Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Inlägg av Wolfblitzer » 14 maj 2003, 20:03

Hur långt har någon hittat i eran släkt?

Själv har man ju anor från Valoner på 1600 talet på Mammas sida och Soldatar och bönder från 1700 talet på Pappas (kanske till och med en präst på 1600 talet, ej säkert)

Har en kompis som har till baka till 1300 tlaet för då var släkten adlig

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 14 maj 2003, 23:05

På mammas sida är den minutiöst utforskad ned till 1500-talet, i flera fall till 1400-talet (självägande norrländska bönder). Tyvärr ingen adel i sikte, så det lär väl inte gå att komma mycket längre.

På pappas sida till stora delar 1600-talet, men källäget är betydligt sämre (brunna kyrkböcker, etc), så det är mycket kvar att leta efter. Den släkten är dock betydligt mer varierad, med stora mängder bönder, torpare, soldater, trädgårdsmästare och annat löst folk. Dessutom mer kringflyttande (i Västsverige från Värmland och nedåt, samt i Norge).

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 15 maj 2003, 13:44

Pappas sida: Kyrkan brann ner, under mystiska omständigheret i hedniska trakter, så min släkt går inte att spåra längre tillbaka än 1200-talet. Farfar hävdar med bestämdhet :roll: att det går att spåra ända tillbaka till Olof den helige. En av mina förfäder ska nämligen ha utdelat dennes baneslag någonstans i Norge.

Mammas sida: Hon är adopterad. Hon hade aldrig någon kontakt med sin biologiska mamma, så vi vet inte.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 maj 2003, 14:12

überjunge skrev:Farfar hävdar med bestämdhet :roll: att det går att spåra ända tillbaka till Olof den helige. En av mina förfäder ska nämligen ha utdelat dennes baneslag någonstans i Norge.
Det där gör det lite tveksamt om det verkligen går att spåra din släkt ända tillbaka till 1200-talet. Ta inte illa upp, men jag blir misstänksam när det är så många som kan spåra sina rötter till medeltiden och till någon adelsman eller annan känd person. Väldigt mycket släktforskning är tyvärr inte seriös.

Man ska ha mycket tur om man kan spåra sin släkt längre bak än till 1600-talet. Och man ska också tänka på att andelen adel var mycket liten. År 1751 var bara 0,51 % av Sveriges befolkning adliga. Och då hade deras andel ändå mångdubblats under 1600-talet. Sannolikheten att ha adliga anor minskar också eftersom adeln i stor utsträckning gifte sig inom den egna gruppen.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 15 maj 2003, 17:23

Jag har personligen inte gjort research själv.. men vi känner till tillbaka till 1500-talet i ingen annan stad än.. Flensburg :D

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 15 maj 2003, 17:29

Min anfader.. den första flensburg!!

Johan Hansen Flensburg

--------------------------------------------------------------------------------

Sex: M
--------------------------------------------------------------------------------
Individual Information
--------------------------------------------------------------------------------

Birth: 24 Jun 1615 - Flensburg, Slesvig, Denmark 8
Christening:
Death: 21 Sep 1693 - Malmö, Malmöhus län
Burial: 29 Sep 1693 - Malmö, Malmöhus län
Cause of Death:

• He was buried at the ? on 29 Sep 1693. 1
• He worked as a skomakare, Ålderman.
• Address: Tomt 691, Malmö.


http://www.tjocka.nu/heritage/i287.htm

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 maj 2003, 17:47

Vet du om din förfader var av dansk eller tysk nationalitet?

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 15 maj 2003, 18:01

Hans far var uppenbaligen av danskt ursprung han hette Hans Gredersen. Hans mor med skulle jag tro hon hette Kierstine Hansis.

Aistral
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 maj 2003, 18:29

Hur får ni reda på det?

Inlägg av Aistral » 15 maj 2003, 18:53

Jag fattar inte hur ni får reda på det :)

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 16 maj 2003, 11:56

Örjan skrev:
überjunge skrev:Farfar hävdar med bestämdhet :roll: att det går att spåra ända tillbaka till Olof den helige. En av mina förfäder ska nämligen ha utdelat dennes baneslag någonstans i Norge.
Det där gör det lite tveksamt om det verkligen går att spåra din släkt ända tillbaka till 1200-talet. Ta inte illa upp, men jag blir misstänksam när det är så många som kan spåra sina rötter till medeltiden och till någon adelsman eller annan känd person. Väldigt mycket släktforskning är tyvärr inte seriös.
Oj, du upptäkte visst inte ironin. Ett tips: kolla Smiliesen som jag la till för att förtydliga. :wink:

Jag har aldrig sett några namnlistor själv, men farfar hävdar att det finns. Nu är han gammal och tyvärr så dör nog intresset, vad gäller släktforskningen, med honom. Vidare så har jag aldrig hört någon som sagt emot honom. Det kan bero på många olika saker. Respekt för äldre, ointresse, realistisk syn på släktforskning, vad vet jag...


/per

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 16 maj 2003, 12:47

überjunge skrev: Oj, du upptäkte visst inte ironin. Ett tips: kolla Smiliesen som jag la till för att förtydliga. :wink:
Jo, jag fattade ironin. Men jag trodde först att den bara avsåg den där Olof den helige-historien från 1000-talet, och inte uppgiften att det gick att spåra din släkt tillbaka till 1200-talet.

Knekten
Utsparkad
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 maj 2003, 22:38
Ort: Falun

Inlägg av Knekten » 17 maj 2003, 00:03

Men finns det egentligen någon fördel med att kunna påvisa sitt släktskap med någon gammal kändis eller kunglighet? Det är ju inte precis så att man får jobb bara för att man har känd släkt som levde för ett antal hundra år sedan. Själv finner jag det bara fascinerande att veta vad mina förfäder var för figurer och kanske känna en viss stolthet om de uträttade något vettigt :)

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 17 maj 2003, 11:21

Du fattar väl att det finns andra led i hans familj!!
Och min brosa lyckades komma på en jobb intervju pga hans efternamn :lol:

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Re: Släktforskning!

Inlägg av überjunge » 17 maj 2003, 13:19

Scrooge_McDuck skrev:Det är ju roligt att göra lite egna efterforskningar och försöka släktforska lite själv. Jag har till exemplel försökt rita egna släktträd. Dessvärre har jag lämnat den idén eftersom det är så sjukt mycket jobb med det.

Finns det inget program du kan använda. Att göra ett visuellt släktträd alltså. Så slipper du rita för hand.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Släktforskning

Inlägg av Lindir » 17 maj 2003, 14:23

Scrooge_McDuck skrev:Dessutom, tror ni Christina von Otter skulle vara så känd om inte hon hade ett "von" namn?
Du menar Anne Sofie von Otter? Jag är litet tveksam till din slutsats. Visserligen hör hon inte till mina favoriter heller, men har ett sätt att sjunga som framstår som idealiskt i de kretsar där hon gjort sin största karriär - England, den internationella, utslätade skivmarknaden, osv. Och hon sjunger onekligen väldigt bra ...

Skriv svar