Bon Scott dör inte.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Bon Scott dör inte.

Inlägg av koroshiya » 22 juni 2022, 21:31

Han dog av "misadventure" vid 33 års ålder.

Hur hade AC/DC utvecklats ifall Bon hade överlevt?

I mitt tycke är han den störste frontmannen någonsin inom rockens historia.



Nu är AC/DC förstås tidernas största rockband, men hur hade det varit med Bon istället för Brian sedan 1980?

Läs förresten den första kommentaren till videon på youtube.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av NIL » 23 juni 2022, 10:07

Jag tror att dom hade dragit iväg i en poppigare riktning, det hade nog skivbolagen krävt för att nå en bredare publik.
Detta låter sig inte göras med Brian på sång, musiken måste matcha hans raspiga stämma (AC/DC med Axl Rose bakom mikrofonen är inte AC/DC för mig så den konstellationen kommenterar jag inte).
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av koroshiya » 23 juni 2022, 13:07

De säger ju att Mutt Lange förde bandet i en poppigare riktning, men det märks inte i alla sånger. Han producerade också "bara" tre album, så med Flick of the Switch och framåt var sådana tendenser kanske inte längre lika stora.

Jag minns från olika böcker jag läst om AC/DC att det spekulerades över om huruvida Bon hade en röst som var bra nog inför bandets framtid. Nu skrevs det där post facto, alltså, Bon var redan död, men jag tycker det är en underlig fundering.

I mitt tycke sjunger Bon väldigt bra. Han var också mycket bra på att skriva texter, där låtarna ofta innehåller anspelningar och skämt.

Här är What's next to the Moon.



Det är typiskt en sång där folk har funderat över vad fanken den handlar om.

Powerage är för övrigt mitt favoritalbum med AC/DC.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 juni 2022, 20:53

Enligt en vän som är en fantast av bandet så hade dom utvecklat en annan stil än bandet är idag.

Stefan

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av Smalandsman » 28 juni 2022, 10:14

Fullständigt OT, men ändå..

När jag gjorde värnplikten i början av 80-talet, ringde en kompis upp Angus Youngs mamma o frågade om han var inne.
Nej, han var ute för tillfället : ))
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av koroshiya » 29 juni 2022, 22:31

:)

Det påverkade förstås bandet något oerhört och Angus tror att hans död är en av orsakerna till att Phil Rudd - trummisen - var under isen under så många år.

Han missbrukade kokain en hel del och blev en hel aning knäpp när han var påverkad. Angus tänker sig att Phil hade klarat av att vara seriös längre ifall Bon hade levt. Fast jag vet inte jag. Bon hade ju själv en missbrukarmentalitet vad det verkar.

De album som kom ut senare under 80-talet var bandets sämsta period. Malcolm hade också problem - med alkohol - och Phil Rudds ersättare, Simon Wright hade inte samma rytmkänsla.

1988 lade Malcolm också in sig för att om möjligt få bukt med sitt eget missbruk. Lyckligen lyckades det, och vad jag vet var det slut på drickandet efter det. Albumet från 1990 - Razors Edge - blev något av en comeback. Malcolm var nykter och Simon Wright var utbytt med Chris Slade, som trummade med entusiasm och Chris fungerade mycket bra med bandet.

För att svara på frågan tycker jag att det räcker att läsa vad olika låtar heter för att få en uppfattning om en skillnad jämfört med före Bons död, och det är att lyriken är annorlunda. På Razors Edge heter sånger saker som, "Shot of Love", Let's make it" och "If you dare". Det är en enklare och rakare lyrik som förefaller mer pubertal.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av Smalandsman » 30 juni 2022, 10:32

koroshiya skrev:
29 juni 2022, 22:31
Det är en enklare och rakare lyrik som förefaller mer pubertal.
- Du har "Big balls" som ett lysande exempel på rak och pubertal text : )
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av koroshiya » 30 juni 2022, 21:12

:)

Men även där är det stor humor i lyriken.

För de som inte är några större fans av Bon kan det kanske vara intressant att få höra honom i några tidigare låtar.

Getting Better med Valentines.



Welfare Boogie med Fraternity.



Särskilt the Valentines var ett band som ofta lät väldigt annorlunda än AC/DC.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bon Scott dör inte.

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juli 2022, 00:50

Hade Bon Scott levt längre så hade nog AC/DC utvecklats inom en annan genre än hårdrocken. Det tror iallafall jag!

Stefan

Skriv svar