Hur långt räknar ni släkten

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Valdemar Sappi » 18 oktober 2012, 09:02

På manssidan blir det inte så långt. Stamfadern är borgmästaren Berndt Piper i Viborg född i Lûbeck. Död 1635. Spännande att hans ene son Henrik var överborgmästare i Nyens, blivande St Petersburg, samt kommisarie i Novgorod. Fyra av Berndts sonsöner blev adlade som fyra olika ätter. Fyra rösträtter istället för en. Kungen behövde kanske tjänstvilliga röster i riddarhuset. Min gren är Carl Pipers gren, Karl XII närmaste man, död i St Petersburg i fångenskap. Hemförd till Ängsö i saltad kista.

Mer spännnade är min farfarsfars ingifte i släkten Horneman, det namn jag bär. Stamfadern för den släkten är hr Elf/Helf av Horsens, hövitsman i Estland. Gift med en dotter till ärkebiskop Absalons syster Ingefred Assersdater Hvide.
Genom jarl Skjalm Hvide går banden längre tillbaks än forskarna är eniga om...

Min farfarfar var oäkta son till greven o. ministern Charles-Emil på Löfstad och förstepigan Carin. C-Es mor var Axel Fersens syster o. arvinge. Generna är övertydliga bevis för släktskapet. Greven gjorde dessutom ovanligt mycket för sin ende son. Utbildning, bra jobb o. gifte. Styvfaderns stamfar var värmlandssmeden Halfvard Blomström. Mysko att en vallon på 1600-talet kallade sig Halfvard.

Mest spännande är det att Hornemans är ägare till Harald Hårdrådes och jarl Skule Bårdsöns Rein än idag. På kvinnosidan är Hornemans ättlingar till jarl Skule, den enda överlevande grenen av den engelsaxiska kungahuset; Toste-grenen som flydde landet 1066. De fick Rein kort efter 1066. Den här vägen går mina rötter längt tillbaks i tiden.
Intressant är att tre av ätterna Piper fick hjorten i vapnet, samt ett träd. Det vapen som är Hornemans uråldriga vapen.

Brukade sitta uppe på toppen av en torntrappa i klosterruinen där uppe på borgkullen och titta ut över nejden. Tog med en kudde och en bok. Då kände jag "historiens vingslag".
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar