Skeppsbroadel

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Skeppsbroadel

Inlägg av Ralf Palmgren » 31 augusti 2013, 22:54

Jag har stött på begreppet "skeppsbroadel". Vad är det som avses med begreppet? Vilka släkter är inkluderade i gruppen? Jag skulle vilja veta om jag härstammar från familjer som var skeppsbroadel eller var nära besläktade med dem.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Martin Lundvall » 31 augusti 2013, 23:09

Köpmannafamiljer som blev rika på Skeppsbron i Stockholm.
Trots en svår ekonomisk tillbakagång efter 1760, då det statliga stödet till manufakturen drogs in, blev Skeppsbron fortfarande centrum för Stockholms handel.

De som bodde och hade sina företag här var oftast förmögna grosshandlare som kallades "Skeppsbroadeln".[9] Bland dem fanns flera betydande "Skeppsbrodynastier"; Hebbe, ursprungligen från Greifswald och Küsel invandrad från Lübeck, dessutom familjerna Tottie och Arfwedson med det framgångsrika handelshuset Tottie & Arfwedson, som fanns i Tottieska huset.
/Martin

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Valdemar Sappi » 31 augusti 2013, 23:51

En annan sådan släkt är väll Törne. Borgmästaren Hans Olofsson Törne gifte sig 1652 med Ingrid Ekenbom, änka efter Carl Piper.
Det gör borgmästaren till styvfar till den förste greven Carl Piper, Karl XII:s 'statsminister'.
Nio adliga ätter med namnet Törne kommer från borgmästaren och greve Carl Pipers halvsyskon.
Törne, von Törne, Törnstierna, Törnbladh o.de friherrliga o. grevliga ätterna Törnflycht.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 september 2013, 10:09

Jag har bland annat borgare och en som var borgarståndets talman och justitieborgmästare i Stockholm med bland mina förfäder i Stockholm. De levde under främst 1600- och 1700-talen. Det finns även andra handelsmän i Stockholm med i släktforskningen. De är dock inte i nedstigande led. Kan någon av dem kan ha tillhört "skeppsbroadeln"?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Psilander » 2 september 2013, 16:22

"Skeppsbroadel" är mer ett begrepp för de rika köpmannafamiljer som 1700-talet började spela i samma liga som den riktiga adeln (som var rika på jord). Ofta var inte inte "skeppsbroadeln" introducerad i rRddarhuset (flera familjer blev det säkert med tiden). Namnet kommer av att de hade hus och rörelse på Skeppsbron i Stockholm.

Den mest kända köpmannafamiljen i Stockholm under frihetstiden var familjen Grill. De hade ett stort hus i kvartert Cepheus vid Stortorget i Gamla stan som fortfarande heter Grillska huset och stadsmissionen huserar där.

I bland så används nog ordet lite som snobb dvs sine nobilie "dvs Fin men utan adelskap".

Kan nog inte räkna in mig där även om familjen både haft burskap och drivit rörelse på Skeppsbron men under 1800-talet.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 september 2013, 18:08

Hur fint är det att i dag bo i området kring Skeppsbron och Gamla stan i Stockholm?

Jag härstammar från de borgerliga familjerna Petre och Dress under 1600-talet. Jag har dock förstått att den så kallade skeppsbroadeln bestod av de rikaste och mäktigaste borgerliga familjerna i Stockholm under frihetstiden på 1700-talet. Då härstammar jag från borgarståndets talman i Stockholm under början av 1700-talet Anders Hylthen som blev adlad von Hylteen och tillhörde den nu utdöda Adliga ätten, von Hylteen, nr 1482. Jag är inte ättling till borgerliga familjer i Stockholm under frihetstiden. Jag undrar om jag är släkt med familjer som tillhörde skeppsbroadeln. Hur kan jag ta reda på det? Finns det en lista på vilka familjer det rörde sig om?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av LasseMaja » 10 september 2013, 20:37

Ralf Palmgren skrev:Hur fint är det att i dag bo i området kring Skeppsbron och Gamla stan i Stockholm?
Det är ganska dyrt iallafall. En lägenhet i gamla stan kostar som en herrgård i bergslagen. I Stockholms innerstad finns det dock lägenheter som är hyresrätter eller som ärvts, vilket gör att en del ej så välbeställda bor här och där på fina adresser.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av von Adler » 10 september 2013, 23:17

För att ge en referens på vad bostadsrätterna kostar på Skeppsbron (inklusive Österlånggatan, vilket är den första paralella gatan till Skeppsborn) kommer här lite siffror från hemnet.

6 rum, 141 kvm, 8 400 000kr.
6 rum, 205 kvm, 15 500 000kr.
1 rum, 19kvm, 2 400 000kr.
3 rum, 104 kvm, 6 995 000kr.
3 rum, 124kvm, 8 000 000kr.

Som synes är priserna astronomiska.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Psilander » 10 september 2013, 23:46

Man skall inte hänga upp sig på lägenhetspriserna, hela Stockholm har ett avsevärt högre prisläge än övriga landet. Även förorter som Hammarby sjöstad har höga priser. Som boendes i Gamla stan kan jag säga att GS är rätt polariserat dvs det är antingen eller som gäller där. Det är en storportion kultmänniskor(tanter i henna färgat hår, eko-kläder från Gotland och med bra skilsmässor i bagaget) som bor där samt rikare borgerliga familjer. Gamla Stan har i mycket karaktären av småstad, med alla känner alla mentalitet osv, ofta har familjerna långa anor i Gamla stan. Östermalm (där jag också bott) har mer snobb stämpel och nyrikt klientel. Det krävs ett lite annat sinnelag att bo i GS, man måste vara ödmjuk och förstå historien, det skär i mig i bland när man hör hur nyrika tomtar vill köpa lägenhet där och förväntar sig bo i nått med öppen planlösning. Då finns Sjöstan. I GS så skall man se charmen med sneda hörn, inga räta vinklar och ojämn värme.

Snittpriset på en lägenhet i Gamla stan är runt 80-85kkr kvm. Gamla Stan är en bra stadsdel för att mäta tendenserna i Stockholms bostadsmarkanad, för mycket av svängningarna börjar där.

Jag har faktiskt spekulerat på den den stora 205 kvm lägenheten och kan väl säga de får aldrig ut det priset, den har gignatiskt renoveringsbehov men är iofs en riktigt oslipad pärla av 1870-tal.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Donkeyman » 11 september 2013, 08:01

Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden för att Gamla Stan skall ha en helt annan status. För 50 år sedan var Söder, Gamla Stan och Klara att beteckna som bottenskiktet i Stockholms bostadsmarknad där det i grunden bara bodde "enklare" folk. Med undantag för några paradadresser i alla tre områdena. I dag är Klara utplånat medan Gamla Stan och Söder till stor del (men inte helt) har bytt befolkning.

Det klientel som tidigare bodde i de mest centrala områdena i Stockholm har flyttat utåt i två steg. Först till närförorterna och senare vidare till det som populärt kallas "betongen". Det vill säga yttre områden från 70-talets miljonprogram. Men det finns som Psilander skriver "vanligt folk" som fortfarande biter sig kvar i centrala lägen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av von Adler » 11 september 2013, 09:01

Det är intressant att klassisk söderdialekt numera hörs i i Högdalen och Bagarmossen snarare än på söder.

Årsta, där jag bor, börjar bli mycket av söder. Jag räknade häromdagen ut att det finns 21 matställen mellan Årstaberg och Johanneshov. De unga par och ensamstående i karrären som flyttar till Årsta äter gärna ute eller tar med sig hämtmat hem.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 december 2014, 16:45

Jag har nu lärt mig att begreppet Skeppsbroadel används om de förmögna borgarfamiljerna i Gamla stan i Stockholm under frihetstiden på 1700-talet. Jag härstammar inte från dessa familjer.

Under Stormaktstiden på 1600-talet och i början av 1700-talet fanns det mycket förmögna borgerliga familjer som var förmögna på krigsindustrin. De hade nära kontakter med Bergslagen och handelsstäderna i västra Mälardalen som Arboga och Köping. Dessa rika borgerliga familjer var bland annat bosatta i Stockholm. De hade en stor förmögenhet baserad på krigsindustrin. Jag härstammar från dylika borgerliga familjer. Skeppsbroadeln är således inte någonting nytt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av a81 » 29 december 2014, 12:22

von Adler skrev:Det är intressant att klassisk söderdialekt numera hörs i i Högdalen och Bagarmossen snarare än på söder.

Årsta, där jag bor, börjar bli mycket av söder. Jag räknade häromdagen ut att det finns 21 matställen mellan Årstaberg och Johanneshov. De unga par och ensamstående i karrären som flyttar till Årsta äter gärna ute eller tar med sig hämtmat hem.
Känner igen detta fenomen från Uppsala. Innerstaden är till största del befolkad av relativt välbetalda ensamstående och par runt 30 år, sällan uppväxta i Uppsalatrakten och som ofta pendlar till Stockholm. Lite längre från stadskärnan, men fortfarande i flerfamiljshus, bor också ensamstående och par runt 30 år (oftare uppväxta i Uppsalatrakten) men dessutom småbarnsfamiljer, ännu yngre personer och pensionärer. I liknande områden men hyresrätter bor till ofta personer med utländsk bakgrund eller ensamstående med svag ekonomi. Längre ut ligger villa- och radhusområden (ofta ca 1 mil från stadskärnan) där alltifrån småbarnsfamiljer till mycket gamla pensionärer bor.

Min poäng är att de mera infödda stockholmarna eller uppsalaborna ofta bor i utkanten av eller utanför själva staden. Det är ofta inflyttade ungdomar som lever storstadsliv mitt i staden och till exempel inte har bil.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av Psilander » 30 december 2014, 16:13

Som 10.e (och 11.e) generation Stockholmare, torde jag vara undantaget som bekräftar regeln. Är faktiskt nästan tillbaka i samma kvarter där familjen haft rörelse (Bokbinderiet Argus) i Gamla stan under 150år, det såldes på 50-talet.

Barnfamiljerna är på väg tillbaka till stan, främst Kungsholmen, runt Nytorget och lite Gamla stan.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Skeppsbroadel

Inlägg av von Adler » 2 januari 2015, 15:30

Ja, trenden att familjer köper hus en bit utanför när de får barn har brutits - allt fler barnfamiljer föredrar att bo i innerstaden. En slags omvänd grön våg.

Skriv svar