Släktforskning

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Släktforskning

Inlägg av Galadriel » 22 oktober 2002, 11:01

Skulle man inte kunna göra en gigantisk databas där personer som har släktforskat lägger in sina släktingar. Sedan matchas detta mot andras släktingar och olika släktträd kopplas ihop. På detta sätt bildas ett gigantsikt släktträd.
Finns det några liknande initiativ? Tänk att ha detta ute på Internet, så vem som helst kan gå in och söka och hitta sina släktingar flera hundra år tillbaka utan anstängning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 oktober 2002, 12:44

Hej Galadriel
Om jag inte fattat fel så håller mormonerna i Salt Lake city på med just en gigantisk databas. Tydligen så springer de världen över och kopierar kyrkböcker och liknande.
Varför de gör det har med nått i deras religion att göra. De ska tydligen hålla reda på vem som ska till himlen eller inte.

Annars börjar fler och fler vanliga kyrkböcker hamna på nätet. Jag tror även att Ellis Island register ska hamna där.

Det är farsan i familjen som släktforskar så jag hörde detta vid en söndags middag för ett tag sedan. Jag kan höra efter närmare.

Hälsningar Sonderling

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Genealogerna störst på nätet

Inlägg av catshaman » 22 oktober 2002, 13:32

Kollade en gång på nätet att släktforskarna är den största rörelsen på nätet och det finns många fler än mormonerna på nätet.
Jag har exempelvis hela min produktion på ROOTSWEB dvs. deras fria värdskap för sajter kallad FREEPAGES. Det skötes helt ideellt och deras verksamhert gäller förstås mest amerikansk forskning. Men de har ju många rötter i Europa och tvärtom
.
Det finns förstås ochså svenska föreningar där exempelvis min kompis håller på med det.
Rötterna har ju sin begränsning där man i Sverige i allmänhet inte kommer längre bakåt än till 1500 - 1600-talet utom för några få släkter och därtill en del adel. Exempelvis när jag forskade om herulerna fann jag en herul prins Fara vars släkt då går tillbaka till 500-talet tack vara hans noble familj. Tyvär fortsatte hans släkt bara i Österrike men släkten har då nordiska rötter och ger oss en påminnelse om hur åtminstone överklassen blandade blod med motsvarande i Europa.
.
Man ska dock se upp med så gamla släkter och se till att få bevis. I regel är det bara korta bitar av släktträd man får fram. I Rom fanns några kända släkter bl.a. namnet Silius där en av dem blev överbefälhavare vid Rhen i början av vår tideräkning. Det är ju sen roligt att kunna läsa i bottnen av ett silverkärl att han gett en stor gåva till en hövding på Lolland, Danmark. Det finns något vist med att få fram namn som ger oss en känsla av verkliga personer bakom prylarna --- Min släkt lär ha kommit tillbaka till mitten av 1500-talet.
.
I samband med att jag skrev om Dals medeltid utredde jag som exempel en släkt under 1600-talet och gick på sköjs skuld fram till vår tid. Än roligare blev det när de sista bor dörr i dörr med mig så det fanns något att prata om från början.
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 oktober 2002, 16:33

Precis varför mormoner släktforskar har jag ingen koll på, men vad jag vet (har bl.a. några mormoner i vårt hus) så ska alla forska ett visst antal generationer bak i tiden. Någon som vet mer?

/Johan

Skriv svar