Schröder i Sverige

Diskussioner kring släktforskning.
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 15:25

Ben skrev:Åtskilligt i den här diskussionen ter sig aningen gåtfullt. Varför exempelvis lägga ned en massa tid på att jaga dödsår och ev. släktskap för Sophia och Gustaviana Schröder när allt framgår av Gunhild Karles Kungl. Hovmusiken i Stockholm och dess utövare 1697-1771 - det mest naturliga "facit" som tänkas kan. I själva verket torde de flesta här ställda frågor kunna besvaras med hjälp av den boken och de däri redovisade källorna.
Det låter ju fantastiskt! Du kan alltså tydligt se födelse-och dödsår för Judith Fischer, Gustaviana Schröder, Mademoiselle Witte och madam Woerster i denna bok? De finns alltså där? Kan du skriva ned dessa åtta årtal här? Det vore hjälpsamt.
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 19 gånger.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 15:27

a81 skrev:Jag har nu börjat titta på Louise Götz, som gift Louise Saint Rémy, eller Remi. Vigseln verkar inte ha ägt rum i varken i Hovförsamlingen eller Jakob och Johannes och 1789. I Klara EI:3 1773-1790 (bild 66/sid 125) hittade inte heller henne, men däremot detta som kanske kan vara av intresse:

Januarii 17. - Sjungaren vid Kongl. Operan Pet: Abraham Hagström och Jungfru Christina Rickneck. Cant: [vittne??] Capitainen wid Enke Drottningens Regemente herr Adolph Christjernin[??] och MurGesällen Elias Hagström. - Vigde D: 15 Februarii af Örbom.


Tyvärr hittade jag heller ingen vigsel 1789 för Louise Götz i varken Adolf Fredrik, Tyska församlingen eller Storkyrkoförsamlingen.
Enligt wikipedia (som saknar födelse- och dödsår för Götz) var hennes make Saint-Remy kammarherre, och bör alltså finnas i hovförsamlingen. Kanske går han att finna där? I egenskap av aktör vid kungliga Dramaten räknades även Götz formellt till hovpersonalen.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 15:29

a81 skrev:Tittade i Holländsk-Reformerta församlingen F:1 1754-1838, men hittade tyvärr ingen Witte (död 1758) där. Texten är för övrigt på holländska.

Hittade däremot av en slump i Tyska Sankta Gertrud FIa:1 1747-1791 (bild 14/sid 23) en herr Rolandt Schröder död 1758. Kan det vara en släkting till de övriga Schröder eller är det en annan släkt?
Svårt att veta om det är en besläktad Schröder, även om chansen finns. Just Gustaf Witte (1681-1758) bör kunna hittas i hovförsamlingen, eftersom han var musiker där 1724-32, och då borde man kanske kunna hitta hans dotter?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 15:31

a81 skrev:Har hittills bara tittat igenom det väldigt snabbt och hittade då inget. Jag kan leta vidare och se om jag hittar något. Möjligen kan det vara så att de var folkbokförda någon annanstans än i Hovförsamlingen?
Jag är spänd på att veta om du har lyckats finna Judith Fischer i hovförsamlingen. Du lyckades hitta Sophia Schröder, och då de hade samma position bör väl även Fischer gå att finna på samma sätt?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 19 april 2011, 20:39

oilc skrev:Enligt wikipedia (som saknar födelse- och dödsår för Götz) var hennes make Saint-Remy kammarherre, och bör alltså finnas i hovförsamlingen. Kanske går han att finna där? I egenskap av aktör vid kungliga Dramaten räknades även Götz formellt till hovpersonalen.
Tyvärr verkar det inte vara så enkelt att alla som hade någon koppling till hovet ingick i Hovförsamlingen, tänk också på det stora glappet när det gäller husförhörslängderna. Jag fortsätter att leta nu i kväll, men jag kan inte lova att jag hittar så mycket.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 19 april 2011, 20:53

Nu hittade jag något Hovförsamlingen AI:2 1724-1732 (bild 61/sid 107):

Trumpetaren

Christian Chr: Wijtt
hust. Lovisa Christ: Elis: Witt

dr. Euphemia Beata Witt 1710
[något otydligt, men det bör stå 1710]
dr. Marina Helena Witt 1717

Pig: Maria


Detta var den enda familj som jag hittade med namnet Witt, Witte, etc i denna husförhörslängd. Det verkar alltså inte ha funnits någon Gustav Witte i Hovförsamlingen mellan 1724 och 1732, i alla fall inte som finns med i registret. Kan möjligen någon av döttrarna trots allt vara mademoiselle Witt/Witte, åldern verkar i alla fall stämma rätt bra?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 22:07

a81 skrev:
oilc skrev:Enligt wikipedia (som saknar födelse- och dödsår för Götz) var hennes make Saint-Remy kammarherre, och bör alltså finnas i hovförsamlingen. Kanske går han att finna där? I egenskap av aktör vid kungliga Dramaten räknades även Götz formellt till hovpersonalen.
Tyvärr verkar det inte vara så enkelt att alla som hade någon koppling till hovet ingick i Hovförsamlingen, tänk också på det stora glappet när det gäller husförhörslängderna. Jag fortsätter att leta nu i kväll, men jag kan inte lova att jag hittar så mycket.
Du har rätt, det kan vara besvärligt. Men samtidigt är det väldig intressant att leta. Självklart kan det vara så att det inte går att hitta, men vi får hoppas på det!

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 22:12

a81 skrev:Nu hittade jag något Hovförsamlingen AI:2 1724-1732 (bild 61/sid 107):

Trumpetaren

Christian Chr: Wijtt
hust. Lovisa Christ: Elis: Witt

dr. Euphemia Beata Witt 1710
[något otydligt, men det bör stå 1710]
dr. Marina Helena Witt 1717

Pig: Maria


Detta var den enda familj som jag hittade med namnet Witt, Witte, etc i denna husförhörslängd. Det verkar alltså inte ha funnits någon Gustav Witte i Hovförsamlingen mellan 1724 och 1732, i alla fall inte som finns med i registret. Kan möjligen någon av döttrarna trots allt vara mademoiselle Witt/Witte, åldern verkar i alla fall stämma rätt bra?
Nja, den bok där jag fick tag på namnet "Mademoiselle Witte", aktiv som hovsångerska år 1751, insisterade klart och tydligt på att hon var dotter till musikern Gustaf Witte (1681-1758). Kanske var Christian hennes bror, eller hennes farbror? Efternamnet tycks stämma.

Här lyckades jag hitta en länk på nätet:

http://books.google.se/books?id=lZsOAAA ... tte&f=true

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 20 april 2011, 21:07

Om jag tolkar det rätt var alltså violinisten vid Hovkapellet F B Augusti gift med första aktrisen, hovsångerskan (vid Operan) och ledamoten i musikaliska akademien Lovisa Sofia Salomoni (ca 1756/1757-1790). Hon beskrevs som gift med F B Augusti redan den 25 november 1773, alltså redan vid 17 års ålder. Kan man misstänka att hon tog bort några år från sin ålder för att verka yngre? Var hon verkligen bara 33 år (sitt 34:e år) vid sin död? Hon dog hursomhelst den 25 juni 1790, men finns inte med varken i Hovförsamlingens, Storkyrkoförsamlingens, Jakob och Johannes, Klaras, Hedvig Eleonoras, Maria Magdalenas, Kungsholms, Tyska Sankta Gertruds eller Katarinas dödbok det datumet. Finns det några fler möjliga församlingar i Stockholm eller dog hon någon annanstans?

Sedan är ju problemet att historierna om henne inte riktigt går ihop. Detta kan man läsa på Wikipedia:

...Kung Gustav III upptäckte henne under sin Eriksgata i Kristianstad år 1774, där hon enligt uppgift ska ha sjungit så vackert för honom att han anställde henne vid Kungliga Teatern och gav henne titeln hovsångerska vid sjutton års ålder. Hennes make, som var violinist, blev också han anställd som musiker, liksom hennes bror, som var violinist i hovkapellet fram till 1812...

Medan man i Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med felra anteckningar (sid 432) från 1866 av F A Dahlgren kan läsa:

...anstäld vid Operan i sitt 17:e år, och redan vid denna ålder gift, ty i förteckningen på de spelande personerna i det första stycke, hvari hon uppträdde, nemligen prologen till operan "Orpheus", gifven d. 25 nov. 1773, och der hon utförde Apollos roll, kallas hon fru Augusti.

Något av årtalen måste vara fel. När kan Gustav III ha besökt Kristianstad på sin eriksgata?

Lovisa Sofia Salomoni hette ursprungligen Ester Salomon och hade tysk-judisk bakgrund. Hennes far hette Israel Salomon. Hon konverterade till kristendomen 1767 och bytte i samband med dopet namn. Hennes bror, som var violinist, konverterade vid samma tillfälle. Det konstiga är att F B Augustis verkar ha varit gift med henne med innan hon kom till Stockholm någon gång 1773-1774. Hur stämmer det överens med uppgiften om att F B Augusti skulle vara son till mademoiselle Witte? Dessutom påminner namnet Augusti och Salomoni. Kan han också ha haft judisk bakgrund och konverterat?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 20 april 2011, 21:40

a81 skrev:Om jag tolkar det rätt var alltså violinisten vid Hovkapellet F B Augusti gift med första aktrisen, hovsångerskan (vid Operan) och ledamoten i musikaliska akademien Lovisa Sofia Salomoni (ca 1756/1757-1790). Hon beskrevs gift med F B August redan den 25 november 1773, alltså redan vid 17 års ålder. Kan man misstänka att hon tog bort några år från sin ålder för att verka yngre? Var hon verkligen bara 33 år (sitt 34:e år) vid sin död? Hon dog hursomhelst den 25 juni 1790, men finns inte med varken i Hovförsamlingens, Storkyrkoförsamlingens, Jakob och Johannes, Klaras, Hedvig Eleonoras, Maria Magdalenas, Kungsholms, Tyska Sankta Gertruds eller Katarinas dödbok det datumet. Finns det några fler möjliga församlingar i Stockholm eller dog hon någon annanstans?
Lovisa Augustis data är inte oklart; hon omnämns i många verk om den gustavianska musiken. Jag vet tyvärr inte var hon dog, men jag har ett minne av att det var i Stockholm. Det skulle nog inte var särskilt svårt att ta reda på, litteraturen om henne är som sagt stor. Jag tror inte att hon uppgav fel ålder; hon uppges ha dött "före sin 34:e födelsedag", och att gifta sig som tonåring var inte otänkbart på de tiden. Särskilt som hon år 1773 var aktiv som sångare med sin far och bror i Göteborg och gifte sig med Augusti efter att ha fått en anställning som hovmusiker liksom honom. Att gifta sig fungerade ibland som ett slags skyddsförsäkring för kvinnor på den tiden när en yrkesverksam kvinna var helt utlämnad åt arbetsgivarens godtycke - många skådespelerskor gifte sig till exempel för att slippa sexuella närmanden från teaterdirektörerna.

Vad som är intressant är att Lovisa Augustis man, F. B. Augusti, alltså var son till den "Mademoiselle Witte" som vi letar efter; i länken nämns hon också som dotter till en hovmusiker och som verksam 1751.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 20 april 2011, 21:46

a81 skrev: Sedan är ju problemet att historierna om henne inte riktigt går ihop. Detta kan man läsa på Wikipedia:

...Kung Gustav III upptäckte henne under sin Eriksgata i Kristianstad år 1774, där hon enligt uppgift ska ha sjungit så vackert för honom att han anställde henne vid Kungliga Teatern och gav henne titeln hovsångerska vid sjutton års ålder. Hennes make, som var violinist, blev också han anställd som musiker, liksom hennes bror, som var violinist i hovkapellet fram till 1812...

Medan man i Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med felra anteckningar (sid 432) från 1866 av F A Dahlgren kan läsa:

...anstäld vid Operan i sitt 17:e år, och redan vid denna ålder gift, ty i förteckningen på de spelande personerna i det första stycke, hvari hon uppträdde, nemligen prologen till operan "Orpheus", gifven d. 25 nov. 1773, och der hon utförde Apollos roll, kallas hon fru Augusti.

Något av årtalen måste vara fel. När kan Gustav III ha besökt Kristianstad på sin eriksgata?

Lovisa Sofia Salomoni hette ursprungligen Ester Salomon och hade tysk-judisk bakgrund. Hennes far hette Israel Salomon. Hon konverterade till kristendomen 1767 och bytte i samband med dopet namn. Hennes bror, som var violinist, konverterade vid samma tillfälle. Det konstiga är att F B Augustis verkar ha varit gift med henne med innan hon kom till Stockholm någon gång 1773-1774. Hur stämmer det överens med uppgiften om att F B Augusti skulle vara son till mademoiselle Witte? Dessutom påminner namnet Augusti och Salomoni. Kan han också ha haft judisk bakgrund och konverterat?
Jag skulle gissa på att någon helt enkelt har skrivit ned fel årtal i artikeln. Jag har alltid läst att det ska vara år 1773, fast det på Wikipedia tydligen står 1774. Vad är det motsägelsefulla i att Augusti var son till Witte? Exakt när paret gifte sig har jag inte sett; jag har fått uppfattningen att det skedde ganska samtidigt som Gustav III anställde henne, kort före eller kort efter. Att Augusti ska ha haft judisk bakgrund har jag aldrig hört något om, men det är förstås möjligt. Han bör då ha konverterat precis som Lovisa, eftersom judar formellt inte fick bo i Sverige på den tiden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 20 april 2011, 22:36

oilc skrev:Jag skulle gissa på att någon helt enkelt har skrivit ned fel årtal i artikeln. Jag har alltid läst att det ska vara år 1773, fast det på Wikipedia tydligen står 1774. Vad är det motsägelsefulla i att Augusti var son till Witte? Exakt när paret gifte sig har jag inte sett; jag har fått uppfattningen att det skedde ganska samtidigt som Gustav III anställde henne, kort före eller kort efter. Att Augusti ska ha haft judisk bakgrund har jag aldrig hört något om, men det är förstås möjligt.
Att F. B. Augusti skulle ha judiskt ursprung är en ren gissning, men det faktum att namnet har samma form som Salomoni, att han var violinist som Lovisa Sofia Salomonis bror (kanske en kollega till brodern), att de verkar ha varit gifta redan när hon rekryterades av Gustav III eller mycket kort därefter, etc tyder ändå lite grann på att han var med i samma grupp av musiker som sin hustru, redan innan hon blev upptäckt av Gustav III 1773/1774.

Det här verkar för övrigt vara en bild på Lovisa Sofia Salomoni/Augusti: http://wn.com/Lovisa_Augusti

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 20 april 2011, 22:53

oilc skrev:Han bör då ha konverterat precis som Lovisa, eftersom judar formellt inte fick bo i Sverige på den tiden.
Jo, det var så jag tänkte. Hon konverterade och efternamnet Salomon blev Salomoni, kanske hette han ursprungligen August i efternamn och fick efternamnet Augusti i samband med konverteringen? Men detta är bara en spekulation, han kan ju också ha varit son till Witte och en musiker vid namn Augusti vid hovet, det kanske till och med är troligare med tanke på att förteckningen antyder detta. Dock märks en viss osäkerhet i förteckningen: "Hans far lärer ha varit medlem av konung Fredrik I:s kapell."

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av oilc » 20 april 2011, 23:10

a81 skrev:
oilc skrev:Jag skulle gissa på att någon helt enkelt har skrivit ned fel årtal i artikeln. Jag har alltid läst att det ska vara år 1773, fast det på Wikipedia tydligen står 1774. Vad är det motsägelsefulla i att Augusti var son till Witte? Exakt när paret gifte sig har jag inte sett; jag har fått uppfattningen att det skedde ganska samtidigt som Gustav III anställde henne, kort före eller kort efter. Att Augusti ska ha haft judisk bakgrund har jag aldrig hört något om, men det är förstås möjligt.
Att F. B. Augusti skulle ha judiskt ursprung är en ren gissning, men det faktum att namnet har samma form som Salomoni, att han var violinist som Lovisa Sofia Salomonis bror (kanske en kollega till brodern), att de verkar ha varit gifta redan när hon rekryterades av Gustav III eller mycket kort därefter, etc tyder ändå lite grann på att han var med i samma grupp av musiker som sin hustru, redan innan hon blev upptäckt av Gustav III 1773/1774.

Det här verkar för övrigt vara en bild på Lovisa Sofia Salomoni/Augusti: http://wn.com/Lovisa_Augusti
Visst finns möjligheten, men med tanke på att judarna var ytterst få är nog motsatsen troligare. Det fanns violonister i Hovkapellet, och länken anger honom som son till hovsångerskan Witte och hovmusikern Augusti. Jag skulle gissa på att hon gifte sig med Augusti, som var anställd vid hovet, strax efter att hon själv kommit dit år 1773.

Jag tror att länken visar en bild på kompositören Martin Kraus som ska ha varit förälskad i Lovisa Augusti och tillägnat henne en komposition. Jag tycker mig minnas hans ansikte som sådant.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Schröder i Sverige

Inlägg av a81 » 20 april 2011, 23:12

Hittade det här på http://runeberg.org/nfbt/0774.html:

Pantaléon [pataleå’], ett af Ludvig XIV efter
uppfinnaren, Pantaléon Hebenstreit (1690), uppkalladt
instrument, utgörande en förbättring af "hackbrädet"
(se d. o.). Instrumentet väckte en tid mycket
uppseende och bidrog sannolikt till uppfinningen af
"hammarklaveret" (d. v. s. pianot), men föråldrades
snart efter dettas rika utveckling. Namnet
P. öfvergick då till giraff-flyglarna och klaveren
med hammaranslag ofvanifrån. Ännu 1779 uppträdde
emellertid i Sverige en virtuos på det ursprungliga
instrumentet, tysken Noelli, som så behagade Gustaf
III, att denne på sin bekostnad lät hofkapellisten
Salomoni 1780-81 utomlands studera instrumentets
behandling, hvarefter Salomoni hemma lät höra
sin konst, utan att dock få några efterföljare.
A. L.*


Denne hovkapellist Salomoni måste väl ändå vara Lovisa Sofia Salomonis/Augustis bror?

Skriv svar