Forskning i Finland

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Forskning i Finland

Inlägg av koroshiya » 30 april 2018, 22:05

Hej!

Efter ett antal samtal med morsan, började jag igår försöka finna lite info om hennes finska släktingar. Men jag har inte kommit så långt.

Jag finner mormors namn på diverse ställen, och även så morbrors och morfars, men jag fixar inte att kunna koppla ihop mormor och morfar med en kull, eller med dessas föräldrar. Ett ställe jag var på hade inscannade kyrkoböcker. Man var dock tvungen att vara medlem för att få info i böcker som var yngre än 125 år.

Vad jag har fått reda på av mamma är namn och/eller födelsedatum och sådant på följande.

Mormor: Hulda Margareeta Ojala, 15-08-05, 30-3-56, Haukipudas (nu en del av Uleåborg)
Morfar: Anton Aksel Paananen, 13-03-01, 19-07-78
Morbror: Aulis Juhani Paananen, 17-03-43, 23-11-97

Exakta datum kommer i vissa fall från gravstenar.

http://haudat.genealogia.fi/php/haudat1 ... 2&id=26064
http://haudat.genealogia.fi/php/haudat1 ... 2&id=37121

Mamma säger att mormor hade en broder som slogs i kriget. För den sakens skull har jag letat efter Ojalas från Haukipudas, och hittat en Aaro Olavi som var soldat. Denne är dock född 1917: tolv år yngre än mormor, men det kan ändå vara en broder eller en halvbroder. Oavsett vem min mammas riktige morbror var, är det en som levde åtminstone in på sena 50-talet och vidare.

Enda mer info jag har är att morfars syster varnade mormor, och tyckte att morfar inte var en trevlig typ :) = Anton Aksel måste ha haft åtminstone ett syskon.

Mormor går att finna lite här och där: på hålkort för dödslistor, och på en lista över strejkande vid sågen i Haukipudas, men inte fan har jag fattat vad hon jobbade med. Minns jag rätt stod det, Kiempen, vaun lat.

Allt nog, det måste finnas ett någorlunda enkelt sätt att finna information om mormors och morfars syskon och föräldrar. Om man gissar om mormor borde ju föräldrarna också heta Ojala och ha bott i Haukipudas, och gå att finna, osv.

All hjälp emottages tacksamt :) Det hade varit roligt att finna några levande släktingar, och kanske hälsa på.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Forskning i Finland

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2018, 07:22

"Kimpien" = genitiv pluralis av "kimpi", bräda för tillverkning av laggkärl.
"Vaun lat" = "vaunuunlatoja" (el.dyl.) = yrkestitel för en sågarbetare som lägger brädor på varandra i en vagn, d.v.s. en lastare (som syns ha varit ett kvinnojobb)

Hennes födelseort var Pudasjärvi, så kanske hittar man någonting där?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Forskning i Finland

Inlägg av koroshiya » 1 maj 2018, 19:11

Femtiotrean skrev:"Kimpien" = genitiv pluralis av "kimpi", bräda för tillverkning av laggkärl.
"Vaun lat" = "vaunuunlatoja" (el.dyl.) = yrkestitel för en sågarbetare som lägger brädor på varandra i en vagn, d.v.s. en lastare (som syns ha varit ett kvinnojobb)

Hennes födelseort var Pudasjärvi, så kanske hittar man någonting där?
Tack för informationen. Jag körde uttrycket i en autoöversättare, men det gick ju inte :)

Ja, jag såg orten Pudasjärvi på ett hålkort över avlidna. Ska göra som du säger och leta efter familjerna där.

Skriv svar