Dessa förbannade namnbyten

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
BRE
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 januari 2010, 13:58

Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av BRE » 4 februari 2010, 18:37

Förr verkade det bytas namn oftare än det byttes lakan och det gör det hela lite mer komplicerat för oss släktforskare.

Soldater fick sitt soldatnamn, vissa bönder tog gårdens namn som sitt eget, statligt anställda tog sig ett nytt namn av någon anledning (som jag inte luskat fram än) och andra tog namn efter socken, fosterfar eller landskap.

För att vissa hur krångligt det kan vara skall jag här ge ett exempel ur min egna forskning:

- 1820-12-13 Föds i Långelanda en pojke vid namn Johannes Andersson
- 1850 Flyttar han till Valbo, nu heter han Johan Andersson Landén och arbetar som skrivare åt Kronolänsman Anton Engwall.
- 1853 Flytt till Gävle men nu har han förkortat namnet till Johan Anders Landén.
- Kronolänsman Johan Anders Landén dog 1895-10-28 i Söderala där hans gravsten fortfarande står,
inskriptionen på stenen lyder "J.A Landén

Har ni några historier om krångliga "namnbytare"?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av sonderling » 10 februari 2010, 12:32

Nej eller nja vi har också namnbyten i släkten, tydligast förekommer ju det hos den delen som emigrerade till USA och fick nytt namn vid ankomsten, men jag skulle annars bara bekräfta det du säger. Hörde på radio häromdagen att namnbyten har blivit mycket vanliga igen och då jämnförde man visst med hur det var på 1800-talet då det skulle varit "vanligast" om du förstår vad jag menar.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av a81 » 13 februari 2010, 12:29

Man måste också tänka på att folk tidigare hade ett annat synsätt när det gäller namn. Namnen var inte lika fasta förr i tiden. Karin, Kajsa och Katarina sågs exempelvis som varianter av samma namn och stavningen kunde dessutom variera kraftigt. Att Johan och Johannes skulle vara olika namn var troligen helt främmande på 1800-talet. Det finns för övrigt fortfarande många svenskar som i alla tider stavat sitt namn på ett sätt, men där folkbokföringen anger en annan stavning. En stor andel av alla Carlsson heter exempelvis Karlsson i folkbokföringen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juni 2010, 06:48

Det har hänt med mig också och t o m födelsedatumet har inte stämt alla gånger. Då gäller det att man söker med baklängesmetoden och alltså från döden till födseln vill säga.

Stefan

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Simon_HBG » 7 juni 2010, 09:53

Ingen specifik historia, men namnbyten förekommer ju frekvent i släkterna på 1800-talet och likaså variationen av stavningar/namnformer genom åren. Ett exempel är ju som nämnts soldatnamn som ibland även försvinner efter det att personen i fråga avslutat sin karriär som soldat, samma sak med "yrkesnamn" för t.ex. smeder. En annan sak är ju att kvinnors efternamn på olika håll i början av 1900-talet ändras från -dotter till -son. Och som redan nämnts kan efternamn förvrängas ordentligt i samband med emigration, har själv letat på en Andreas Johannesson (som i den svenska folkbokföringen även hade namnet Johansson) som blev Andy John i USA.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2010, 18:02

Jag kan också ta ett praktexempel utifrån min släkt, min mm mf f som hette Matts Jansson och föddes 1819 var det ganska lustig med faktiskt. I de utgåvor av kyrkoböckerna från tiden när han föddes och upp till tonåren var det dels förnamnet, enligt födelseboken hette han Mattias och dels blev han en månad yngre.

Apropå namn; jag lade i en bild på min allmänna blogg igår och den är klickbar, visst är det två personer som hette Jan Mattsson?

http://stephannium-mm.blogspot.com/2010 ... 16-20.html

Stefan

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Osprey » 8 juni 2010, 18:33

På första redan hittar jag en Jan Mattsson, kanske med överskriften "fadren". På sjätte raden hittar jag en till som kan heta det, kanske med överskriften "drängen" och på sista raden ser det ut att stå "Jan Mattssons son Mattias". Viss möjlighet för felläsning finns dock på grund av att jag har bråttom nu... :)

Att Jan Mattsson på första raden skulle vara far till Mattias på sista, är kanske inte helt sannolikt berornde på glappet på ålder. Men han skulle kanske kunna vara farfar och "drängen"(?) på sjätte raden både son och fader i samlingen...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2010, 23:49

Enligt födelselängden så var Jan Mattsson som var född 1784 far till "Mattias" och lite släktkuriosa så dog han två år efter Mattias eller Matts födelse.

Stefan

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Osprey » 9 juni 2010, 08:18

För "Mattias" är ju årtalet tydligt 1819 och dagen ser ut att vara den 15:e, men månaden lämnar däremot utrymme för improvisation och gissningar. Jag kan tolka det som iallafall en 3-4 olika siffror och kanske är det därför han "kunde bli en månad äldre"..?

För övrigt står det ju om "pigan Maria Warg" född 1797 (25/10 eller 26/10) på raden ovanför, vilket kanske isåfall var modern. Exakt angivande av födelsedatum var uppenbarligen inte så viktigt på den tiden...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 juni 2010, 22:27

Jo, det kan vara så, men enligt födelseboken var det Katrina Andersdotter som var modern.

Apropå Maria Warg, så föddes hon i Säfsnäs socken, tycker jag att det står och då var hon väl född i Dalarna(nuv Ludvika kommun).

Stefan

olindh
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 april 2013, 19:15

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av olindh » 1 april 2013, 21:49

Hej

Fantastiskt med internet o google, Av en ren tillfällighet fann jag din tråd om namnbyten.. Min fru har anknytning till denna J A Landeén.. Själv har jag tagit kontakt med kyrkogårdsförvaltningen för att få reda på vilka som ligger under gravstenen i Söderala,för att komma vidare. De kunde inte hjälpa mig!!
Har du forskat på denna JA? och har du kommit längre tillbaka i tiden? Jag försökte tolka vad det stod för namn på JA:s föräldrar men lyckas inte tyda denna gamla text.

Har du möjligen något som jag kan få åka snålskjuts på så vore jag mycket tacksam.

Vänliga hälsningar
Örjan Lindh

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 april 2013, 00:42

Det förekom namnbyten av olika anledningar förr också och ett exempel är min farfarsmors far som föddes Johan Abrahamsson men flyttade till Västergötland 1860 och där antog namnet Johan Rydholm. I flyttningslängden för Listerby socken i Blekinge stod det "Västergötland" istället för ett sockennamn. I Västergötland fanns på den tiden drygt 400 socknar och det var en omöjlig uppgift att ägna sig ett detektivarbete, så jag meddelade det på anbytarforumet på www.genealogi.se. Man kan ju undra varför han gjorde det; flydde från något? Ville komma bort från Blekinge? eller oönskat giftermål eftersom det var fäddrarna som bestämde vem barnet skulle gifta sig med förr i tiden.

Stefan

Skriv svar