Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./SS-Pz

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Kapten Oscar
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 maj 2011, 13:04

Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./SS-Pz

Inlägg av Kapten Oscar » 28 maj 2011, 13:11

Hej är det någon som vet vart man kan vända sig eller leta information
om tyska soldater. Min farfar Ernst Winkelmann dog nu för några år sedan och jag han aldrig fråga honom om kriget utan vet bara det lilla som han berättade för min far. Vad jag har än så länge efter att ha finkammat
nätet och gammalt arvgods, så vet jag att han tjänstgjorde som SS-Unterscharführer, 6./SS-PzRgt 5 och tilldelades Panzerkampfabzeichen 25. 09.11.1944. och det hittade jag på en tysk sida. Men frågan är hur jag ska gå vidare. Mina tyska släktingar som är i livet vet ingenting och är inte intresserade heller. Har någon något bra tips för hur jag kan gå vidare. Jag hittade även den här sidan där han står omnämnd för sin medalj längst ner (se länk nedan)

http://www.wiking-ruf.com/new_awardrecipients.html

Kapten Oscar
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 maj 2011, 13:04

Re: Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./S

Inlägg av Kapten Oscar » 28 maj 2011, 16:42

Jag vet nu även att han tog värvning frivilligt i Norderstedt utanför Hamburg och fick sin utbildning i Polen, vart han sedan har varit i strid är främst fd. Jugoslavien och Ryssland, men sedan får jag inte fram mer.

Kapten Oscar
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 maj 2011, 13:04

Re: Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./S

Inlägg av Kapten Oscar » 28 maj 2011, 16:44

Hoppsan min far ringde precis igen och sa att han och hans med soldater tydligen gav upp frivilligt till Amerikanarna och efter det blev han satt i fångenskap men vart vet vi inte.

Kapten Oscar
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 maj 2011, 13:04

Re: Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./S

Inlägg av Kapten Oscar » 28 maj 2011, 23:11

Det finns alltså ingen här som har kunskap i ämnet? jag tittade över länkarna lite, men där finns det inget som täcker det tyvärr, vad jag igentligen skulle behöva är ett tyskt soldatregister.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./S

Inlägg av JohnT » 29 maj 2011, 11:30

Kapten Oscar skrev:Det finns alltså ingen här som har kunskap i ämnet? jag tittade över länkarna lite, men där finns det inget som täcker det tyvärr, vad jag igentligen skulle behöva är ett tyskt soldatregister.
Hej Oscar
Mitt första råd är att du får utrusta dig med mycket tålamod, Att forska i historia tar tid.

Waffen SS är inte riktigt min grej men rent generellt så lite praktiska tips, som dock inte direkt besvarar dina frågor:

Jag skulle börja med att sätta upp en tidslinje och fylla i allt du vet.
börja med var han var född, var bodde han vid inryckning,
(Vet du Wehrkreis?) när kom han i Amerikanskt krigsfångeläger, när frigavs han?
Finns det brev, foton från permissioner eller något annat att hänga upp på tidslinjen, vet du om han förflyttades mellan olika förband?

Sedan skulle jag leta upp vad helst för tryckta källor om just 6./SS-Pz, dels för att läsa dom och inte minst, att kunna gå vidare till de källor som används. Då vet du antagligen var du ska leta i mer detalj.
Men om du inte har tid att vänta kan du ju börja gräva i innehållsförteckningarna på tyska arkiv kopierade i USA:
http://www.sturmpanzer.com/Default.aspx ... em=1&sec=1

Därefter kommer böcker som mer i allmänhet berör de kampanjer som förbandet var med i.

Och tiden i Amerikanskt krigsfångeläger är säkert dokumenterad i Arkiv i USA.

Lycka till.
Men räkna med att det kommer ta månader och år snarare än fyra meddelande på ett dygn på ett svenskt forum innan du har fått reda på allt som går att få reda på.
Det finns mycket där ute, men det är en bråkdel som ligger helt online.

/John

Kapten Oscar
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 maj 2011, 13:04

Re: Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./S

Inlägg av Kapten Oscar » 29 maj 2011, 14:27

Tack så jätte mycket för svar och hjälp! Ja det kommer bli en längre resa det här misstänker jag, men jag är envis som en räv, så det ska förhoppningsvis gå bra. Jag ska i alla fall börja med det som du har sagt och skapa en tidslinje.
Jag lyckades komma över en kopierad loggbok över regementets rörelser på nätet, men jag har lite svårt att utläsa vilket kompani han tillhör och sen hur pass tillförlitlig källan är går att diskutera..

6./SS-PzRgt 5 (5 står för regementet, har jag rätt i att 6. står för kompani?

Här är länken till loggbok. http://www.panther1944.de/en/sdkfz-171- ... ml?start=1

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Jag vill veta mer om min farfar som tjästgjorde vid 6./S

Inlägg av MD650 » 29 maj 2011, 14:30

Kapten Oscar skrev: 6./SS-PzRgt 5 (5 står för regementet, har jag rätt i att 6. står för kompani?
Rätt!
Det är sjätte stridsvagnskompaniet i pansarregementet som tillhörde division Wiking.
:)

Skriv svar