Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
svennebarka
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 mars 2007, 20:12
Ort: Malmö

Inlägg av svennebarka » 3 april 2007, 14:46

På min fars sida består det mest av gamla snåla småländska bönder, men min mor som är Rudebeck går ju givetvis långt bak i tiden. Just vår gren av Rudebeck släkten ska ha sitt ursprung från Schleswig-Holstein under senare delen av medeltiden.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 11 april 2007, 17:54

Satt precis och kollade min "stamtavla" som jag hittade i röran. Min syster har kollat upp att vi på mödernet är släkt med den friherreliga ätten Khevenhüller från Kärnthen i Österrike. Richard Khevenhüller flyttade dit 1030. Min mormors mor var född Rappe så i och med det blåa blodet så är det inte så svårt att komma ganska långt bak.Min morfar var prost och jag tror hans släkt härstammar från Finland. På fädernet är det mest bönder och sjökaptener, vi har inte kommit längre än till början av 1800-talet. Jag vet i alla fall att min farmor var kusin med Fallstaf Fakir. Det är väl den här genetiska soppan som gjort att man blivit lite små knäpp. :lol:

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 3 juli 2007, 21:43

På min mammas sida kan jag spåra en del av släkten tillbaka till slutet av 1400-talet, till en man vid namn Givlög som tydligen ska ha varit den första kända åbon i Bölen, Fjällsjö.

Användarvisningsbild
Heavy_duty
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 juli 2007, 19:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Heavy_duty » 27 juli 2007, 16:56

Kommit så långt tillbaks så vi vet att den äldste vi känner till dog 1380.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 juli 2007, 15:36

Satt precis och kollade min "stamtavla" som jag hittade i röran. Min syster har kollat upp att vi på mödernet är släkt med den friherreliga ätten Khevenhüller från Kärnthen i Österrike. Richard Khevenhüller flyttade dit 1030. Min mormors mor var född Rappe så i och med det blåa blodet så är det inte så svårt att komma ganska långt bak.Min morfar var prost och jag tror hans släkt härstammar från Finland. På fädernet är det mest bönder och sjökaptener, vi har inte kommit längre än till början av 1800-talet. Jag vet i alla fall att min farmor var kusin med Fallstaf Fakir. Det är väl den här genetiska soppan som gjort att man blivit lite små knäpp.
Jag är själv släkt med den ännu existerande mediatiserade furstliga dynastin Khevenhüller-Metsch. En gren av denna släkt flyttade från Österrike till Sverige under 1600-talet. Friherre Paul Khevenhüller blev naturaliserad och introducerad på Riddarhuset i Stockholm. Från honom härstammade den ovan omnämnda Friherrliga ätten, Khewenhüller, nr 10 som dock är utdöd och utgången på svärdssidan sedan år 1662. Det verkar vara som om ni har använt er av Elgenstiernas genealogiska standardverk "Den introducerade svenska adelns ättartavlor" för att kartlägga ert och släkten Khevenhüller äldsta led. Tyvärr är uppgifterna i Elgenstiernas verk felaktiga vad gäller Friherre Paul Khevenhüller förfäder. Urfadern var nämligen Hans der Chevenhuler som levde i början av 1400-talet och avled den 28 januari 1425. Således är släkten inte så gammal som Elgenstierna hävdar. För ytterligare information är här den tyska artikeln om släkten från tyska Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Khevenh%C3%BCller

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 28 juli 2007, 16:15

Vi har forskat till början av 1700-talet på mödernet.
Men det är så tråkigt, alla är bönder, förrutom en klockare! :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 juli 2007, 06:09

Schwalbe skrev:Vi har forskat till början av 1700-talet på mödernet.
Men det är så tråkigt, alla är bönder, förrutom en klockare! :)
Det finns olika typer av bönder, skatte- och kronobönder, jag har också bönder eller storjordbrukare i mitt möderne.....Ni kan kolla upp bönderna i matrikeln över svenska riksdagsmän i tvåkammarriksdagen, dom kom överallt från Sverige. Min farfarsfar och min farfarsmors styvfar är med i denna matrikel.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 maj 2008, 12:57

Jag tänker bara uppdatera mig, har kommit till den sjunde generationen.

Men fortfarande ligger jag på fjärde generationen med en del luckor kvar.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2010, 11:10

Nu har jag kommit ännu längre;

Farfar:
Jag har knäckt till den femte generationen, verkligen gammaldags och det beror nog på diverse ålderskillnader mellan partners. Min farfarsmors släkt är klart eftersom jag fick en släktkarta över hennes släkt.
Farmor:
Oförändrat
Morfar:
Har fått antavlan mer eller mindre komplett ifrån en annan släktforskare.
Mormor:
Har knäckt ytterligare några anor.

Stefan

Skriv svar