Varför inga herrgårdar i Dalarna?

Diskussioner kring släktforskning.
Hrorvendel
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 juli 2012, 19:29
Ort: Danmark

Re: Varför inga herrgårdar i Dalarna?

Inlägg av Hrorvendel » 16 juli 2012, 12:11

Til jämförelse er der heller ingen herregårde i Nordsjälland i Danmark, heller ingen i Sönderjylland og Vestjylland, men alle andre steder, bortser fra mindre öer. I Vestjylland var jorden tidligere uopdyrket, men de to andre steder havde kongerne jagtrettigheder, og der er kongeslotte i stedet for herregårde. Bönderne i Nordjylland var genstridige og selvbevidste, men der er herregårde fra gammel tid alligevel. Jeg er ikke faghistoriker, og billedet er muligvis forenklet.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Varför inga herrgårdar i Dalarna?

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 juli 2012, 13:44

Att det inte finns massor av huvudgårdar i Sönderjylland stämmer inte. I norra delen över den nuvarande gränsen finns det massor. Holsteinarna hade inte samma rätt till jorden som de danske och gifte sig därför gärna med danska stormansdöttrar för att få arvejord. Men även söder om nuvarande gräns hittar vi massor av huvudgårder. T.ex. släkten Skrams mycket omstridda gård Rundtoft/Runtoft.
Längst nere i södra Sönderjylland hade även den danske kungen använt sig av europeisk feudal länsrätt. Där ärvdes inte länet/jorden. Men ända ner till staden Slesvig och ner till danevold finns den ärvda jorden i äldre tid.

Man kan kanske sammanfattade det som så att från början när källorna dyker upp så finns det gott om huvudgårdar ner till Danevold. I ett senare skede gick hertigen av Sönderjylland mycket hårt åt frälset. Frälsegods blev hertiggods. Det frälse som redan decimerats mycket kraftigt (lilla istiden, pesten), minskade nu ännu mer. De som kunde skaffade sig gods i norr istället.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar