Hitta dödsdatum i USA

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Hitta dödsdatum i USA

Inlägg av Targenor » 26 december 2008, 18:54

Hejsan
det är så att jag har en släkting som utvandrade till usa, personen var född 1840 och bör enligt dom uppgifterna jag fått höra dött runt 1910-1920, ingen av dom sidor jag hittat med information om honom har gett dödsår/datum.
Personen var inte jättekänd, dock var han känd i den stad han bodde i då han anses vara en av dom som byggt staden och förekommer i historieböcker för staden.

Finns det något slags register där man kan hitta dessa uppgifter?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hitta dödsdatum i USA

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2008, 21:27

Jag förmodar att du har varit inne på ancestry.com för att leta reda på släktingen, men tyvärr kostar det att få fram dessa register och om du tycker det är värt pengarna så kan du nog ordna upp en abonemang. Vad jag vet så är födelse- och levnadsdata prisbelagt i USA förutom enkla register.

Stefan

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Hitta dödsdatum i USA

Inlägg av Targenor » 29 december 2008, 13:49

Stefan Lundgren skrev:Jag förmodar att du har varit inne på ancestry.com för att leta reda på släktingen, men tyvärr kostar det att få fram dessa register och om du tycker det är värt pengarna så kan du nog ordna upp en abonemang. Vad jag vet så är födelse- och levnadsdata prisbelagt i USA förutom enkla register.

Stefan
Jag har varit in på ancestry och letat, jag har även hittat gamla tidningar där han omnäms vilket också kostar pengar.

Med en stor gnutta tur så googlade jag på hans namn och hittade denna gång väldigt intressant information.
Förutom dödsåret 1918 så stog följande på sidan
apers, 1881-1916. 7 ft. [microform]. Papers consist of outgoing letters, incoming letters and receipts, legal papers, receipt books, coal books, cash books, journals, ledgers, and ledger indexes. Outgoing letters, 1883 - 1897, deal with ordering and delivery of construction materials and supplies, building and construction in North Dakota, real estate purchases and sales, employment, rent collections, and the payment of bills. Included are inventories of building and construction supplies ordered and delivered. Incoming letters, receipts, and receipt books, 1890 - 1916, document the purchase of building and construction supplies, rent collections, payment of household and office expenses, and real estate deals. Legal papers, 1884 - 1915, consist of real estate deeds, mortgages, and court records. Cash books, journals, ledgers, and coal books, provide financial information concerning Hoagland's building and construction business, collection of rents and other fees, the purchase of business and household supplies, and purchase and sale of firewood and coal. Contractor and real estate agent. OCLC 17799105. Real estate business--North Dakota; Bismarck (N.D.); Fort Abraham Lincoln (N.D.); Construction
Har mailat sidan och frågat om jag kan få tillgång till materialet, dock lär det kosta en rejäl slant misstänker jag. Dock inget svar ännu.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hitta dödsdatum i USA

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 december 2008, 19:54

Nu var det ett par år sedan sist, men om du går in på www.yahoo.com och söker på följande ord:

census+records

marriages+"19th century"

Har för mig att det finns en hemsida i USA som har fri tillgång av register över folk som levde under 1800-talet. Frågan är om det finns fortfarande kvar.

Stefan

Skriv svar