Hektor/Hector släkten

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Anna86
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 november 2009, 13:43

Hektor/Hector släkten

Inlägg av Anna86 » 18 mars 2012, 17:15

Hej
Söker info om min mormorms farmor Anna Katarina Hektor född 1858 i Stehag. Hon dör 1923-04-03 i Värnamo.
Anna Katarinas Far:
Per Jonsson Hektor född 14 maj 1831 Verlinge , Stehag ?.

Anna Katarinas mor:
Johanna Olsdotter född 27 juli 1828 , Bosarp ?.

Enligt min mormor så kom Anna Katarina Hektor från en "finare" familj. Hur tar jag reda på detta? Skulle gärna vilja veta mer om Anna Katarinas familj , syskon , yrke m.m. Tacksam för alla svar.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Hektor/Hector släkten

Inlägg av vittorioso » 19 mars 2012, 20:24

Hej där. Enl Födelseboken från Stehag CI:4 (1853-1861) Bild 22 Står det att Fadern Per Jönsson Hector är soldat & via Soldat dis står det att han var bosatt vid Värlinge rote i Stehags socken.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Hektor/Hector släkten

Inlägg av vittorioso » 19 mars 2012, 21:10

Hej Uppdaterar lite mer angående din Mormors Farmors anor. Soldaten Per Jönsson Hector Föddes den 14 maj 1831 & döptes den 18 maj 1831 i Värlinge rote i Stehags socken. Där står han som utomäktenskaplig son till Pigan Karna Nilsdotter. Fadern är okänd. (Källa: Stehag CI:3 (1808-1852) Bild 123 / sid 115 )

Modern till Anna Katarina Hektor föddes i Bosarp socken, Skåne län. Hon är född i Öslöv den 27 Juli 1828 i Öslöv & Döptes den den 3 Augusti 1828. Hon föddes också utomäktenskapligt & fadern är där också okänd. Modern var Pigan i Öslöv Elsa Påhlsdotter.

I fall som dessa med utomäktenskapliga barn, så skulle jag rekommendera att kolla upp i Domboken. Lycka till med ditt sökande.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Hektor/Hector släkten

Inlägg av Stefan » 9 april 2012, 09:10

Stod det soldat i böckerna så menas soldat, dvs menig. Det är ingen omskrivning så vanlig i officersfamiljer där de kan mycket väl kallas för soldat resp sjöman, fastän de menar officer.
Hade han varit korpral så hade det stått korpral. etc.
Däremot kan ha ha blivit vicekorpral eller rent av korpral senare. Korpral var faktiskt riktigt fint för manskapet, det var 25 man som ingick i korpralskapet. Korpralen hade alltså hjälp av vicekorpral, och det brukade finnas någon som var uttagen till utbildning för korpral, så i praktiken var de ett litet team.

Hektor kan väl vara militärnamn? Given av någon Iliaden-intresserad rekryteringsofficer, som ett roligare alternativ till Modig ell dylikt.
Det kan iofs vara taget också. Det var enkelt och ganska fritt att ta sig namn, så länge man inte tog sig ett adligt namn.
Var mycket vanligt och uppmuntrades, när systemet med patronymikon började brytas upp.

Skriv svar