Dessa förbannade namnbyten

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
BRE
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 januari 2010, 13:58

Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av BRE » 4 februari 2010, 18:37

Förr verkade det bytas namn oftare än det byttes lakan och det gör det hela lite mer komplicerat för oss släktforskare.

Soldater fick sitt soldatnamn, vissa bönder tog gårdens namn som sitt eget, statligt anställda tog sig ett nytt namn av någon anledning (som jag inte luskat fram än) och andra tog namn efter socken, fosterfar eller landskap.

För att vissa hur krångligt det kan vara skall jag här ge ett exempel ur min egna forskning:

- 1820-12-13 Föds i Långelanda en pojke vid namn Johannes Andersson
- 1850 Flyttar han till Valbo, nu heter han Johan Andersson Landén och arbetar som skrivare åt Kronolänsman Anton Engwall.
- 1853 Flytt till Gävle men nu har han förkortat namnet till Johan Anders Landén.
- Kronolänsman Johan Anders Landén dog 1895-10-28 i Söderala där hans gravsten fortfarande står,
inskriptionen på stenen lyder "J.A Landén

Har ni några historier om krångliga "namnbytare"?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av sonderling » 10 februari 2010, 12:32

Nej eller nja vi har också namnbyten i släkten, tydligast förekommer ju det hos den delen som emigrerade till USA och fick nytt namn vid ankomsten, men jag skulle annars bara bekräfta det du säger. Hörde på radio häromdagen att namnbyten har blivit mycket vanliga igen och då jämnförde man visst med hur det var på 1800-talet då det skulle varit "vanligast" om du förstår vad jag menar.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Dessa förbannade namnbyten

Inlägg av a81 » 13 februari 2010, 12:29