Överlevde romerska adelsätter Roms fall och medeltid?

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Överlevde romerska adelsätter Roms fall och medeltid?

Inlägg av Karl XVII » 18 maj 2013, 02:47

Det finns ju personnamn som överlevt från Romarrikets dagar, exempelvis namn som slutar på -us. Därför är det rimligt att anta att det även överlevt ätter. Blodsband har alltid varit av största vikt för människan genom historien.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Överlevde romerska adelsätter Roms fall och medeltid?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 5 juli 2013, 22:47

Karl XVII skrev:Det finns ju personnamn som överlevt från Romarrikets dagar, exempelvis namn som slutar på -us. Därför är det rimligt att anta att det även överlevt ätter. Blodsband har alltid varit av största vikt för människan genom historien.
Namn på -us är väl ofta svenska och sverigefinska akademikerätter?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Överlevde romerska adelsätter Roms fall och medeltid?

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 juli 2013, 00:25

Det är ett extremt långt tidspann vi pratar om här så den här härledningen är mycket långsökt...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Överlevde romerska adelsätter Roms fall och medeltid?

Inlägg av Ralf Palmgren » 7 juli 2013, 08:48

Det var mycket vanligt för framför allt prästsläkter under tidigmodern tid att bära latinska varianter av efternamn. Det förekom även efternamn baserade på grekiska. Det här har jag själv stött på i min egen släktforskning. Under medeltiden och delvis ännu i början av den tidigmoderna tiden var latinet det främsta skriftspråket. Under den här tiden användes latinska former av personnamnen. Det här förekommer i de skriftliga källorna från den här tiden. Det var latinet som hade sina rötter i antikens romerska rike och inte direkt personerna eller släkterna som använde de latinska namnen.

Skriv svar