Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 januari 2022, 19:58

Jag har fått ärva en 228 år gammal brudkista med originalnyckeln fortfarande kvar. Möbeln är alltså från år 1794 och fortfarande i jättefint skick! Jag har bl.a. hittat en gammal pipa inuti brudkistan utöver fotografier och gamla tidningar.

På framsidan av brudkistan har någon i min släkt med pensel skrivit "År 1794" och sedan initialerna "S S S".

Ikväll när jag tittade genom släktforskningen i rakt nedstigande led på min fars sida så hittade jag min anteckningarna om min farfars farfars far, inflyttad utomstads ifrån till min farfars farfars mors hemgård. Denna gård finns mig veterligen fortfarande kvar i min fars släkts ägo.

De gifte sig år 1792 och två år senare, 1794, föddes min farfars farfar Sven Svensson.

Jag vet inte vilket yrke min farfars farfars far hade, men är det tänkbart att han gjorde / lät göra brudkistan åt min farfars farfars mor som en present efter min farfars farfars födsel?

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av Markus Holst » 28 januari 2022, 22:13

Den nämnde Sven Svensson är den förstfödde sonen och har nog därför fått samma förnamn som sin farfar. Troligen finns det därför tre generationer Sven Svensson. Troligen hette hans hustru något på S hon också, vilket ger tre S på kistan. Jag tror du har rätt om att kistan är gjord till hustrun, men initialerna är nog inte sonens.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 januari 2022, 06:12

Min farfars farfars mor hette Bengtsson i efternamn men i min farfars farfars fars fall så hette hans farfar Sven Svensson och hans far Erik Svensson, vilket verkar logiskt då min farfars farfars far hette Sven Eriksson. Däremot hette min farfars farfars mors farfar Svensson i efternamn.

Min farfars farfars farfar, alltså Erik Svensson, dog relativt sett ganska ung och blev bara 37 år. Han dog när min farfars farfars far bara var 7 år gammal.

Så kanske då initialerna "S S S" var ett sätt att markera att det fanns tre generationer Svensson.

HGS

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av adlercreutz » 29 januari 2022, 10:09

Gårdsnamn eller byanamn? Eller socken?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av Hans » 29 januari 2022, 10:45

Du slår mig, min är bara från 1828. Arvegods från min farmor och farfar och jag har inte den minsta aning om ursprunget. Skall vid tillfälle ta en bild.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 januari 2022, 11:27

Farfars farfars farfar, Erik Svensson, var från Åsared och levde mellan 1734 och 1771. Mig veterligen så levde han hela livet i Åsared.

Farfars farfars far hette Sven Eriksson, var också från Åsared och var född 1763 (något dödsår har jag inte på honom). Han flyttade senare till Daräng Gård.

Farfars farfar hette Sven Svensson, var född i Daräng Gård utanför Habo Kyrka och levde mellan 1794 och 1879.

Just Daräng Gård är mig veterligen fortfarande i min släkts ägo, och det minst sedan 1600-talet, sannolikt ännu längre tillbaka.

Hans son, min farfars far, som hette Johan Svensson, fick i sin tur 9 barn, varav 8 överlevde till vuxen ålder och fick egna barn. Det är en jättestor släkt.

HGS
Senast redigerad av 1 HomeGuardSoldier, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av HomeGuardSoldier » 29 januari 2022, 11:30

Hans skrev:
29 januari 2022, 10:45
Du slår mig, min är bara från 1828. Arvegods från min farmor och farfar och jag har inte den minsta aning om ursprunget. Skall vid tillfälle ta en bild.

MVH

Hans
Det är inte så "bara", Hans. Det är en ovärderlig släktklenod, som du säkert både är och ska vara mycket rädd om. Förhoppningsvis så kommer dina barn att vilja ta över den och föra den vidare i släkten.

HGS

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Fråga om 228 år gammal ärvd möbel

Inlägg av adlercreutz » 29 januari 2022, 11:48

HomeGuardSoldier skrev:
29 januari 2022, 11:27
Farfars farfars farfar, Erik Svensson, var från Åsared och levde mellan 1734 och 1771. Mig veterligen så levde han hela livet i Åsared.

Farfars farfars far hette Sven Eriksson, var också från Åsared och var född 1763 (något dödsår har jag inte på honom). Han flyttade senare till Daräng Gård.

Farfars farfar hette Sven Svensson, var född i Daräng Gård utanför Habo Kyrka och levde mellan 1794 och 1879.

Just Daräng Gård är mig veterligen fortfarande i min släkts ägo, och det minst sedan 1600-talet, sannolikt ännu längre tillbaka.

Hans son, min farfars far, som hette Johan Svensson, fick i sin tur 9 barn, varav 8 överlevde till vuxen ålder och fick egna barn. Det är en jättestor släkt.

HGS
Inga ”S” där alltså, då kan man stryka den hypotesen :)

Skriv svar