Och hur länge kan detta Stor-Norden som längst hålla? Eller kanske det består än idag?
Vilket land kommer dessutom att bli det tongivande? Här utgår jag från att det endast kan handla om endera Danmark eller Sverige. Norge, Island och Finland får ursäkta, men jag tror inte de kan vara aspiranter i just denna enskilda fråga. Vilka städer kommer t.ex. att vara de största och mest betydelsefulla, och vilka städer och försvarsverk i Sverige och Finland kommer eventuellt aldrig att grundas pga en helt annan politik och politiska beslut fattade i kanske Köpenhamn?
Jag tänker mig att ett av följande tre scenarion utgör själva grunden för byggandet och vidmakthållandet av detta nordiska imperium:
1) Att Kalmarunionen förflyter som den gjorde till 1448, året då Kristoffer av Bayern dog. Här lever han istället vidare och får ett flertal barn med gemålen, drottning Dorotea av Brandenburg. I verkligheten gifte hon som änka sedan om sig med blivande Christian I av Oldenburg, varefter den Oldenburgska ätten innehade, och fortfarande genom sidolinjer har det, inte bara i Danmark, utan även i Norge, Storbritannien och tidigare även Grekland. Han är borta här och det är således Kristoffers av Bayern ättlingar (svärdssidan) som innehar Danmarks, Norges och Sveriges troner. Kristoffer hade ju avlägsna släktband till alla tre rikena, och en acceptans av hans ättlingars legitima krav på den svenska tronen kan väl därför sägas vara ganska stor? Kristoffer själv lär ha tyckt mycket om att vistas i Sverige och tillbringade en stor del av året här (1400-talets svenska gränser givetvis), och han var en varm förespråkare för de olika rikenas största möjliga självständighet. Så vem vet - KANSKE han, om han fått leva 20-30 år till - hade flyttat centralmakten till Stockholm?
Detta förutsätter också att han och hans förtrogna kan hantera t.ex. Karl Knutsson Bonde, Kettil Vase, Jöns Oxenstierna, Erik Tott, sturarna och andra på ett sådant sätt att lugnet inom landet (fr.a. Sverige) kunde behållas.
Med detta tänker jag mig att Kalmarunionen skulle kunna hållas ihop för lång tid framåt, kanske flera sekler som nämnts.
2) Situationen blev i alla fall som den blev efter Kristoffers av Bayern död 1448. Därefter gör Oldenburgarna entré på i första hand Danmarks, men även Norges och Sveriges troner. Sedan blir utvecklingen såsom vi känner den idag. Stockholms blodbad och allt annat, Gustav Vasa blir riksföreståndare och sedermera kung i Sverige och även här hos oss samt i Finland blir det som i verkligheten var.
Kung Christian IV lyckas sedan med sin återerövring av Sverige och här blir Sverige-Finland samt våra relativt nya besittningar i Baltikum med tvång inlemmade i Danmark-Norge.
3) Karl X Gustav dör inte vintern 1660, utan kanske 20-25 år senare, och lyckas med sitt fullständiga erövrande av Danmark. Kriget kanske eventuellt inte avbryts 1660, utan pågår något år till. Eller så lyckas han med endera stormningen eller belägringen av Köpenhamn, så att Danmark i alla fall ger sig relativt snart därefter.
Och sedan är hela Norden förenad till ett stort rike. Beträffande detta 3:e scenario finns det olika uppgifter om var kungen tänkt sig förlägga huvudstaden. Vissa källor talar om Köpenhamn medan andra gör gällande att Göteborg skulle blivit den nya huvudstaden.
Både scenario 2 & 3 innebär att endera Sverige-Finland respektive Danmark-Norge kuvas och utraderas som nation, och såväl historien som logiken lär oss ju, att kuvade länder och folk sällan låter sig assimileras av frivillighet och någon större entusiasm. Å andra sidan är vi ju, bortsett från finländarna, samerna och de baltiska folken, ett ganska homogent sammansatt rike, både etniskt, religiöst, kulturellt, historiskt, varför det trots allt kanske sker, och då på ett smidigare sätt än vad vi annars lärt oss.
Så hur kommer en nordisk enhetsstat byggd och underhållen på dessa premisser att se ut och fungera?