Släktforskning i Finland

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Släktforskning i Finland

Inlägg av cats » 20 november 2010, 08:15

Johan Matsson bad mig skriva om jag vet något om hur man släktforskar i Finland. Sanningen är den att jag inte vet mycket, däremot har jag svårt att låta bli att lägga mig i saker som är nya och verkar intressanta, så jag tog och sökte lite på nätet om släktforskning i Finland.

Den sidan som passade mig bäst var en webbplats man skulle kunna kalla "släktforskning for dummies i Finland" och som kan vara bra att läsa för den som vill komma in i finska förhållanden. Här är länken till webbplatsen:

http://www.genealogia.fi/sve/indexr.htm

Det bästa med den är att den är på svenska.

Annars hittade jag många andra sidor som kan vara till hjälp, men största delen av dem är på finska.

Personligen har jag först nu börjat intressera mig för släktforskning, i arbetets tecken. Försöker ta reda på varifrån de "finnetyskar" kom som fanns här i Österbotten under 1600-talet. Jag har upptäckt att det sist och slutligen är rätt så lätt att ta reda på vem de var och vart de tog vägen. Svårare är det att få reda på varifrån de kom, eftersom de inte var tvungna att uppge sitt ursprung när de flyttade till finska Österbotten.

Hoppas Johan att det här på något sätt var till hjälp

Jag har en god vän som har släktforskning som arbete. Om någon verkligen är intresserade av att ta reda på vilka rötter de har här på andra sidan bottenviken, kan jag förmedla uppgifterna, men då är det förstås inte gratis eftersom hon är professionell.

Annars tycker jag länken ovan är ett bra sätt att komma igång, utan extra kostnader :)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Släktforskning i Finland

Inlägg av Göstring » 20 november 2010, 09:26

Det finns en hel del källor som man kan tipsa om. Ofta finns det kortfattad info på svenska, och i de fall det rör sig om digitaliserade källor, så är texten normalt på svenska.

FSHF / SSHY

Finlands släkthistoriska förening
Bilder, kyrkböcker fria, skattelängder och domstolsprotokoll kräver medlemskap. Tillhör standardkällorna.

Notera länk till RAHAD som har en del intressant domstolsmaterial m.m.


Genealogiska samfundet i Finland

Genealogiska Samfundet i Finland, historieböcker
Sökbar databas (döpta / vigda / begravda) som är omfattande och en standardkälla.


Finska riksarkivet

Finska riksarkivets digitala arkiv. Också en standardkälla. Innehåller mycket material som är användbart, bland annat landskapshandlingar och kartor. Kortfattad info på svenska. Sökning verkar ske bäst på finska ortsnamn. Infon runtomkring är i huvudsak på finska, men källorna på svenska.

Svenska riksarkivet

I svenska riksarkivet finns en del material, bland annat strödda räkenskaper och handlingar t o m 1630 och Rullor 1620-1723

Riksregistraturet innehåller ju även finska ärenden. Likaså Skrivelser till konungen.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Släktforskning i Finland

Inlägg av Johan Matsson » 20 november 2010, 23:19

Tack så mycket för svar, skall kika på genealogiska till att börja med. Är intresserad av min egen släkt och skall vidarebodra detta till min vän. Är i stargroparna som sagt. Har ingen nu levande kvar i Finland men jag finner det mycket intressant, mycket har hänt genom åren. Någon gång kanske man kan åka dit igen. Återkommer i tråden om det utvecklar sig och kan kanske själv bidra med tips.

Skriv svar