Hur långt räknar ni släkten

Diskussioner kring släktforskning.
Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Targenor » 17 augusti 2012, 20:21

Hur långt räknar ni släkten då ni släktforskar, är det i rakt nedstigande led, eller går ni ut på syskon åt era förfäder och räknar dom som släkt, själv har jag runt 2100 personer i min forskning men det är också för jag gått ut på syskon och syskonbarn en del, men vart tycker ni det tar stopp egentligen när man forskar om sin egen släkt?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Dalmas » 17 augusti 2012, 21:45

Min far som hållit på 8h/dag, 200 dar om året sedan hans pensionering 2004, har nått en 6000 namn eller nåt. Då har han alla anor till hans barnbarn. Han har hela vägen nöjt sig med syskon. Han har lagt krutet på att få ner det som står nedtecknat om dem osv.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av vittorioso » 18 augusti 2012, 23:49

För tillfället ligger jag på cirka 3100 namn & då har jag bara forskar i 1 år... Sen så har jag ju bara forskat på det rakt nedstigande ledet så förmodligen kommer jag väl få 6000 namn nästa år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 oktober 2012, 18:39

Jag har en ana som räcker till 1520-talet då en släkting dog på Åsundens is vid Ulricehamn och samma slag som Sten Sture d y också blev dödligt sårat.

Vet inte hur många namn jag har, men det är åtminstone 400 namn, men då har jag mestadels forskat i raka led medan de andra bara kom med ändå.

Stefan

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Nimrod-S » 15 oktober 2012, 19:20

Rakt nedstigande känns mest rätt som släkt tycker jag.
Den äldsta jag har rakt nedstigande är född 1630.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 oktober 2012, 20:14

Jag har hållit på med släktforskning i kanske 12 år nu. Om jag ser endast på min egen svärdssidan så är mina förfäder kända sedan början av 1700-talet. Släkten har utforskats flera gånger så jag har inte själv satsat så mycket på att göra annat än att samla ihop informationen i min egen släktforskning. Om jag däremot ser på mitt hela släktträd så levde de första historiskt kända förfäderna i Austrasien och Neustrien i slutet av 500-talet och början av 600-talet. Linjerna är dokumenterade då de till största delen består av först härskare och sedan adel för att till sist komma till mig.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Göstring » 15 oktober 2012, 21:15

Hur långt man räknar beror på vilka källkritiska krav man har. Jag har inte själv sysslat med äldre adels- och furstegenealogier och vågar inte göra någon riktig bedömning av hur troligt det är att de stämmer.

I vissa fall räknar jag härstamning från kända personer födda på 1500-talet även om det kan finnas uppgifter om äldre släktled.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av sonderling » 16 oktober 2012, 15:15

Ja ja nu fattade jag.
Trodde först du menade hur långt bak.

Min farsa släktforskar och detta ämne tagnerar ett ämne som jag tänkt ta upp.
Nämnligen att jag tror att man räknar vad som är släkt i USA större än i Sverige.
Så mitt svar är allt! Min farsa har räknar in minsta jäkla brylling och oäktning. (till en del människors irritation) Och han har t.o.m nystat lite i min frus släkt. (ja vet inte om de uppskattar det)

Jag vet inte hur han gör men mycket verkar tack vare internet, man kan tydligen hitta hur mycket som helst hur snabbt som helst.

Sonderling

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Göstring » 16 oktober 2012, 16:06

sonderling skrev:Ja ja nu fattade jag.
Trodde först du menade hur långt bak.
Pling! Det trodde jag också. Även jag räknar allt. Jag har delprojekt där jag utgår från någon i slutet på 1600-talet, början på 1700-talet och forskar mig framåt. Även ingifta kan få sin släkt utredd. En anledning till det är att om man tappar bort någon, dyker vederbörande ofta upp om man har ett tillräckligt stort nät vad gäller släktingar.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Olays » 16 oktober 2012, 17:56

sonderling skrev:Ja ja nu fattade jag.
Trodde först du menade hur långt bak.

Min farsa släktforskar och detta ämne tagnerar ett ämne som jag tänkt ta upp.
Nämnligen att jag tror att man räknar vad som är släkt i USA större än i Sverige.
Så mitt svar är allt! Min farsa har räknar in minsta jäkla brylling och oäktning.
Sonderling
Japp detta är intressant och innan man fattar det jag vet inte om alla invandrargrupper här ser det på samma sätt men min frus fars brylling benämns som "Second Cousin" själv har jag ingen susning om vad dessa personer heter i min Svenska släkt (jag vet att de finns dock) och allt som är näemare än så är Cousin. Det tog en BRA stund innan jag fattade förhållandena i min frus släkt (Irländare/Italienare)
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 oktober 2012, 00:11

Angående premiärinlägget av Tangenor!!!

Anser lite grann som hur man räknar själv också, det finns antavlor på nätet där man har räknat in alla möjliga släktingar och dessa listor blir förstås väldigt långa. Som sagt vad det som jag skrev i föregående inlägg har jag bara gått i första hand de rakgående leden, syskon o ingifta har kommit liksom i andra hand eller med ändå. Jag har fått en del "gratis" att jag har fått andra släktforskningar som berör mina släktleder och jag har också forskat själv. Min mm mf fm (mormorsmor farfarsmor) blev änka vid två tillfällen under 1820-talet och det måste har blivit tungt för henne. Dessa två herrar måste man också räkna med i släkten.

Stefan

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av vittorioso » 17 oktober 2012, 21:08

vittorioso skrev:För tillfället ligger jag på cirka 3100 namn & då har jag bara forskar i 1 år... Sen så har jag ju bara forskat på det rakt nedstigande ledet så förmodligen kommer jag väl få 6000 namn nästa år.
Skall man också räkna med den första kände anfadren i min släkt så torde det väl nog vara Karl Den Store 742-814. (Om nu förutsatt att Adele av Flandern verkligen var gift med Knut den Helige av Danmark. Isåfall går det att spåra ner i min släkt via Folkungaätten, vilket leder oss ner till Vinstorpaätten vilket därefter leder oss ner till ätten Tysk.

Via Tyskätten följer man släkten till Väne-Åsaka & Gärdhems socknar i Västergötland, där Elofsönernas Tysklsläkt var besuttna & kom att bli Kronolänsmän, varav ättlingar kom att nersjunka sig i Bondståndet under 1600, 1700 1800 talet.

(Källor: Mellan Liljan & Sjöbladet 1:2. Bo J Theutenberg, sida 224 & 209. )

Sen så torde det nog gå att spåra min släkt till den Svenska högadeln på 1600 förutsatt att min Morfars efterforskningar på min Mormors fars sida stämmer, återkommer dock när jag har mer info om just denna gren.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 oktober 2012, 22:05

vittorioso skrev:Skall man också räkna med den första kände anfadren i min släkt så torde det väl nog vara Karl Den Store 742-814.
Om du härstammar från Karl den store så är det dokumenterat att du kommer på åtminstone hans svärdssida tillbaka till slutet av 500-talet och början av 600-talet. Detta eftersom han har dokumenterade direkta förfäder. De äldsta historiska personerna är biskop Arnulf av Metz (död år 640) vars son Ansegisel var gift med den kända abbedissan av Andenne Sankta Begga. Hon var dotter av maior domus Pippin av Landen som avled år 640. För ytterligare information om "arnulfingerna" eller "pippiniderna" så kan du kolla den här sidan: http://genealogy.euweb.cz/carolin/carolin2.html#Char Använd dock källkritik. Du är dock säker med den direkta linjen från Karl den store för dessa är som sagt dokumenterade och relevanta personer i bland annat Austrasiens historia under 600- och 700-talen.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av vittorioso » 17 oktober 2012, 23:00

Ralf Palmgren skrev:
vittorioso skrev:Skall man också räkna med den första kände anfadren i min släkt så torde det väl nog vara Karl Den Store 742-814.
Om du härstammar från Karl den store så är det dokumenterat att du kommer på åtminstone hans svärdssida tillbaka till slutet av 500-talet och början av 600-talet. Detta eftersom han har dokumenterade direkta förfäder. De äldsta historiska personerna är biskop Arnulf av Metz (död år 640) vars son Ansegisel var gift med den kända abbedissan av Andenne Sankta Begga. Hon var dotter av maior domus Pippin av Landen som avled år 640. För ytterligare information om "arnulfingerna" eller "pippiniderna" så kan du kolla den här sidan: http://genealogy.euweb.cz/carolin/carolin2.html#Char Använd dock källkritik. Du är dock säker med den direkta linjen från Karl den store för dessa är som sagt dokumenterade och relevanta personer i bland annat Austrasiens historia under 600- och 700-talen.
Tackar för informationen. Jo det var intressant att man kan gå längre än till 700 talet! Dock så undrar jag om det finns några böcker som finns tillgängliga om just Karl Stores anor på Svenska bibliotek i Sverige? Vill dock ha lite mer källunderlag :)

I övrigt kan jag kan definitivt rekommendera att köpa Theutenbergs bok, Mellan Liljan & Sjöbladet 1:1 & 1:2 för de som har rötter omkring Trollhättan & Vänersborgs trakten. Sen så planerar nog Theutenberg att släppa del 2, vilket kommer avhandla äldre frälseätter i Flundre & Värend härader.

Mvh Vittorioso

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hur långt räknar ni släkten

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 oktober 2012, 08:59

De så kallade "arnulfingerna" eller "pippiniderna" som de också kallas hade en central roll i Austrasiens och Västeuropas historia under 600- och 700-talen. För mer information så lönar det sig att låna Ian Woods bok The Merovingian Kingdoms 450-751 från år 1994. Det är en allmän bok om frankernas historia under merovingertiden. Rosamond McKittericks bok The Frankish Kingdoms under the Carolingians 751-987 har utgivits av bokförlaget Longman i London år 1983. Boken är ett översiktsverk som handlar om karolingernas dynasti och riken. Om du läser tyska så är du säkert också intresserad av W. Braunfels redigerade storverk Karl der Grosse. Lebenswerk und Nachleben från åren 1965 till 1968. Det är en klassiker om Karl den store. Med andra ord finns det mycket med god forskningslitteratur skriven om den här tidsperioden. Om du själv vill forska om den här tiden så är källorna dock skrivna och utgivna på latin.

Skriv svar