Finns det en ingång?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Finns det en ingång?

Inlägg av trampendal » 16 maj 2012, 23:51

Går det att hitta en "ingång" för att släktforska på en person som man inte har exakt födelsedata eller födelseort på?
Jag vet bara året personen är född, men han har ett ovanligt efternamn.
Finns det någonstans där man kan söka på efternamnet för att sen kunna leta sig vidare?

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av vittorioso » 17 maj 2012, 11:34

Hej. Först & främst bör du titta i Husförhörslängderna vart personen har bott & därigenom följa denne tillbaka i tiden. Flyttar denne ur socknen så får du gå via In & Utflyttningslängderna. Men gå aldrig på födelsedatumet, då det oftast är så att prästen skrivit fel datum & årtal mm.

Sen om du har tillgång till mantalslängder & bouppteckning är det alltid ett plus att du kan söka på föräldrarna i registret mm. Var personen ifråga med i militären skall du kolla Generalmönsterrullarna. Sen om personen ifråga har ett "ovanligt" efternamn så finns det särskilda släktregister från Landsarkivet för olika län mm.

/Mvh Vittorioso

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av Jens Yde » 17 maj 2012, 12:13


Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av Simon_HBG » 17 maj 2012, 16:50

Beror ju på när i tiden det gäller. Finns ju en del databaser att söka i om han/hon levde efter 1880.

Annars är det väl bara att följa personen bakåt i husförhörslängderna och se var man hamnar. Om man vet att personen senare bodde i en socken där han inte finns med i födelseboken kan man ju chansa och leta igenom födelseböckerna för de närmaste socknarna i området. Men, som redan konstaterats, lita inte helt och hållet på det födelsedatum du har :|

Om du lägger ut vad du vet här i tråden så får du säkert hjälp.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av trampendal » 17 maj 2012, 23:27

vittorioso skrev:Hej. Först & främst bör du titta i Husförhörslängderna vart personen har bott & därigenom följa denne tillbaka i tiden. Flyttar denne ur socknen så får du gå via In & Utflyttningslängderna. Men gå aldrig på födelsedatumet, då det oftast är så att prästen skrivit fel datum & årtal mm.

Sen om du har tillgång till mantalslängder & bouppteckning är det alltid ett plus att du kan söka på föräldrarna i registret mm. Var personen ifråga med i militären skall du kolla Generalmönsterrullarna. Sen om personen ifråga har ett "ovanligt" efternamn så finns det särskilda släktregister från Landsarkivet för olika län mm.

/Mvh Vittorioso
Personen i fråga är född i början på 1900-talet så det finns inte tillgång till husförhörslängder.
Men jag tror att jag luskat ut att han är född i Helsingborg, men där finns inte födelseböcker som är så "nya" (jo en för Helsingborgs landsförsamling, men där finns han inte).

Generalmönsterrullorna ska jag kolla för han var i högsta grad aktiv under andra världskriget (men de kanske gäller äldre tider?)

Tänkte efter lite (borde man göra oftare kanske) och insåg att generalmönsterrullorna inte kan handla om andra världskriget. :oops:

Förmodligen är det bästa jag kan göra att köpa "Sveriges dödbok 1901-2009" där finns han säkerligen.
Senast redigerad av 1 trampendal, redigerad totalt 17 gånger.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av trampendal » 17 maj 2012, 23:28

Jens Yde skrev:Her er en søgemaskine.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... search.asp
Tack! Det ska jag prova.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av trampendal » 17 maj 2012, 23:35

Simon_HBG skrev:Beror ju på när i tiden det gäller. Finns ju en del databaser att söka i om han/hon levde efter 1880.

Annars är det väl bara att följa personen bakåt i husförhörslängderna och se var man hamnar. Om man vet att personen senare bodde i en socken där han inte finns med i födelseboken kan man ju chansa och leta igenom födelseböckerna för de närmaste socknarna i området. Men, som redan konstaterats, lita inte helt och hållet på det födelsedatum du har :|

Om du lägger ut vad du vet här i tråden så får du säkert hjälp.
Han föddes 1913 i Helsingborg det är jag ganska säker på. Men som sagt det är lite för sent för att söka i husförhörslängder.

Dessutom vet jag inte var han sen bodde, han flyttade förmodligen en del.

Eftersom jag "forskar" åt en vän och efternamnet är lite speciellt vill jag inte lägga ut det här, vissa omständigheter gör att det kan vara lite känsligt.

Annars hade det förmodligen varit det bästa. :)

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av vittorioso » 18 maj 2012, 11:02

Om du möjligen skulle kunna ge oss hans förnamn & efternamn så skulle vi kunna hitta honom inom en någorlunda kort tid.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av Simon_HBG » 18 maj 2012, 17:33

trampendal skrev:
Simon_HBG skrev:Beror ju på när i tiden det gäller. Finns ju en del databaser att söka i om han/hon levde efter 1880.

Annars är det väl bara att följa personen bakåt i husförhörslängderna och se var man hamnar. Om man vet att personen senare bodde i en socken där han inte finns med i födelseboken kan man ju chansa och leta igenom födelseböckerna för de närmaste socknarna i området. Men, som redan konstaterats, lita inte helt och hållet på det födelsedatum du har :|

Om du lägger ut vad du vet här i tråden så får du säkert hjälp.
Han föddes 1913 i Helsingborg det är jag ganska säker på. Men som sagt det är lite för sent för att söka i husförhörslängder.

Dessutom vet jag inte var han sen bodde, han flyttade förmodligen en del.

Eftersom jag "forskar" åt en vän och efternamnet är lite speciellt vill jag inte lägga ut det här, vissa omständigheter gör att det kan vara lite känsligt.

Annars hade det förmodligen varit det bästa. :)
Om han är född 1913 ska det normalt inte vara något problem alls. Finns många olika databaser att söka i och det finns säkert många här som enkelt kan hjälpa dig. Vill du inte lägga ut namnet offentligt så går det bra att t.ex. skicka ett PM eller mail till mig (så ska jag göra en koll i de vanligaste databaserna).

1913 fanns inte husförshörslängderna kvar, men däremot deras ersättare församlingsböckerna :)

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av trampendal » 18 maj 2012, 22:17

vittorioso skrev:Om du möjligen skulle kunna ge oss hans förnamn & efternamn så skulle vi kunna hitta honom inom en någorlunda kort tid.
Nja, känns inte riktigt okej, tyvärr.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av trampendal » 18 maj 2012, 22:24

Simon_HBG skrev:
trampendal skrev:
Simon_HBG skrev:Beror ju på när i tiden det gäller. Finns ju en del databaser att söka i om han/hon levde efter 1880.

Annars är det väl bara att följa personen bakåt i husförhörslängderna och se var man hamnar. Om man vet att personen senare bodde i en socken där han inte finns med i födelseboken kan man ju chansa och leta igenom födelseböckerna för de närmaste socknarna i området. Men, som redan konstaterats, lita inte helt och hållet på det födelsedatum du har :|

Om du lägger ut vad du vet här i tråden så får du säkert hjälp.
Han föddes 1913 i Helsingborg det är jag ganska säker på. Men som sagt det är lite för sent för att söka i husförhörslängder.

Dessutom vet jag inte var han sen bodde, han flyttade förmodligen en del.

Eftersom jag "forskar" åt en vän och efternamnet är lite speciellt vill jag inte lägga ut det här, vissa omständigheter gör att det kan vara lite känsligt.

Annars hade det förmodligen varit det bästa. :)
Om han är född 1913 ska det normalt inte vara något problem alls. Finns många olika databaser att söka i och det finns säkert många här som enkelt kan hjälpa dig. Vill du inte lägga ut namnet offentligt så går det bra att t.ex. skicka ett PM eller mail till mig (så ska jag göra en koll i de vanligaste databaserna).

1913 fanns inte husförshörslängderna kvar, men däremot deras ersättare församlingsböckerna :)
Du har fått PM.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Finns det en ingång?

Inlägg av Targenor » 27 augusti 2012, 21:45

trampendal skrev:Går det att hitta en "ingång" för att släktforska på en person som man inte har exakt födelsedata eller födelseort på?
Jag vet bara året personen är född, men han har ett ovanligt efternamn.
Finns det någonstans där man kan söka på efternamnet för att sen kunna leta sig vidare?
Använd google, då namnet är ovanligt kan de finnas andra som forskat på denna person.

Skriv svar