Släktforskningsprogram

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Släktforskningsprogram

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 juli 2008, 00:02

Tidigare använde jag Genus Senior som släktforskningsprogram. Det var ett mycket bra program. Nu då jag installerat Windows Vista har det dock uppstått fel och problem i programet och jag är således illa tvungen att byta till ett annat och bättre släktforskningsprogram. Eftersom jag är besläktad med europeisk aristokrati är det lätt att förstå att jag har många förfäder och personer i filen. Det är således bara naturligt att komma djupt in i europeisk medeltid. På svärdsidan så är min egen släkt endast känd från början av 1700-talet men då jag också är släkt med exempelvis huset Wettin så har jag den vägen anor enda tillbaka till åtminstone 900-talet. Huset Wettin första urfader är Graf Dietrich im Hassegau som avled före år 976. Därför behöver jag ett program som kan räkna ut släktskap till mina förfäder som levde för väldigt länge sedan. Typ 50 generationer tillbaka i tiden. Vilket är det bästa möjliga släktforskningsprogramet? Det skall också vara tämligen lätt att använda och visa en persons kusiner, sysslingar och bryllingar... Vilket program använder ni?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Släktforskningsprogram

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2008, 15:49

Jag använder inget direkt ett släktforskarprogram utan min egen hotmailadress i oformaterat form. Låter lustigt, men så är det.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Släktforskningsprogram

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 juli 2008, 19:20

Jag använder inget direkt ett släktforskarprogram utan min egen hotmailadress i oformaterat form. Låter lustigt, men så är det.
Då jag började släktforska för ungefär 9 år sedan hade jag stora plakat för släktträdet men mycket fort insåg jag att det systemet inte fungerade för mig på grund av att så många släktingar förr i tiden hela tiden gifte sig med varandra att det blev ett kaos att hålla reda på allt. Dessutom blev det ganska fort för många personer. Jag var helt enkelt tvungen att börja använda släktforskningsprogram. Då valde jag Genus Senior och har kunnat använda det sedan dess. Nyligen har dock problem uppstått och om detta står det mer om i inlägget ovan.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Släktforskningsprogram

Inlägg av Targenor » 3 oktober 2008, 22:12

Jag använder mig av Holger dock har forskningen legat ner då min dator kraschade i sommras och jag fick köpa en ny med windows vista (som jag hört att holger inte har stöd för) dock är de säkert på gång

Skriv svar