Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Inlägg av oilc » 29 augusti 2011, 00:57

Gustav Vasas syster Anna Eriksdotter Vasa (1503-1545), ska ha varit nunna i Vadstena kloster. Det är förvånande att hon kunde vara det samtidigt som Gustav genomförde reformationen. Inte heller hennes far ska ha varit någon ivrig katolik, och kvinnor fick ju finna sig i att få sina liv styrda av sina manliga förmyndare under denna tid. Visst var det status att spärra in en dotter/syster i kloster som nunna, men i detta fall? Kanske det rentav var hennes eget beslut?

När blev hon nunna? Hämtade Gustav Vasa ut henne från klostret under reformationen, tvingade han henne rentav att lämna klostret av politiska skäl?

Jag har inte lyckats hitta mer information om henne annat än en rad i Gustav Vasas familjeträd med namn, levnadsår och notisen "nunna i Vadstena kloster". Ja, nunna mitt under en reformation som utfördes av hennes bror 8O Vad hände med henne? Vadstenadiariet nämner henne inte, men det nämner heller inte exakt alla medlemmar.

Så vad hände med reformationskungens nunnesyster?

På tal om kungliga nunnor, så ska kung Karl Knutsson Bonde ha haft två döttrar som båda blev nunnor i Vadstena: Rikissa och Birgitta. Birgitta (1446-1469) är fullt bekräftad, men jag undrar om inte Rikissa (f ca 1445-?) är ett missförstånd. Fanns Rikissa verkligen, eller har hon bara förväxlats med Birgitta, som bevisligen var nunna och föddes vid samma tidpunkt?

Kan någon hjälpa till? Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Inlägg av Ralf Palmgren » 29 augusti 2011, 10:21

Enligt det genealogiska referensverket "Äldre svenska frälsesläkter 2" som utgavs i Stockholm 2001 så dog Anna Eriksdotter (Vasa) som ung i Vadstena kloster, enligt obestyrkt 1600-talsuppgift år 1514. Denna uppgift kommer i sin tur från Hans Gillingstams klassiker "Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden" som utgavs i Stockholm år 1952. Jag har tyvärr inte boken hemma för tillfället så jag kan inte själv kolla där. Om den obestyrkta uppgiften från 1600-talet stämmer så dog Anna Eriksdotter (Vasa) under den katolska medeltiden före reformationen började i Sverige år 1527.

Det kan inte bestyrkas i samtida primärkällor att Konung Karl VIII Knutsson av Sverige (1448-1457)+(1464-1465)+(1467-1470) haft en dotter som hette Rikissa. Hon är nog i stället ett påhitt från senare tiders genealoger. Däremot är det bevisat att Karl Knutsson (Bonde) hade en dotter som hette Birgitta Karlsdotter (Bonde). Hon blev invigd som nunna i Vadstena kloster under ovanligt stor pompa och ståt på söndagen den 23 februari 1455. Enligt Vadstena klosters diarium avled hon i Vadstena kloster den 14 april 1469.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Inlägg av oilc » 31 augusti 2011, 21:41

Ralf Palmgren skrev:Enligt det genealogiska referensverket "Äldre svenska frälsesläkter 2" som utgavs i Stockholm 2001 så dog Anna Eriksdotter (Vasa) som ung i Vadstena kloster, enligt obestyrkt 1600-talsuppgift år 1514. Denna uppgift kommer i sin tur från Hans Gillingstams klassiker "Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden" som utgavs i Stockholm år 1952. Jag har tyvärr inte boken hemma för tillfället så jag kan inte själv kolla där. Om den obestyrkta uppgiften från 1600-talet stämmer så dog Anna Eriksdotter (Vasa) under den katolska medeltiden före reformationen började i Sverige år 1527.

Det kan inte bestyrkas i samtida primärkällor att Konung Karl VIII Knutsson av Sverige (1448-1457)+(1464-1465)+(1467-1470) haft en dotter som hette Rikissa. Hon är nog i stället ett påhitt från senare tiders genealoger. Däremot är det bevisat att Karl Knutsson (Bonde) hade en dotter som hette Birgitta Karlsdotter (Bonde). Hon blev invigd som nunna i Vadstena kloster under ovanligt stor pompa och ståt på söndagen den 23 februari 1455. Enligt Vadstena klosters diarium avled hon i Vadstena kloster den 14 april 1469.
Om hon dog 1514 så verkar det hela mer logiskt. Då finns inget samband med reformationen. Men det som fick mig att ställa frågan var att hon i de mer moderna böcker jag har tittat igenom har hennes levnadsår varit 1503-1545, då hon alltså skulle ha dött långt efter reformationen. Det vore bra med en extra titt. Kanske har man numera kommit fram till att dödsåret 1514 inte stämmer, eftersom hon i moderna böcker står som avliden 1545? Ett tänkbart scenario är att årtalen blev förväxlade och att året 1514 var det år hon gick i kloster.

Tack, jag trodde heller inte att Rikissa fanns på riktigt. Det är troligen en förväxling. Hon borde absolut ha nämnts i Vadstenadiariet annars.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Inlägg av Ralf Palmgren » 31 augusti 2011, 23:40

oilc skrev:
Ralf Palmgren skrev:Enligt det genealogiska referensverket "Äldre svenska frälsesläkter 2" som utgavs i Stockholm 2001 så dog Anna Eriksdotter (Vasa) som ung i Vadstena kloster, enligt obestyrkt 1600-talsuppgift år 1514. Denna uppgift kommer i sin tur från Hans Gillingstams klassiker "Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden" som utgavs i Stockholm år 1952. Jag har tyvärr inte boken hemma för tillfället så jag kan inte själv kolla där. Om den obestyrkta uppgiften från 1600-talet stämmer så dog Anna Eriksdotter (Vasa) under den katolska medeltiden före reformationen började i Sverige år 1527.

Det kan inte bestyrkas i samtida primärkällor att Konung Karl VIII Knutsson av Sverige (1448-1457)+(1464-1465)+(1467-1470) haft en dotter som hette Rikissa. Hon är nog i stället ett påhitt från senare tiders genealoger. Däremot är det bevisat att Karl Knutsson (Bonde) hade en dotter som hette Birgitta Karlsdotter (Bonde). Hon blev invigd som nunna i Vadstena kloster under ovanligt stor pompa och ståt på söndagen den 23 februari 1455. Enligt Vadstena klosters diarium avled hon i Vadstena kloster den 14 april 1469.
Om hon dog 1514 så verkar det hela mer logiskt. Då finns inget samband med reformationen. Men det som fick mig att ställa frågan var att hon i de mer moderna böcker jag har tittat igenom har hennes levnadsår varit 1503-1545, då hon alltså skulle ha dött långt efter reformationen. Det vore bra med en extra titt. Kanske har man numera kommit fram till att dödsåret 1514 inte stämmer, eftersom hon i moderna böcker står som avliden 1545? Ett tänkbart scenario är att årtalen blev förväxlade och att året 1514 var det år hon gick i kloster.

Tack, jag trodde heller inte att Rikissa fanns på riktigt. Det är troligen en förväxling. Hon borde absolut ha nämnts i Vadstenadiariet annars.
Du hänvisar till "mer moderna böcker". I vilka verk har du sett att Anna Eriksdotter (Vasa) skulle ha avlidit först år 1545? Det där verkar aningen märkligt med tanke på att Äldre Svenska Frälsesläkter är ett standard verk inom svensk medeltidsgenealogi från 2001. Dessutom omnämns hon i Norstedts nyligen utkomna verk "Sveriges Historia 1350-1600" från 2010 på sid 392: "Gustav hade flera syskon, minst sju vad man vet. Fyra av dessa - Johan, Magnus, Anna, Birgitta - dog i späd ålder". Jag känner dock inte själv personligen till vad som står skrivet i de primära källorna men omständigheterna tyder dock på att Anna Eriksdotter (Vasa) verkligen har avlidigt som barn före reformationen.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Inlägg av oilc » 1 september 2011, 01:34

Ralf Palmgren skrev:
oilc skrev:
Ralf Palmgren skrev:Enligt det genealogiska referensverket "Äldre svenska frälsesläkter 2" som utgavs i Stockholm 2001 så dog Anna Eriksdotter (Vasa) som ung i Vadstena kloster, enligt obestyrkt 1600-talsuppgift år 1514. Denna uppgift kommer i sin tur från Hans Gillingstams klassiker "Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden" som utgavs i Stockholm år 1952. Jag har tyvärr inte boken hemma för tillfället så jag kan inte själv kolla där. Om den obestyrkta uppgiften från 1600-talet stämmer så dog Anna Eriksdotter (Vasa) under den katolska medeltiden före reformationen började i Sverige år 1527.

Det kan inte bestyrkas i samtida primärkällor att Konung Karl VIII Knutsson av Sverige (1448-1457)+(1464-1465)+(1467-1470) haft en dotter som hette Rikissa. Hon är nog i stället ett påhitt från senare tiders genealoger. Däremot är det bevisat att Karl Knutsson (Bonde) hade en dotter som hette Birgitta Karlsdotter (Bonde). Hon blev invigd som nunna i Vadstena kloster under ovanligt stor pompa och ståt på söndagen den 23 februari 1455. Enligt Vadstena klosters diarium avled hon i Vadstena kloster den 14 april 1469.
Om hon dog 1514 så verkar det hela mer logiskt. Då finns inget samband med reformationen. Men det som fick mig att ställa frågan var att hon i de mer moderna böcker jag har tittat igenom har hennes levnadsår varit 1503-1545, då hon alltså skulle ha dött långt efter reformationen. Det vore bra med en extra titt. Kanske har man numera kommit fram till att dödsåret 1514 inte stämmer, eftersom hon i moderna böcker står som avliden 1545? Ett tänkbart scenario är att årtalen blev förväxlade och att året 1514 var det år hon gick i kloster.

Tack, jag trodde heller inte att Rikissa fanns på riktigt. Det är troligen en förväxling. Hon borde absolut ha nämnts i Vadstenadiariet annars.
Du hänvisar till "mer moderna böcker". I vilka verk har du sett att Anna Eriksdotter (Vasa) skulle ha avlidit först år 1545? Det där verkar aningen märkligt med tanke på att Äldre Svenska Frälsesläkter är ett standard verk inom svensk medeltidsgenealogi från 2001. Dessutom omnämns hon i Norstedts nyligen utkomna verk "Sveriges Historia 1350-1600" från 2010 på sid 392: "Gustav hade flera syskon, minst sju vad man vet. Fyra av dessa - Johan, Magnus, Anna, Birgitta - dog i späd ålder". Jag känner dock inte själv personligen till vad som står skrivet i de primära källorna men omständigheterna tyder dock på att Anna Eriksdotter (Vasa) verkligen har avlidigt som barn före reformationen.
Det enda jag vet är att årtalen 1503-1545 är de årtal jag har sett när jag har bläddrat omkring i bibliotekens historieböcker. Som du ser nämner jag ju dessa årtal i min fråga högst upp i tråden, och det var just för att jag hade sett att hon var en nunna och dog 1545, efter reformationen, som frågan blev intressant att ställa. Jag har konstaterat att böckerna var moderna, men inte brytt mig om att skriva ned några titlar eftersom jag inte har som syfte att hänvisa till något och försöka bevisa eller försvara någon tes, utan bara vill bli undervisad. Det är enormt skönt att avstå från all upptänklig prestige och bara vara en lekman, men man får förstås alltid fundera lite över alla uppgifter man får. Googlar man henne på internet så ser man årtalen 1503-1545 överallt och 1514 ingenstans, och även om folk skriver vad som helst på nätet måste ju samstämmigheten komma någonstans ifrån - det här skrivs ju också på nätet, och det du skriver ovan kommer från böcker, således kan även dom årtalen komma från böcker, något som verkar logiskt just eftersom jag har läst om dom tidigare. Det har också överallt stått att hon var en nunna i Vadstena, och då bör hon ju inte ha dött som barn, även om kyrkan godtog att barn gick i kloster med särskild dispens.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Gustav Vasas syster - nunna under reformationen

Inlägg av medundersåte » 2 september 2011, 20:49

oilc skrev:Gustav Vasas syster Anna Eriksdotter Vasa (1503-1545), ska ha varit nunna i Vadstena kloster. Det är förvånande att hon kunde vara det samtidigt som Gustav genomförde reformationen. Inte heller hennes far ska ha varit någon ivrig katolik, och kvinnor fick ju finna sig i att få sina liv styrda av sina manliga förmyndare under denna tid. Visst var det status att spärra in en dotter/syster i kloster som nunna, men i detta fall? Kanske det rentav var hennes eget beslut?
Det är inget konstigt i sig med en koppling mellan reformation och kloster; Martin Luther var ju själv munk. Vadstena kloster bestod ju till slutet av 1500-talet och åtminstone i Tyskland och England så fanns det reformerade kloster. Har för mig att Vadstena kloster av vissa forskare också ansetts vara ett sådant, antagligen med tanke på hur länge det varade.

Skriv svar