Betala för att hitta släktingar i Sverige

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Kenneth N
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 maj 2010, 10:24

Betala för att hitta släktingar i Sverige

Inlägg av Kenneth N » 27 maj 2010, 10:35

Jag skulle vilja betala för att hitta släktingar i Sverige men vet inte hur jag ska gå tillväga.

I mitten på 80 talet var jag utbytesstudent i USA och bodde i en familj där pappan (Gerald Tobias) var svenskättling. Hans mamma utvandrade från Munkedal 1924 och hette Margit Viola Johansson född i Björids församling, Munkedal den 2 november 1914. Margit Violas mamma hette Anni Bernadina Martinah (eller Matrinak) född den 22 april 1892. Fadern är okänd.
 
I sommar kommer Gerald Tobias till Sverige för första gången och skulle om möjligt vilja träffa någon släkting. Jag har en lista på namn på släktingar med adresser men eftersom namnen är från 70-talet så är det sannolikt svårt att hitta dessa personer om de överhuvudtaget lever (flera av namnen är dessutom Andersson och Johansson).

Eftersom jag helt saknar erfarenhet av släktforskning skulle jag vara beredd att betala ett arvode till någon som kan hantverket för att leta upp Margit Violas Johanssons släktingar som bor kvar i Sverige. Jag behöver alltså namn och adress på nu levande personer och veta på vilket sätt de är släkt med Margit Viola Johansson. Om jag behöver en målare eller en juridisk rådgivning vet jag hur jag ska gå tillväga för att få hjälp men med detta ärende vet jag inte hur jag ska söka hjälp.

Tacksam för råd eller hjälp!

Kontakta mig gärna på ken.nyblom@gmail.com

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Betala för att hitta släktingar i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2010, 06:36

Förresten: :welcome:

Du kan prova att söka på www.birthday.se ifall om dessa personer är fortfarande i livet, vet du hur gamla dessa är så kan du söka på årgångarna och visserligen måste man vara medlem(gratis) för att få fram adressen, men man kan klicka på "karta" som icke-medlem. Man kan både söka enkelt och avancerat även som icke-medlem för att sedan klicka på kartan.

På Sveriges släktforskarförbund finns det länkar som kan vara användbara liksom de länkar som finns i detta delforum.

Stefan

Skriv svar