i Asien, i varje fall inte under sin första presidentperiod. Republikanerna hade inte glömt att det var demokratin Truman som ”förlorat” Kina till kommunismen (att Kina inte var USAs att förlora var aldrig något som brydde någon). Att sätta ner foten i Sydvietnam blev ett självändamål för Kennedy som hade mer med amerikansk inrikespolitik att göra än med dito utrikespolitik. Hade Kennedy efter ett omval kunnat backa ur Vietnam utan att amerikansk stridande trupp hade satts in? Kanske, men jag tror i så fall det hade haft mer att göra med att Kennedy var mer fokuserad på Europa och skiljde i viss mån på den sovjetiska kommunismen i Europa och den mer nationalistiska/antikoloniala kommunismen i Sydostasien. LBJ sket i vilket och hade än mindre anlag att tåla att bli sedd som eftergivlig.
-
- Stödjande medlem 2021
Jag såg en film för länge sedan där plotten var att de skulle åka tillbaka och stoppa Kennedy mordet för då skulle Vietnamkriget aldrig ägt rum och en av huvudpersonernas brors som dog där skulle räddas. (Kan vara typ TV-film dvs nådde aldrig våra biografer.)
Kommer ihåg att jag tyckte plotten var lite konstig och ju mer jag läser om Vietnam-kriget desto mer skeptisk blir jag till att han skulle stoppa nått.
Mer att han skulle uppmuntra Special Forces att sköta det hela i motsatts till att skicka en hel kalla kriget armé.
Sonderling
Kommer ihåg att jag tyckte plotten var lite konstig och ju mer jag läser om Vietnam-kriget desto mer skeptisk blir jag till att han skulle stoppa nått.
Mer att han skulle uppmuntra Special Forces att sköta det hela i motsatts till att skicka en hel kalla kriget armé.
Sonderling
-
- Medlem
Jag tror att det här är typiskt för statsledare som har mördats eller dött under mystiska omständigheter. Mängder av teorier börjar florera om att "om inte X hade dött hade han gjort Y, vilket hade varit till förtret för Z som därför undanröjde honom". Bröderna Kennedy, Olof Palme, Omar Torrijos -- finns flera exempel.
Oderint dum metuant.