Hur släktforskar man i Sverige?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Aistral
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 maj 2003, 18:29

Hur släktforskar man i Sverige?

Inlägg av Aistral » 12 maj 2003, 19:16

Hej! Jag har nyss registrerat mig här på forumet och jag måste säga att det verkar riktigt intressant på många ställen. Nu till min fråga.

Är det någon som vet hur man släktforskar på bästa smidiga sätt? Är ruskigt sugen på att veta "vart man kommer ifrån".

Tack på förhand / Alexander Falldén

EGMOS
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 augusti 2002, 19:17
Ort: Skåne

Inlägg av EGMOS » 19 maj 2003, 18:32

Hej Alexander!

Maila mig på

militariadealers@yahoo.se

så ska jag hjälpa dig att släktforska!

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Re: Släktforskning

Inlägg av überjunge » 20 maj 2003, 21:57

Aistral skrev:Hej! Jag har nyss registrerat mig här på forumet och jag måste säga att det verkar riktigt intressant på många ställen. Nu till min fråga.

Är det någon som vet hur man släktforskar på bästa smidiga sätt? Är ruskigt sugen på att veta "vart man kommer ifrån".

Tack på förhand / Alexander Falldén
Frågan har varit på tapeten tidigare:
Lindir skrev:
überjunge skrev:Finns det inget program du kan använda.
Jodå, det finns flera dataprogram för släktforskare med inbyggade funktioner för grafiska framställningar av släktträd och anträd (de har naturligtvis en mängd andra ännu mer användbara funktioner). De mest kända är Holger och Disgen.
Kolla på länkarna, klicka på den blåa texten: holger o Disgen.


/per

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Släktforskning

Inlägg av Lindir » 20 maj 2003, 22:17

Aistral skrev:Är det någon som vet hur man släktforskar på bästa smidiga sätt?
Börja alltid med att samla det som redan är känt - m a o ord fråga föräldrar, mor-, farföräldrar och andra (företrädesvis äldre) släktingar om allt de vet om släktens härkomst, namn, socknar, årtal, osv. All släktforskning börjar med detta. Kolla också upp vilka som eventuellt redan har forskat om släkten, om någon sammanställt översikter över släkterna i respektive socken, osv. Har du förfäder som varit adel, präster, lärare, politiker, militärer eller andra offentliga personer är chansen stor att en del uppgifter går att hitta utgivna i böcker. Många släktutredningar, inkl betydligt mer obemärkta personer än ovan, finns också på Nätet - gör en sökning på de namn du känner till och se vad du eventuellt finner.

Först efter att ha kollat alla dessa frågor kommer den egna forskningen.

För en genomgång för nybörjare, klicka på denna länk, och därefter på rubriken "nybörjare" långt upp i det stora fönstret. Där finns vidare länkar.

Lycka till, och fråga gärna vidare när frågorna kommer!

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 21 maj 2003, 09:20

Kyrkobokföringen brukar vara rätt användbar.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 maj 2003, 00:20

Håller med Lindir, det första är att fråga dem som lever efter så mycket fakta som möjligt. det blir till slut en dag den värdefullaste informationen eftersom inga arkiv kan bistå med detta den dag de är borta...

Lite sökande tillsammans med gamla släktingar lönar sig också:

Sök efter datum och orter, för födsel, flytt bröllop och och död.

Utan ort står man sig slätt, och även om man vet orten är det åratals jobb om man inte vet årtal. har man månaden är det nån timmes arbete, och har hela datumet kan det gå på några minuter.

Alltså utan ort och datum kan man inte forska!

Nästa steg på arkiv blir nämligen att kolla genom födelseböcker, husförhörslängder och dödböcker.

I födelseböckerna får du informationen om båda föräldrarna.

I husförhörslängderna ser du sedan syskon och eventuella morföräldrar mm. boende i hemmet. Försvinner de plötsligt är nästa steg dödböckerna, där ofta födelsedatum står, eller giftoböcker.

Också börjar det om från början igen.

I kontakten med de äldre släktingarna krävs mycket tålamod, de vill hellre prata av sig om allt som hände än försöka komma fram till var X verklgen var född, och när.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 20:55

Nu när man har grävt lite grann i forumet så hittade jag en tråd som mer eller mindre varit i glömska och som är värt att låta den återuppstå igen. Jag tillägga det som Lindir skrev att man skall börja söka hos dem som ännu är levande. Det är en bra början, jag har släktforskat lite grann och har ett par betydelsefulla släktingar i min antavla. Släkthistoria är någon typ av historia det med, se också min tråd om "Historia och släktforskning". Söker man efter släktingar i kyrkoböcker så hittar man alltid nåt som har med lokalhistoria att göra. Det går att finna vad som helst hos en socken om man bara jobbar lite enträget och när en släkting kommer fram, så kan man göra en personhistoria i en kronologisk ordning.

Kommer man bara igång så är det lätt, hör också med andra släktingar som också håller på med samma sak, ni kan ju hitta likheter eller så är en gren redan utforskat.

Stefan

Bruce Foxton
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 maj 2006, 18:02
Ort: Sverige

Inlägg av Bruce Foxton » 13 maj 2006, 19:33

Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd men jag tyckte det var lite onödigt att starta en ny.

Jag har under flera års tid funderat på att börja släktforska. Tycker det vore kul att veta var mina förfäder kommer ifrån, vad dom arbetade med och så vidare. För något år sedan minns jag också att jag laddade hem någon demoverision av ett släktforskarprogram. Tråkigt nog körde jag fast direkt, min mor och far var aldrig gifta vilket programet verkade ta för givet. Min far har nu i efterhand gift sig med en annan kvinna. Likaså har jag och min ena bror inte samma far och min andra bror och jag har inte samma mor. Det var väldigt krångligt att få in det korrekt i programet.

Tänkte ställa lite basic frågor.

1. Finns det något bra (se ovan) och lätthanterligt program för släktforskning, helst på svenska och gärna billigt?

2. Vilka uppgifter bör och kan man kolla upp? Namn, födelsedatum, dödsdatum, bostadsort och yrke?

3. När man har pumpat ur släkten all information om sina förfäder, vad gör man då? Idag bor jag inte på den ort som jag härstammar ifrån, måste jag åka till min gamla stad och kolla arkiven där eller kan man beställa informationen hem till brevlådan?

4. Kan man släktforska ihop med en vän? Vi härstammar från samma stad så till en början borde det åtminstone gå bra.

5. Hur mycket kostar det att släktforska? Får man betala för att kolla igenom gamla arkiv? Blir det mycket resande?

Tack på förhand!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2006, 01:06

Bruce Foxton skrev:Förlåt för att jag drar upp en gammal tråd men jag tyckte det var lite onödigt att starta en ny.

Jag har under flera års tid funderat på att börja släktforska. Tycker det vore kul att veta var mina förfäder kommer ifrån, vad dom arbetade med och så vidare. För något år sedan minns jag också att jag laddade hem någon demoverision av ett släktforskarprogram. Tråkigt nog körde jag fast direkt, min mor och far var aldrig gifta vilket programet verkade ta för givet. Min far har nu i efterhand gift sig med en annan kvinna. Likaså har jag och min ena bror inte samma far och min andra bror och jag har inte samma mor. Det var väldigt krångligt att få in det korrekt i programet.

Tänkte ställa lite basic frågor.

1. Finns det något bra (se ovan) och lätthanterligt program för släktforskning, helst på svenska och gärna billigt?

2. Vilka uppgifter bör och kan man kolla upp? Namn, födelsedatum, dödsdatum, bostadsort och yrke?

3. När man har pumpat ur släkten all information om sina förfäder, vad gör man då? Idag bor jag inte på den ort som jag härstammar ifrån, måste jag åka till min gamla stad och kolla arkiven där eller kan man beställa informationen hem till brevlådan?

4. Kan man släktforska ihop med en vän? Vi härstammar från samma stad så till en början borde det åtminstone gå bra.

5. Hur mycket kostar det att släktforska? Får man betala för att kolla igenom gamla arkiv? Blir det mycket resande?

Tack på förhand!
1) Titta gärna till länksamlingen på http://www.genealogi.se eller alternativt om du har släkt i västsverige på http://www.slaktdata.org

2) Du spårar med hjälp av den nästa namn, födelseort, bostadsort etc

3) Du kan vända dig till någon av landsarkiven i; Uppsala, Göteborg, Härnösand, Lund, Vadstena eller Luleå samt Riksarkivet eller http://www.genline.se(håller på att få alla kyrkoböcker i Sverige):

4) Ni kan komplettera med varandra, har den ena problem att tyda en text så kanske den andre kan komplettera.

5) På http://www.genline.se kostar det, på landsarkiven är det i stort sett gratis, kan varierar något.

Stefan

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 15 maj 2006, 13:05

Bruce Foxton skrev:2. Vilka uppgifter bör och kan man kolla upp?
Personernas:
- Namn.
- Födelsedatum och födelseort (hus, by, socken, län).
- Föräldrar.
- Var personen bott och flyttat. (t.ex. en statare kan ha flyttat 1 gång per år i 40 års tid, kan bli 40 olika platser)
- Yrke(n).
- Eventuell maka/make.
- Barn.
- Dödsdatum och ort.

Och sen allt övrigt du hittar.. Och skriv ALLTID upp källorna!
Bruce Foxton skrev: 5. Hur mycket kostar det att släktforska? Får man betala för att kolla igenom gamla arkiv? Blir det mycket resande?
Det kostar så mycket man själv vill betala.. Att fråga sin släkt kostar ju som mesta ett telefonsamtal eller en resa. Att leta på internet kostar ju det du betalar för det.. Ett abonemang hos Genline kostar ju t.ex. 195:- för 20 dagar. Att leta på landsarkivet kostar ju resan dit och eventuella avgifter om man t.ex. vill kopiera något. Vill du att landsarkivet ska leta upp uppgifter till dig så har de sina avgifter för det. Ska du ha några av de databaser på CD som getts ut så får du betala för det.. Att anlita en person som gör en släktutredning kostar dig ett antal tusenlappar..

Så mitt råd:
1) Fråga släkten.
2) Sök på nätet och fråga på t.ex. Anbytarforum, http://www.genealogi.se. Finns massvis av hjälpsamma släktforskare!
3) Skaffa Genlineabonemang och sök själv.

Dessa tre första stegen kostar dig kanske 200:-

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juni 2006, 15:10

En kompletteringstråd.

viewtopic.php?t=21880

Där kan man få reda på lite släkter eller personer, eller rättare sagt att hitta dem man söker.

Stefan

Skriv svar