Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av Karl XVII » 8 september 2010, 22:23

Jag undrar vilka kända historiska personer ni stött på under eran släktforskning? Inte personer som ni sökt upp medvetet utan personer som helt enkelt korsat eran egen forskning och dykt upp av en slump.

En av mina släktingar skrev ett brev till Karl XI som jag nu försöker tyda. :roll:

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av a81 » 29 november 2010, 22:23

Ett exempel är min mmmfmfmmmff överste Per Stålhammar (ca 1612-1701) vid Smålands kavalleriregemente, som hade mycket kontakt med Karl XI, vilken också lär ha besökt Per Stålhammar på Hultsvik i Korsberga socken i Småland. Mer om Per Stålhammar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_St%C3%A5lhammar.

Ett annat exempel är min fmmmfffff soldaten Erik Mickelsson Karbom (ca 1685-1743) vid Upplands regemente som var med och grävde skyttegravar utanför Fredrikstens fästning när Karl XII blev skjuten.

Min ffmfff:s bror riksdagsmannen, häradsdomaren, nämndemannen och rusthållaren Erik Ludvigsson (1756-1830) deltog i riksdagen i Örebro 1810 som valde Jean Baptiste Bernadotte till svensk tronföljare. Se även: http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Ludvigsson.

Jag har dessutom upptäckt att jag är släkt med Birger jarl.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av Stilleben » 30 november 2010, 08:08

a81 skrev:Ett exempel är min mmmfmfmmmff överste Per Stålhammar .....
Ett annat exempel är min fmmmfffff soldaten Erik Mickelsson Karbom.....

Min ffmfff:s bror riksdagsmannen, häradsdomaren, nämndemannen och rusthållaren Erik Ludvigsson......
Får jag be om en översättning! Jag ser att släktforskare använder dessa tydligen bekväma förkortningar, men kan inte någonstans hitta vad de betyder.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av Göstring » 30 november 2010, 09:17

M=mor, f=far, alltså, mormors morfars morfars mormors morfars far Per Stålhammar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av a81 » 30 november 2010, 23:13

Göstring skrev:M=mor, f=far, alltså, mormors morfars morfars mormors morfars far Per Stålhammar.
Ja, det stämmer, borde ha skrivit ut det.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 december 2010, 17:40

Min farfarsfar Oskar Lundgren(1862-1937) var en känd person eftersom han finns beskriven i både SBL och "Svenska män och kvinnor. Han var studierektor och politiker för liberalerna, i början av 1900-talet förde han debatt om att inga fyllerister fick förekomma på tågen.

Stefan

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Kända personer ni stött på under släktforskningen.

Inlägg av Göstring » 3 januari 2011, 21:17

En liten släktkrets.

Min farmors farfars mormors farfar, Johannes Flachsenius, rektor för universitetet i Åbo, professor i det ena och det andra och den som hårdast i Norden stretade emot den nya tidens idéer (Descartes), var genom sin broder Jakobs dotter Maria och hennes son Jakob Chydenius släkt med tryckfrihetsivaren Andreas Chydenius.

Johannes brorsdotter, Susanna, var gift med William Wargentin, som i nästa gifte fick sonen Pehr Wargentin, astronom och statistiker.

Johannes Flachsenius brorson Johan var gift med Magdalena Karlsteen, dotter till gravören Arvid Karlsteen.

Genom brorsonen Jakob Flacksén och hans dotter Susanna Flachsenia kan man enligt Nättidningen Rötter nå fram till Viveca Lindfors

Johannes Flachsenius egna dotter Kristina gifte sig med Peter Elfving, som tidigare varit gift med Hedvig Hjärne, dotter till Urban Hjärne och syster till Maria Hjärne, gift med Olof Tilas och mor till Daniel Tilas.

I sitt andra gifte var Johannes gift med Elisabeth Arensbeck (min härstamning), dotter till Peter Arensbeck, Katarina församlings förste och stridbare kyrkoherde, Mäster Per i grändnamnet.
Elakt förtal skrev:Den gnidige Arensbeckius avvaktade ej denna transport utan sökte med våld sätta sig i besittning av pastoralerna. Han for ut med ett dussin drängar, vilka beväpnats med påkar, svärd, yxor och liar, till Solberga, där han övade rån och våldsverkan, slående såväl Fernelius som hans hustru blå och blodiga.

Skriv svar