De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Sturemordet
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 maj 2013, 21:25

De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Inlägg av Sturemordet » 4 maj 2013, 21:32

Väl mött! Jag har en fråga som ny medlem, och förblir, på ett gammalmodigt vis, tacksam för svar!

Gustav Vasas mor var syster med Svante Stures (den yngre) mor; eller närmare bestämt halvsyster. Alltså Cecilia Månsdotter Eka (Gustav Vasas mor) är halvsyster med Kristina Nilsdotter Gyllenstierna (Svante Sture den yngres mor).

1. Sade man "halvsyster" till varandra på denna tid - eller var man bara "syster"? Hur hade de addresserat varandra?

Vidare. Gustav Vasa och Svante Sture den yngre har mödrar som är syskon med varandra; det gör dem till kusiner (halvkusiner om man ska vara pedantisk).

2. Kallade man sig för "kusin", och kallade de varandra för "kusin"?

Gustav Vasa får sedan ett barn, Erik VIX, som gör sin fars kusin, samme Svante Sture vi nämnt, till greve.

3. Hur addresseras Svante Sture som Greve när han tilltalas av konungen?

4. Om Gustav och Svante Sture är kusiner, vad blir då Erik XIV till Svante och Svante till Erik ur släcktmässig synvinkel? Var Svante fortfarande en "kusin" till Erik XIV eller farbror - eller ingetdera? Jag frågar eftersom att man under samma tid i England använde ordet "cousin" för farbror och brorson mm.

5. Beträffande denna "yngre" stureätt. De härstämmar egentligen från Natt och Dag. Är det någon som vet om Svante Sture vidnämndes vid "Sture" eller "Natt och Dag"?

Tack igen.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Inlägg av Valdemar Sappi » 5 maj 2013, 00:40

Jag har studerat den här tidens släktrelationer en hel del. En av axlarna i mina studier har varit halvsyskonens mor Sigrid Eskilsdoter Baners svägerskas far, Laurids Axelsen Thott. En av de berömda Axelsönerna. Ägare till Djurgården i Stockholm bl.a. http://roskildehistorie.dk/stamtavler/a ... /Baner.htm
Jag hittade inga exempel på beskrivningar av halvsyskon. Halvbröder är bröder. Halvsystrar är systrar, osv.

Den enda beskrivning jag hittat i originalhandlingarna som dyker upp ibland är nepos, som är antingen brorson eller systerson.

Släktbanden beskrivs istället till exempel utifrån den väg arvet av stora godsmassor gått. Det var t.ex. mycket vanligt vid denna tid att den som ärvde gods efter en mormor eller mor, tog dennes ättenamn. Ibland behöll ättlingarna det nya ättenamnet. Ibland gick de tillbaks till sitt ursprungliga namn. Laurids Thott själv tog själv namnet Lasse Bilde, just för att han hade arv efter släkten Bille som då kallade sig för Bilde. Även hans svåger Jep Knutsen tog namnet Bilde. Den första i släkten Bildt som förde det ättenamnet.
Några exempel på detta bruk finns i de två studier du hittar här: http://web.comhem.se/rovriddarna/bildt/bildt.htm
Om Lasse Bilde och Jep Bilde kan man läsa i "Striden om Stövring och släkten Bildt/Juul".
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Inlägg av lampros » 5 maj 2013, 06:12

Gällande tilltal mellan halvsyskson: inte ens idag säger väl, de som är det, "halvbror" eller "halvsyster" till varandra...?

Och om det är en roman (?), kan du tryggt använda tilltalsordet "syster". Något annat låter tillgjort.

Återigen, hur man ska veta hur man tilltalade varandra kusiner emellan -- om det ska användas i fiktivt sammanhang, kör på kusin!

F.ö heter det "släkt", inte "släckt".

Ulla von Kunhardt
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 mars 2020, 16:34
Ort: Danmark, Skåne, Sverige

Re: De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Inlägg av Ulla von Kunhardt » 5 april 2020, 19:30

Hej!,
Jag vill gärna få tag på de nämnda studierna om hur man i samband med arvsskiften använde familjenamnen till dem man var släkt med och med vilka man skiftade. Tex. Lasse Bilde (Laurids Axelsen Thott?) och Jep Knutsen Bilde (Thott). De var svågrar, gifta med systrar Viffert, men dog före det arvsskifte 1493 som jag är ute efter och som gällde arvingarna till dessa personer. Vilka var då de egentliga personerna som använde sig av "pseudonymerna"?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Ulla von Kunhardt

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2020, 19:47

Använde man alls familjenamn på den tiden? Är inte det något vi lagt på dem i efterhand?

Ulla von Kunhardt
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 mars 2020, 16:34
Ort: Danmark, Skåne, Sverige

Re: De goda Sturarna och de mäktiga Vasarna

Inlägg av Ulla von Kunhardt » 16 september 2020, 21:54

Ja just i detta fallet gjorde man det1493 vid arvskiftet mellan Lasse Bilde (Thott) och hans svåger Jep Knutsen Bilde.

Skriv svar