En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av mrsund » 12 januari 2021, 16:02

Davian skrev:
12 januari 2021, 14:06
Ja. Men i jämförelse med alla som är vanligt folk hade vi haft mer koll på det mesta som skulle kunna anses filosofiskt. Och bara idéer om celler, dna, virus, bakterier osv skulle kunna revolutionera vetenskap. Min kunskap om eurpeisk geografi är svårslagen för en 1700-tals människa utom professionella kartritare mm. Bara idén om standardiserade mått skulle revolutionera tillverkningsindustrin. Idag kan vi såpass mycket om tex ånga att vi skulle kunna få till fungerande ångkraft om vi samarbetade med den tidens smarta.

Vad vi har idag som man inte har då är egentligen fördelen med utvecklad kunskap. Vi behöver inte ha det konkreta arbetets kunskap, det räcker med koncept och idéer. Den tidens människor kan lösa hantverket. :)
Davian, man kanske kan leka med tanken att man hade kunnat vara en Da Vinci hos någon rik Furste.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2021, 16:10

Davian skrev:
12 januari 2021, 14:06
Och bara idéer om celler, dna, virus, bakterier osv skulle kunna revolutionera vetenskap. Min kunskap om eurpeisk geografi är svårslagen för en 1700-tals människa utom professionella kartritare mm.
Jag är inte säker på att sådana blasfemiska tankar var hälsosamma på den tiden. Inte heller skall vi underskatta kraften hos en läkare, filosof eller forskare som känner sig ifrågasatt.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Davian » 12 januari 2021, 23:31

Nej, det hela beror väl på var man kommer ifrån så att säga. Om man har skaffat sig ett bra rykte som tex kunglig kartritare så har man större möjligheter att införa basal hygien än om man går andra vägen fram. :)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av von Adler » 13 januari 2021, 08:37

Markus Holst skrev:
12 januari 2021, 16:10
Davian skrev:
12 januari 2021, 14:06
Och bara idéer om celler, dna, virus, bakterier osv skulle kunna revolutionera vetenskap. Min kunskap om eurpeisk geografi är svårslagen för en 1700-tals människa utom professionella kartritare mm.
Jag är inte säker på att sådana blasfemiska tankar var hälsosamma på den tiden. Inte heller skall vi underskatta kraften hos en läkare, filosof eller forskare som känner sig ifrågasatt.
Miasma-teorierna som var förhärskande på tiden hade modifierats i enlighet med observationer - man visste att sjuka smittade varandra, att olika sjukdomar hade olika orsaker (och att en person sjuk i en sjukdom kunde smitta en person sjuk i en annan och att därför ska hållas isär) att orent vatten och oskickligt arrangerade latriner spred sjukdomar. Antonie van Leeuwenhoek förbättrade mikroskåpet tillräckligt på 1670-talet för att kunna observera både röda blodceller och bakterier. Det borde inte vara omöjligt att styra in lärda sent 1600-tal på att miasmor stämmer, men att de inte kommer från jorden utan från orenheter och sjuka - det stämmer med vad man observerat i arméerna och med tidigare teorier.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av sonderling » 13 januari 2021, 10:40

Hur får ni ammunition till Winchestern? Ska den tillverkas på 1600-talet eller tar med sig x antal tusen?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Hans » 13 januari 2021, 10:46

Tekniskt sett kunde man nog gjuta passande kulor och återanvända tomhylsorna, problemet är nog tändhattarna.

Jag hade nog föredragit Remington framför Winchester. Mindre saker som kan gå sönder.

Bild
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/r ... ington.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gev%C3%A4r_m/1867

Äger en.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av adlercreutz » 13 januari 2021, 11:29

Vad hände med en person som saknade inrikespass och känd hemvist? Alternativt utrikespass om man försöker posera som utlänning. Det känns som att den sociala kontrollen hade ställt till problem, men det är kanske tråkigt att tänka så :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Hans » 13 januari 2021, 12:00

Ja.

http://www.hhogman.se/inrikespass.htm#: ... A5r%201932.

Jag inbillar mig att det enklaste hade varit att gå och säga att man blivit bestulen på sitt pass från ett land så långt bort som möjligt.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av adlercreutz » 13 januari 2021, 12:07

Jo, man kanske hade kunnat testa med att tala engelska och lite medvetet knagglig svenska (franska och tyska var väl mer kända språk så man lätt kan avslöjas, och jag tror att i alla fall jag hade haft svårt att posera som asiat/afrikan e.dyl. Sen gäller det bara att få tillgång till rätt personer, men en spännande utländsk ”vetenskapsman” kanske kan lyckas med det :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Hans » 13 januari 2021, 12:29

Jag skulle ha dragit till med att jag kom från någon koloni i Nordamerika med någon anförvant från Nya Sverige. Förklarar den konstiga svenskan och den konstiga engelskan är det nästan ingen som kan kolla. Min bristfälliga franska kunde ha förklarats med liknande och även tyskan.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Der Löwe » 14 januari 2021, 22:04

Ett av de största verkanshöjande systemen eller "uppfinningarna" på slagfältet ligger ganska nära i tiden. Med en mynningsladdad musköt med Minié kula ligger vi tekniskt nära 1700talets musköter. Problemet är väl att räfflingen är dyrbar och kräver viss industriell utrustning för att kunna serieproduceras. Verkan var dock oerhörd. Under amerikanska inbördeskriget fick infanterielden nästan lika lång effektiv räckvidd som artilleriet, det var först när man på olika sätt räfflade artilleriet som man ökade dess effektiva räckvidd bortom infanterielden. Men med tanke på den karolinska stridstekniken kanske ett par svartkrutsrevolvrar per soldat kunde varit effektivare. Så sent som under slutet av 1800 talet fanns röster för att dela upp infanteriet i gevär och storm infanteri med revolvrar och utfällbar pik.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av Davian » 14 januari 2021, 22:33

Hans skrev:
13 januari 2021, 12:29
Jag skulle ha dragit till med att jag kom från någon koloni i Nordamerika med någon anförvant från Nya Sverige. Förklarar den konstiga svenskan och den konstiga engelskan är det nästan ingen som kan kolla. Min bristfälliga franska kunde ha förklarats med liknande och även tyskan.

MVH

Hans
Ja jag hade betett mig som en yankee vid kung arthurs hov.

överlag är jag fundersam över vilken brist på uppmärksamhet mitt förslag om standardisering och geografi fick :p Det är ju samhällsomvälvande företeelser som skulle kunna höja vilken nation som helsts produktion och krigsmakt. Jag är beredd att sätta pengar på att varenda chef och kvartersmästare i svensk historia skulle hugga som vinden på standardiseringar och tillförlitliga kartor över geografiska förhållanden :D

och nu kom jag på konservburken. Med lite smarta plåtslagare skulle man säkert kunna uppfinna den med och minska behovet av förrådsanskaffande i fientliga länder

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: En låda Winchestergevär och antibiotika till Stockholm 1699.

Inlägg av mrsund » 15 januari 2021, 09:17

Standardisering är ju trevligt, men svårt att få till, det krävdes väl en revolution innan man tog fram metersystemet, USA kör fortfarande med dubbla system, men hade du fått komma tex Karl den X eller XI nära så är det inte omöjligt att det fått genomslag.

Skriv svar