Schröder i Sverige

Diskussioner kring släktforskning.
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 20 april 2011, 23:13

a81 skrev:
oilc skrev:Han bör då ha konverterat precis som Lovisa, eftersom judar formellt inte fick bo i Sverige på den tiden.
Jo, det var så jag tänkte. Hon konverterade och efternamnet Salomon blev Salomoni, kanske hette han ursprungligen August i efternamn och fick efternamnet Augusti i samband med konverteringen? Men detta är bara en spekulation, han kan ju också ha varit son till Witte och en musiker vid namn Augusti vid hovet, det kanske till och med är troligare med tanke på att förteckningen antyder detta. Dock märks en viss osäkerhet i förteckningen: "Hans far lärer ha varit medlem av konung Fredrik I:s kapell."
Jag tror på förteckningen. Den är osäker på faderns sysselsättning men anger bestämt hovsångerskan Witte som mor; att hennes far var en ledande hovmusiker stämmer också in. Det utesluter förstås inte att Wittes man hade judisk bakgrund.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 20 april 2011, 23:14

a81 skrev:Hittade det här på http://runeberg.org/nfbt/0774.html:

Pantaléon [pataleå’], ett af Ludvig XIV efter
uppfinnaren, Pantaléon Hebenstreit (1690), uppkalladt
instrument, utgörande en förbättring af "hackbrädet"
(se d. o.). Instrumentet väckte en tid mycket
uppseende och bidrog sannolikt till uppfinningen af
"hammarklaveret" (d. v. s. pianot), men föråldrades
snart efter dettas rika utveckling. Namnet
P. öfvergick då till giraff-flyglarna och klaveren
med hammaranslag ofvanifrån. Ännu 1779 uppträdde
emellertid i Sverige en virtuos på det ursprungliga
instrumentet, tysken Noelli, som så behagade Gustaf
III, att denne på sin bekostnad lät hofkapellisten
Salomoni 1780-81 utomlands studera instrumentets
behandling, hvarefter Salomoni hemma lät höra
sin konst, utan att dock få några efterföljare.
A. L.*


Denne hovkapellist Salomoni måste väl ändå vara Lovisa Sofia Salomonis/Augustis bror?
Ja, det tror jag att du har rätt i. Det är med all säkerhet hennes bror, som anställdes vid hovkapellet vid samma tidpunkt som hon själv kom till hovet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 20 april 2011, 23:38

Hittade nu hennes dop i Göteborg den 25 mars 1767 se Göteborgs domkyrkoförsamling C:2 1762-1780 (bild 62/sid 115):

På thenna dag, strax efter slutad högmäßo-Predikan i thenna Stadens Dom=Kyrka,
blef then unga Judinnan, Esther Salomoni, af Dom_Probsten Doct.[?] Olof Ekebom,
genom thet heliga och dyra Döpelsens Sacrament, uptagen i then Evang_Lutherska
kyrkans gemenskap. hon är född i Berlin, af Judiska föräldrar, och är 16 år gammal.
Döpelse=Acten förrättades i en ogement talrik Menighets närwaro, hwarwid
12 Par af Stadens hederligaste inwånare, af bägge könen, woro budne[?] faddrar.
hon blef, i Dopet, kallad Lovisa Sophia. Gud uplyse[?] henne, at mer och mer
erkänna, och gifwe henne Nåd, at stå fast i then erkända[?] Sanningen!


Det verkar alltså som att hon föddes i Berlin omkring 1751. I så fall var hon cirka 22 år, och inte 17 år, när hon inledde sin karriär vid hovet. Det verkar också rimligare att hon skulle ha varit gift vid den åldern.

Hon bytte inte efternamn i samband med dopet, det verkar alltså snarare som att Salomon och Salomoni är två varianter på samma namn.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 21 april 2011, 00:10

a81 skrev:Hittade nu hennes dop i Göteborg den 25 mars 1767 se Göteborgs domkyrkoförsamling C:2 1762-1780 (bild 62/sid 115):

På thenna dag, strax efter slutad högmäßo-Predikan i thenna Stadens Dom=Kyrka,
blef then unga Judinnan, Esther Salomoni, af Dom_Probsten Doct.[?] Olof Ekebom,
genom thet heliga och dyra Döpelsens Sacrament, uptagen i then Evang_Lutherska
kyrkans gemenskap. hon är född i Berlin, af Judiska föräldrar, och är 16 år gammal.
Döpelse=Acten förrättades i en ogement talrik Menighets närwaro, hwarwid
12 Par af Stadens hederligaste inwånare, af bägge könen, woro budne[?] faddrar.
hon blef, i Dopet, kallad Lovisa Sophia. Gud uplyse[?] henne, at mer och mer
erkänna, och gifwe henne Nåd, at stå fast i then erkända[?] Sanningen!


Det verkar alltså som att hon föddes i Berlin omkring 1751. I så fall var hon cirka 22 år, och inte 17 år, när hon inledde sin karriär vid hovet. Det verkar också rimligare att hon skulle ha varit gift vid den åldern.

Hon bytte inte efternamn i samband med dopet, det verkar alltså snarare som att Salomon och Salomoni är två varianter på samma namn.
Märkligt. I böckerna om det gustavianska musiklivet där jag har stött på henne förut brukar man godta det traditionella årtalet. Men kanske har man inte brytt sig om att undersöka just den saken utan bara tagit med de traditionella årtalen. Intressanta fakta!

Men hur som helst var det ju inte Lovisa Augusti som var frågan här. Kanske blir det lättare att finna något om Witte nu när man känner till hennes son och make?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 21 april 2011, 00:22

Hittade den här länken (tidningen Idun nr 41 (199) fredagen den 9 oktober 1891 sid 325) med en siluett på Lovisa Sofia Salomoni/Augusti:

http://www.ub.gu.se/fasta/laban/erez/kv ... 891_41.pdf

Där framgår också bland annat att hon var barnlös, att maken "för skuld rymt" från Stockholm 1787 och att hennes bror hette Karl Salomoni.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 21 april 2011, 00:28

oilc skrev:Märkligt. I böckerna om det gustavianska musiklivet där jag har stött på henne förut brukar man godta det traditionella årtalet. Men kanske har man inte brytt sig om att undersöka just den saken utan bara tagit med de traditionella årtalen. Intressanta fakta!
Det kan ju nästan lika gärna kan vara fel i dopboken i Göteborg, men åldern stämmer bättre med uppgiften att hon var gift redan 1773. Om man inte hittar uppgifter direkt från när hon föddes, enligt uppgift i Berlin, så kan vi egentligen aldrig veta exakt när hon föddes. Det skulle i princip kunna vara när som helst från 1740-talets slut till 1750-talets slut. Dock är det väl inte helt otroligt, med tanke på hennes yrke, att hon drog av några år på sin ålder. Dessutom kan ju 1751 ha misstolkats som 1757 i någon kyrkbok och sedan har den uppgiften hängt med i böckerna fram till hennes död.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 21 april 2011, 00:41

Här nämns ett urval av hovkapellet 1773, inklusive F B Augusti och Carl Fr Wilhelm Salomoni:

http://www.hovkapellet.com/kategori/opera/page/2/

Både brodern och maken var alltså med i hovkapellet redan 1773 och båda spelade violin.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 21 april 2011, 01:06

Brodern, Kongl. KammarMusicus Carl Fredric Vilhelm Salomoni, avled i Katarina församling (på Södermalm alltså) den 28 december 1812 av ålderdom, 60 år gammal (enligt dödboken). Han begravdes den 2 januari 1813. (Se: Katarina FI:7 1804-1825, bild 162.)

Han hade då gift sig bara drygt ett halvår tidigare, den 8 mars 1812, med Anna Elisabet Nordqvist. (Se: Katarina EI:5 1781-1817, bild 187/sid 367.)

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 21 april 2011, 02:01

a81 skrev:
oilc skrev:Märkligt. I böckerna om det gustavianska musiklivet där jag har stött på henne förut brukar man godta det traditionella årtalet. Men kanske har man inte brytt sig om att undersöka just den saken utan bara tagit med de traditionella årtalen. Intressanta fakta!
Det kan ju nästan lika gärna kan vara fel i dopboken i Göteborg, men åldern stämmer bättre med uppgiften att hon var gift redan 1773. Om man inte hittar uppgifter direkt från när hon föddes, enligt uppgift i Berlin, så kan vi egentligen aldrig veta exakt när hon föddes. Det skulle i princip kunna vara när som helst från 1740-talets slut till 1750-talets slut. Dock är det väl inte helt otroligt, med tanke på hennes yrke, att hon drog av några år på sin ålder. Dessutom kan ju 1751 ha misstolkats som 1757 i någon kyrkbok och sedan har den uppgiften hängt med i böckerna fram till hennes död.
Ja, det är svårt att veta. Jag brukar acceptera de årtal jag finner i böckerna, och jag har stött på henne ganska ofta. Dock tycker jag inte att det vore särskilt konstigt att hon gifte sig vid 17 års ålder år 1773, så jag är inte skeptisk av den orsaken.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 21 april 2011, 02:04

a81 skrev:Brodern, Kongl. KammarMusicus Carl Fredric Vilhelm Salomoni, avled i Katarina församling (på Södermalm alltså) den 28 december 1812 av ålderdom, 60 år gammal (enligt dödboken). Han begravdes den 2 januari 1813. (Se: Katarina FI:7 1804-1825, bild 162.)

Han hade då gift sig bara drygt ett halvår tidigare, den 8 mars 1812, med Anna Elisabet Nordqvist. (Se: Katarina EI:5 1781-1817, bild 187/sid 367.)
Det är alltid intressant att läsa sådant här, tack. Kan du finna några uppgifter om Lovisa Augustis man? Han var trots allt son till Witte, och genom honom kan man kanske finna henne.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av Ben » 22 april 2011, 17:23

oilc skrev:
Ben skrev:Åtskilligt i den här diskussionen ter sig aningen gåtfullt. Varför exempelvis lägga ned en massa tid på att jaga dödsår och ev. släktskap för Sophia och Gustaviana Schröder när allt framgår av Gunhild Karles Kungl. Hovmusiken i Stockholm och dess utövare 1697-1771 - det mest naturliga "facit" som tänkas kan. I själva verket torde de flesta här ställda frågor kunna besvaras med hjälp av den boken och de däri redovisade källorna.
Det låter ju fantastiskt! Du kan alltså tydligt se födelse-och dödsår för Judith Fischer, Gustaviana Schröder, Mademoiselle Witte och madam Woerster i denna bok? De finns alltså där? Kan du skriva ned dessa åtta årtal här? Det vore hjälpsamt.
Om man har ett stort intresse runt ett antal personer som varit verksamma inom ett visst område uppfattar jag att det mest naturliga första steget är att undersöka vad som finns skrivet i ämnet. Vilka böcker behandlar egentligen hovkapellets verksamhet under den aktuella perioden? Är några av dessa böcker personhistoriskt inriktade? När detta så är utrett anskaffas dessa böcker, antingen via köp eller via lån på något bibliotek. Med hjälp av dem undersöks vad forskningen hittills kommit fram till, vilka källor som använts och vilka av de aktuella frågeställningarna som därigenom går att besvara och vilka som kvarstår. Därefter funderar man över möjliga vägar att gå vidare och prövar dessa.

Summa summarum: Jag förstår alltså inte riktigt varför du verkar ha hoppat över hela litteraturinventeringsprocessen och istället kastar ut frågor som för att besvaras fordrar att andra gör samma inventering åt dig eller att de alternativt sätter igång och plöjer en massa kyrkoböcker för att mer eller mindre på måfå söka hitta uppgifter som Karle redan har hittat.

Jag har inget emot att hjälpa folk som kört fast eller hänvisa dem i rätt riktning, men det här är ju något helt annat. Nu har jag talat om var det går att finna en massa uppgifter och boken i fråga är inte svår att få tag på.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 22 april 2011, 21:22

oilc skrev:
a81 skrev:
oilc skrev:Märkligt. I böckerna om det gustavianska musiklivet där jag har stött på henne förut brukar man godta det traditionella årtalet. Men kanske har man inte brytt sig om att undersöka just den saken utan bara tagit med de traditionella årtalen. Intressanta fakta!
Det kan ju nästan lika gärna kan vara fel i dopboken i Göteborg, men åldern stämmer bättre med uppgiften att hon var gift redan 1773. Om man inte hittar uppgifter direkt från när hon föddes, enligt uppgift i Berlin, så kan vi egentligen aldrig veta exakt när hon föddes. Det skulle i princip kunna vara när som helst från 1740-talets slut till 1750-talets slut. Dock är det väl inte helt otroligt, med tanke på hennes yrke, att hon drog av några år på sin ålder. Dessutom kan ju 1751 ha misstolkats som 1757 i någon kyrkbok och sedan har den uppgiften hängt med i böckerna fram till hennes död.
Ja, det är svårt att veta. Jag brukar acceptera de årtal jag finner i böckerna, och jag har stött på henne ganska ofta. Dock tycker jag inte att det vore särskilt konstigt att hon gifte sig vid 17 års ålder år 1773, så jag är inte skeptisk av den orsaken.
Det vore inte direkt konstigt om hon var gift vid 17 års ålder, men det skulle vara ovanligt. Om jag tittar i min egen släktforskning, som dock till största del består av allmoge, så gifte sig kvinnor vanligen i 25-årsåldern (med en ungefär jämnårig man). Troligen gifte sig kvinnor något tidigare i en mera borgerlig miljö (och troligen ofta med en ganska mycket äldre man), men jag uppskattar ändå att en gift 17-åring på 1700-talet var kanske ungefär lika ovanlig som en gift 22-åring i dag, alltså någonting ovanligt men inte extremt udda.

Problemet är dessutom att hon beskrivs som gift 1773, vilket innebär att hon lika gärna kan ha gift sig 1772, 1771, 1770, 1769, etc.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 22 april 2011, 21:29

oilc skrev:
a81 skrev:
oilc skrev:Han bör då ha konverterat precis som Lovisa, eftersom judar formellt inte fick bo i Sverige på den tiden.
Jo, det var så jag tänkte. Hon konverterade och efternamnet Salomon blev Salomoni, kanske hette han ursprungligen August i efternamn och fick efternamnet Augusti i samband med konverteringen? Men detta är bara en spekulation, han kan ju också ha varit son till Witte och en musiker vid namn Augusti vid hovet, det kanske till och med är troligare med tanke på att förteckningen antyder detta. Dock märks en viss osäkerhet i förteckningen: "Hans far lärer ha varit medlem av konung Fredrik I:s kapell."
Jag tror på förteckningen. Den är osäker på faderns sysselsättning men anger bestämt hovsångerskan Witte som mor; att hennes far var en ledande hovmusiker stämmer också in. Det utesluter förstås inte att Wittes man hade judisk bakgrund.
Det var bara en spekulation från min sida, förteckningens uppgifter kan säkert stämma. Jag skulle dock inte bli förvånad om det fanns någon typ av samband mellan namnen Augusti och Salomoni.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 22 april 2011, 21:32

Ben skrev:
oilc skrev:
Ben skrev:Åtskilligt i den här diskussionen ter sig aningen gåtfullt. Varför exempelvis lägga ned en massa tid på att jaga dödsår och ev. släktskap för Sophia och Gustaviana Schröder när allt framgår av Gunhild Karles Kungl. Hovmusiken i Stockholm och dess utövare 1697-1771 - det mest naturliga "facit" som tänkas kan. I själva verket torde de flesta här ställda frågor kunna besvaras med hjälp av den boken och de däri redovisade källorna.
Det låter ju fantastiskt! Du kan alltså tydligt se födelse-och dödsår för Judith Fischer, Gustaviana Schröder, Mademoiselle Witte och madam Woerster i denna bok? De finns alltså där? Kan du skriva ned dessa åtta årtal här? Det vore hjälpsamt.
Om man har ett stort intresse runt ett antal personer som varit verksamma inom ett visst område uppfattar jag att det mest naturliga första steget är att undersöka vad som finns skrivet i ämnet. Vilka böcker behandlar egentligen hovkapellets verksamhet under den aktuella perioden? Är några av dessa böcker personhistoriskt inriktade? När detta så är utrett anskaffas dessa böcker, antingen via köp eller via lån på något bibliotek. Med hjälp av dem undersöks vad forskningen hittills kommit fram till, vilka källor som använts och vilka av de aktuella frågeställningarna som därigenom går att besvara och vilka som kvarstår. Därefter funderar man över möjliga vägar att gå vidare och prövar dessa.

Summa summarum: Jag förstår alltså inte riktigt varför du verkar ha hoppat över hela litteraturinventeringsprocessen och istället kastar ut frågor som för att besvaras fordrar att andra gör samma inventering åt dig eller att de alternativt sätter igång och plöjer en massa kyrkoböcker för att mer eller mindre på måfå söka hitta uppgifter som Karle redan har hittat.

Jag har inget emot att hjälpa folk som kört fast eller hänvisa dem i rätt riktning, men det här är ju något helt annat. Nu har jag talat om var det går att finna en massa uppgifter och boken i fråga är inte svår att få tag på.
Jag varken begär eller kräver någonting alls. Som jag har förstått det, är den här sidan till för människor som är intresserade av historia. Dess medlemmar kan ställa frågor om historia, och andra medlemmar kan besvara dom om dom själva har lust att göra det. Jag tror inte att jag har missförstått den saken. Du lika lite som någon annan behöver göra något över huvudtaget, och jag ber om ursäkt om jag på något sätt har gett intryck av att kräva något av någon. Allt som försiggår på den här sidan är självklart något helt frivilligt från båda sidor. Om någon annan har ett nöje av samma saker och vet mer än jag är jag bara tacksam. Om jag själv hade en bok bredvid armbågen med årtal som någon annan gärna ville ha reda på, så skulle jag tala om dem. för mig hade sådant bara varit en vänlig gest, men självklart ser inte alla det på samma sätt. Detta är för mig ett rent nöje och fritidsintresse och inga efterforskningar som jag bedriver till ett arbete för vilket jag tar ut lön. Summa summarum: Vad du beskriver är tillvägagångsättet inför en uppsats eller annat arbete, medan detta endast är frågan om ett rent fritidsintresse.

Jag ber återigen användare Ben om ursäkt om jag har varit orsak till förargelse.

Mvh/Oilc
Senast redigerad av 4 oilc, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 22 april 2011, 21:36

oilc skrev:
a81 skrev:Brodern, Kongl. KammarMusicus Carl Fredric Vilhelm Salomoni, avled i Katarina församling (på Södermalm alltså) den 28 december 1812 av ålderdom, 60 år gammal (enligt dödboken). Han begravdes den 2 januari 1813. (Se: Katarina FI:7 1804-1825, bild 162.)

Han hade då gift sig bara drygt ett halvår tidigare, den 8 mars 1812, med Anna Elisabet Nordqvist. (Se: Katarina EI:5 1781-1817, bild 187/sid 367.)
Det är alltid intressant att läsa sådant här, tack. Kan du finna några uppgifter om Lovisa Augustis man? Han var trots allt son till Witte, och genom honom kan man kanske finna henne.
Enligt artikeln från 1891 (jfr länk ovan), så rymde han på grund av skuld från Stockholm 1787, så han lär vara väldigt svår att hitta. Det kan ju till och med vara så att han flyttade utomlands.

Skriv svar